25.3.2024

Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa

Kuva Fiat

Heinäkuussa voimaan astuvat uudet EU-asetukset koituvat vuodesta 2007 valmistetun Fiat 500:n kohtaloksi. Fiat ei kuitenkaan ilmeisesti uskalla jättää kulttimallia pelkän sähkön varaan, etenkään nyt kun sähköautojen kysyntä on lähtenyt laskuun.

Vuodesta 2007 valmistettu Fiat 500 sekä sen kireämpi sisar Abarth 500-sarja ovat tähän mennessä eräitä suurinta kulttiasemaa Euroopassa nauttivia 2000-luvun autoja. Viisisatanen on vahvasti retrohengessä tehty vastine vuosina 1957 - 1975 miljoonia kappaleita valmistetulle, ympäri maailmaa rakastetulle esikuvalleen. "Uusi" 500 on saanut poikkeuksellisen pitkän tuotantotaipaleen, ja se on iästään huolimatta ollut pitkään Fiatin suosituin malli, ja myös suosituimpia kaupunkiautoja Euroopassa.

Nyt on kuitenkin niin, että myös tämän tarinan on tultava päätökseensä, ja se tapahtuu Euroopan unionin heinäkuun alusta alkaen voimaan astuvien uusien tietoturvasäädösten kautta. Fiatin ei yksinkertaisesti kannata satsata valtavaa rahasummaa 500:n päivittämiseen uusien säädösten mukaisesti, sillä löytyyhän sen mallistosta myös toinen, vuonna 2020 esitelty täyssähköinen 500. Fiatin tilanne on siis käytännössä hyvin samankaltainen kuin Porschella kahden erilaisen Macanin suhteen.

Vaikka Puolassa valmistettavan 500:n myynti päättyykin EU-alueella, saa se jatkaa myynnissä esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Euroopan ulkopuolella. Tuotannon loppumisesta ei siis varsinaisesti voi vielä 17 vuoden jälkeenkään puhua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensiinimoottori jälkijunassa 500e:hen

Kuten Autonews Europe sekä italialainen sanomalehti Corriere della Sera kirjoittavat, Fiat on todennäköisesti pakotettu tuomaan osaksi sähköisen 500:n mallistoa myös polttomoottoriversion, "pelastaakseen Mirafiorin".

Vuonna 2020 esitelty 500 tosiaankin valmistetaan vuoden 2007 mallista poiketen Mirafiorilla, eräässä italialaisen autoteollisuuden suurimmista pyhätöistä. Sähköversio ei kuitenkaan missään vaiheessa kahden erilaisen Fiat 500:n vuosien yhteiselon aikana ole päässyt lähellekään polttomoottorimallin myyntilukuja. Esimerkiksi viime vuonna polttomoottorimalli löysi yli 100 000 kotia, kun taas sähkömalli sai tyytyä reiluun 60 000 kappaleeseen.

Fiat ei voi ottaa sitä riskiä, että se menettäisi sähköautojen kysynnän laskun takia pahimmillaan jopa sadantuhannen auton vuosimyynnin. Fiat on Corriere della Seran mukaan ilmoittanut alihankkijoilleen, että Mirafiorin tuotantokapasiteettia tullaan nostamaan jopa 175 000 autoon, nykyisestä 75 000:stä, ja että siellä tuotettavan täyssähköisen 500:n keulalle kehitetään polttomoottoria.

Sähkömallista tultaneen tekemään polttomoottorinen Fiatin oman Firefly -bensiinimoottoriperheen 1,0-litraisella kolmipyttyisellä jäsenellä. Polttomoottorin asentaminen täyssähköiseksi suunniteltuun 500:een on ehkä siinä mielessä helppo nakki, että 500e perustuu todellisuudessa pohjimmiltaan Alfa Romeon viime vuosikymmenellä tuottamaan MiTo -pikkuautoon, jonka vanhalla tuotantolinjalla 500e:t itse asiassa syntyvät. Polttomoottori löytäisi tiensä 500:n keulalle ehkä noin kahden vuoden päästä, ja raporttien mukaan se pidettäisiin mallistossa ainoastaan kahdesta kolmeen vuotta eli juuri sen ajan, joka siltä vie pelastaa Mirafiori.

Kuten Moottori kirjoitti jo aiemmin, Fiat on päivittänyt polttomoottorisen Pandan, ja aikoo pitää sitä tuotannossa tulevan sähkömallin rinnalla vähintään vuoteen 2027 asti.

Lähteet: Autonews Europe, Corriere della Sera, Fiat

Luetuimmat