26.8.2021 Kotimaanmatkailu Suuri huiputus – Saanatunturi on itseoikeutetusti maamme helmiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retki Saana-tunturin huipulle tarjoaa maisemia monen ulkomaanmatkan edestä. Syystäkin, sillä kilometrin korkeuteen kurkottavan tunturin laelta näkee aina Ruotsiin ja Norjaan saakka. Tämänkö takia tänne tulimme? Lakonisella huumorilla kuorrutettu ajatus käväisee mielessä, kun katselen ympärilleni Saanan huipulla. En näe mitään. En yhtään mitään.Eilispäiväinen sääennuste näyttää toteutuneen. Matalalla roikkuvat pilvet ovat peittäneet tunturin laen ja kutistaneet näkyvyyden metreihin tai enintään kymmeneen.Harmi, mutta onneksi matka huipulle on ollut upea. Aloitimme nousun aamuseitsemältä tunturin juureen tehdyltä pysäköintialueelta. Vain muutaman sadan metrin jälkeen rakennettu ympäristö jää taakse. Vaivaiskoivujen läpi kulkeva polku on täynnä pientä kivikkoa, joten jalkinevalinnan onnistuminen tulee testattua heti. Pahimpien kohtien yli auttavat pitkospuut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan helmi Kotimaan helmi on Moottorin valitsema kotimainen matkakohde, joka on persoonallinen, elämyksellinen ja houkutteleva. Puurajan yläpuolellaKoivikkoa kestää vain vajaan varttitunnin, vaikka jo matkan tässä vaiheessa tekee mieli pysähtyä valokuvaamaan vähän väliä. Vierailuhetkemme sattuu syyskuun puoliväliin, joten värimaailmaa hallitsee hehkuva ruska. Puurajan jälkeen alkaa paljakka, matalan kasvillisuuden lakialue. Kivikkoinen polku kiipeää vihreästä oranssiin hohtavaa värimerta ylöspäin.Puoli kahdeksalta kohtaamme ensimmäisen kerran muita vaeltajia. Satakunta metriä seurueemme alapuolella pitkospuita etenee kolmihenkinen perhe, tai ainakin yksi vasa ja kaksi aikuista poroa. Vaikka lajin älykkyydelle on tapana naureskella, näyttää sorkkaeläin ymmärtävän pitkoispuiden mukavuuden päälle. Päästämme porot tauon aikana koukkaamaan alarinteen kautta ohitsemme.Näillä main reitti kääntyy: alkumatka edetään luoteeseen tunturin reunaa kohti ylös, sitten koittaa jyrkkä käännös kaakkoa kohti nousevalle Saana-tunturin selälle. Jossain edessä 1 029 metrin korkeudessa siintää huippu. Nousua ei kilometriä ole, sillä jo Saanan juurelle ulottuva Kilpisjärvi on 473 metrin korkeudessa ja vaellusreitin pysäköintialue vielä jonkin verran tätä korkeammalla.Katsottavaa ja kuvattavaaSaanan loiva rinne avaa nousulle mahtavat maisemat. Ylöspäin viettävä polku näkyy edessä monien satojen metrien matkalla, vaikka lopulta pilviverho kätkee huipun.Hetken ajan reitti helpottuu hiekkapoluksi, jota kävellessä uskaltaa katsella ympäröivää maisemaa. Valokuvattavaa ei tarvitse etsiä, joten eteneminen tuntuu pysähtelevän jatkuvasti. Maisemien lisäksi kameralla voi ikuistaa tunturikasveja, kenties lintujakin.Nousu jyrkkenee, mutta herkän luonnon suojelemiseksi eteneminen käy jyrkimmässä kohdassa vuonna 2019 rakennettuja kiviportaita pitkin.Portaiden laella kasvillisuus vaihtuu vieläkin kitukasvuisempaan kivimereen, jossa näyttää pärjäävän lähinnä heinät ja mustikan kaltaiset jääräpäät.Nousu ei vielä paina toimistotyöntekijän jaloissa, vaikka henkisesti se tuntuu loputtomalta, sillä huippua verhoava pilvimeri ei vieläkään paljasta päämäärää. Kiipeämistä jääkausien muovaamien kallioiden ja kivikkojen läpi jatkuu ja jatkuu. Jos moinen kuulostaa yksitoikkoiselta, kannattaa käydä paikan päällä katsomassa maisemat.Käsivarren luonto aukeaa ruskan väriloistossa mahtavan jylhänä. Etelästä länteen ulottuva Kilpisjärvi rajaa Suomen ja Ruotsin, luoteessa ja pohjoisessa odottavat Norjan lumihuiput. Jos osaisi katsoa oikeaan suuntaan, voisi kenties nähdä kolmen maan yhteisen rajapyykin. Mikäli retkeilyintoa riittää, pääsee sitä katsomaan 11 kilometrin mittaisella patikoinnilla Mallan luonnonpuiston läpi, tai vaivattomammin laivalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPilven peitossaTunturin laen lähestyessä maisema alkaa verhoutua yhä sankemmin pilviverhoon. Kaiken kattavan harmauden läpi kajastava aurinko saa karun kivikkomaiseman vaikuttamaan joltain tieteiselokuvan vieraalta planeetalta. Välillä polun reunalla näkyy kivikasoja, kuin merkkejä muinaisesta sivilisaatiosta. Reitin vieressä kohoava linkkimasto sopii tunnelmaan täydellisesti.Polku on selkeä ja opasteet tiheässä, joten eksymisen pelkoa ei sumussa ole. Maisemien puute ja tietämättömyys etäisyydestä päämäärään ovat heikon näkyvyyden haittapuolet.Ruisleivän täytteisen evästauon ja lukuisten kuvauspysähdysten takia matkamme huipulle on edennyt sen verran hitaasti, että muut seurueet ovat saavuttaneet ja ohittaneet meidät jo aikoja sitten. Ylärinteellä vastavalossa siluettina erottuvat ihmiset tekevät maisemaan, siis anteeksi harmauteen, oman lisänsä.Kaksinkertainen huiputusYhtäkkiä olemme huipulla. Heikossa näkyvyydessä sen erottaa vain korkeasta kiviröykkiöstä ja alueelle pysähtyneistä ihmisistä.Hidasvauhtinen nousu on kestänyt kaksi ja puoli tuntia. Se on riittävästi, jotta huiputus tuntuisi saavutukselta, muttei liian rankka urakka tervejalkaiselle normaalikuntoiselle aikuiselle.Kirjaamme laatikkoon kätkettyyn vieraskirjaan terveiset Moottorilta ja pidämme mietintätauon. Odottaako sään kirkastumista vai palatako takaisin? Hetken odottelu hyytävässä tuulessa helpottaa päätöstä: huiputettu on, lähdetään takaisin.Paluumatkaa on kestänyt korkeintaan kymmenen minuuttia, kun maisema muuttuu. Kauan sitten utuun kätkeytynyt linkkimasto näkyy jälleen. Pilvet ovat väistymässä. Nopeasti näkyvyys yltää tunturin laelle, ja minuuttien päästä koko maisema aukenee: Kilpisjärvi ja muut ympäristön vesistöt paljastuvat, samoin lukuisat Norjan puolen lumihuiput. Kaikkea ympäröi auringossa hohtava ruska.Paluumatka kulkee samaa reittiä takaisin, mutta maisema on täysin toisenlainen. Ruskassa kylpevä erämaa on huikean kaunis näky.Kun yritimme huiputtaa Saanan, taisikin tunturi huiputtaa meidät. Saana Sijainti käsivarressa, Enontekiön luoteiskolkassa Korkeus merenpinnasta: 1 029 metriä Vaellusreitti huipulle: noin 4 kilometriä, lähtö Kilpisjärven retkeilykeskukselta Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaScandic Grand Central – Helsingin ytimessä, mutta irti ulkomaailman humusta Tiirinkosken Tehdas – lähellä mutta löytämättä Norppaseikkailu Linnansaaren kansallispuistossa Fiskarsin ruukkikylä – ohittamaton ja monipuolinen ympäri vuoden Kakolassa vapaaehtoisesti – vankilatunnelmaa mutta tyylikkäästi Korona saa hirvenkin sosiaaliseksi – Ranuan eläinpuisto sykähdyttää talvisinkin Kuninkaallinen vastaanotto – Sastamalan ainutkertainen Villa Royal Lahnajärvi – Suomen legendaarisin taukopaikka tarjoaa virkistystä retrohengessä Pohojanmaan sheriffin ainutkertaisilla tiluksilla Suomen Ameriikassa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous