22.12.2022 Liikenne Suomi hakee EU-rahaa liikennehankkeille – odotettavissa lähes 91 miljoonan euron potti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomesta haetaan EU-rahoitusta yhteensä 90,5 miljoonaa euron edestä kaikkiaan 13 eri liikennehankkeelle. Suomen valtio sekä muut toimijat jakevat Euroopan komissiolta rahoitustukea yhteensä 13 eri liikennehankkeelle. Rahoitustuen suuruus on 90,5 miljoonaa euroa ja sitä haetaan Verkkojen Eurooppa –ohjelmasta. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia joulukuun puolessa välissä.EU:n rahoitusta on tarjolla tällä hakukierroksella kaikkiaan 5,1 miljardia euroa. Rahoitusta on tarjolla etenkin kestävän liikenteen hankkeille, joiden tarkoituksena on rakentaa ja parantaa Euroopan liikenneinfrastruktuuria. Rahoituksen myöntämiselle Euroopan komissio edellyttää Verkkojen Eurooppa -ohjelmassa kansallista rahoitusta 50–70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T, Trans-European Transport Network) erilaisia investointeja. Euroopan laajuinen TEN-T -liikenneverkko yhdistää niin rautatiet, sisävesireitit, maantiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitusta haetaan raide- ja meriliikenteelle sekä älyliikenteen hankkeilleValtio hakee rahoitusta yhteensä 56,3 miljoonaa euroa seitsemälle hankkeelle. Lisäksi Suomessa toimivat yhtiöt hakevat rahoitusta satama- ja ratahankkeille, näiden hankkeiden CEF-tuen osuus olisi yhteensä 32,3 miljoonaa euroa kuudelle eri hankkeelle.Eniten rahoitusta haetaan Helsinki-Riihimäki -junanradan rakentamiseen, joka on tarkoitus tapahtua vuosina 2023–2027. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa muun lisäraiteita, siltoja sekä meluesteitä ja lisäksi sähköistää rataosuuksia. Raideliikenteen osalta valtio hakee rahoitusta myös Riihimäen ja Tampereen välisen rataosuuden junien kohtauspaikkojen suunnitteluun sekä Karjalan radan parantamiseen Luumäen ja Joutsenon välillä.Lisäksi rahoitusta EU:lta haetaan Oulun sataman Poikkimaantien rakentamishankkeelle, jossa kehitetään sataman tieyhteyksiä. Ruotsin kanssa puolestaan Suomi parantaa Itämeren talvimerenkulun edellytyksiä yhteisellä jäämurron hankkeella, jossa Suomi tekee selvityksiä.Valtio hakee EU-rahoitusta myös kahdelle yhteiseurooppalaiselle hankkeelle, joiden tarkoituksena on parantaa tieliikenteen älykkäiden liikennepalveluiden käyttöönottoa ja sovitetaan yhteen sähköistä kuljetustietoa eri EU-maissa.Euroopan komission rahoituksen hakuaika päättyy 18. tammikuuta ensi vuoden alussa. Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään puolen vuoden päästä kesäkuussa 2023. Komissio avaa seuraavan haun liikennehankkeille EU:ssa syyskuussa 2023.Hankkeet, joille rahoitusta haetaan1. Helsinki-Riihimäki-radan 2. vaiheen rakentaminen vuosina 2023–2027Väylävirasto hakee rahoitusta 40,34 miljoonaa euroa.2. Riihimäki-Tampere-radan kohtauspaikkojen suunnitteluVäylävirasto hakee rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa.3. Oulun sataman Poikkimaantien kehittäminenVäylävirasto hakee rahoitusta 7,43 miljoonaa euroa ja Oulun kaupunki 1,90 miljoonaa euroa.4. Karjalan radan kehittäminen Luumäen ja Joutsenon välilläVäylävirasto hakee rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa.5. Itämeren alueen rajat ylittävän talvimerenkulun turvaaminen (WINMOS III – Winter Navigation Motorways of the Sea III)Väylävirasto hakee rahoitusta 1,43 miljoonaa euroa.6. Tieliikenteen älykkäiden palveluiden käyttöönotto Euroopassa (Eurooppalainen ITS ja C-ITS –yhteishanke)Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto ja Fintraffic Oy hakevat rahoitusta yhteensä 0,63 miljoonaa euroa.7. Sähköisen kuljetustiedon yhteen toimivuuden kehittäminen EU-maiden välillä (Electronic Freight Transport Information)Liikenne- ja viestintävirasto hakee rahoitusta 2,49 miljoonaa euroa.8. Lentoradan suunnitteluSuomi-rata Oy hakee rahoitusta 2,75 miljoonaa euroa.9. Junayksiköiden varustaminen ensimmäistä kertaa eurooppalaisella kulunvalvontajärjestelmällä (ERMTS, European Rail Traffic Management System)VR-Yhtymä Oy hakee rahoitusta 9,4 miljoonaa euroa.10. Itämeren satamien yhteistyön tiivistäminen Itämeren kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi (Baltic Ports for Climate – OPS Studies)Helsingin Satama Oy hakee rahoitusta 0,05 miljoonaa euroa.11. Satamainfrastruktuurin parantaminen Raahen satamassa (Bothnia Wind)Raahen Satama Oy hakee rahoitusta 14,7 miljoonaa euroa.12. Suomen merenkulun kansallisen tietojärjestelmän toteutus (Nemo-EMSWe)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Liikenne- ja viestintävirasto hakevat rahoitusta yhteensä 2,72 miljoonaa euroa.13. Tiedonkulun kehittäminen alusten ja satamien välillä (Just in Time Ship-Port Operations)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Unikie Oy, Wärtsilä Oy, Awake.ai Oy ja Siili Solutions Oyj hakevat rahoitusta yhteensä 2,67 miljoonaa euroa.Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti