27.10.2018 Ajoneuvot Syksyllä lehdet ovat riesana – tämäkin on autonhoitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puista putoavat lehdet ovat riesana maalipinnalle, poteroihin sekä sisätiloihin kulkeutuessaan. Tämä kuuluu autonhoitoon siinä missä muutkin asiat. Lehtiä on putoillut puista jo Suomen eteläpäädyssäkin. Syksyisin lehdet ovat riesana monella tavalla. Autoilijaa ne harmittavat maalipinnalla, sisätiloissa ja jokaisessa pienessäkin kolossa. Aihe on ajankohtainen eri aikaan hieman säistä riippuen joka ikinen vuosi .Suurin osa lehdistä on jo maassa, mutta muutama viipyilee vielä puissa. Syksyisin lehdet ovat riesana myös autolijan kannalta.Lehtiä on vielä muutama jäljellä puissakin, joten vaiva ei ole ohi. Autoilijan on suositeltavaa reagoida tilanteeseen, sillä lehdistä voi olla vakavaa haittaa. Moottorin Autonhoitojuttusarja on tälläkin kertaa tekijän matkassa.Lehdet jättävät pitkään maalipinnalla seistessään ikävät jäljet. Autoa olisi tästäkin syystä hyvä pestä säännöllisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLehdet ovat riesanaMaalipinnalle putoilevat lehdet muodostuvat ongelmaksi vain jos ne jäävät siihen. Lehdet liiskaantuvat harmittavan tiukasti kiinni auton vaakapinnoille. Näitä jälkiä voi olla todella vaikea poistaa ja pitkään seistessään lehdet saattavat johtaa jopa lievään lakkavaurioon.Ovien, takaluukkujen ja konehuoneen väleihin kertyy ajan kanssa pientä roskaa. Lopulta se maatuu mudaksi.Näiden poistamiseen tuoreeltaan riittää hellävarainen esipesu vahaturvallisella esipesuaineella. Maalipintaan ei siis tarvitse välttämättä edes koskea – ainakaan jos pintaa ei aio kuivata syyssateiden välissä. Lehdistä jääviin pinttyneisiin jälkiin voi kokeilla biohajoavia liuotinpesuaineita, pienpoistoaineita tai autonhoitokäyttöön tarkoitettua puhdistussavea.Ovien, takaluukun, konehuoneen väleihin tiensä löytävät lehdet muodostavat toisenlaisen ongelman. Puista rakosiin tippuva tavara pyrkii maatumaan alkaen siten syövyttämään maalipintaa, joka aiheuttaa pitkällä aikavälillä korroosiota. Lyhyemmällä aikavälillä näistä paikoista tulee lähinnä ikävät koskettaa ja katsella.Erilaisiin rakoihin pääsee jostain pieniä koivunsiemeniä tai suurempia koivunlehtiä. Näitä kulkeutuu helposti myös auton sisätiloihin.Näiden puhdistamiseen sopii erinomaisesti pieni pensselimäinen harja eli brush ja edellä mainittu bioliuotin. Huuhtelu on toisinaan hankalaa sisätiloja kastelematta, mutta liuotinpesuaineen jäämät eivät saa päästä kuivumaan maalipinnalle. Hankalimpien paikkojen huuhteluun soveltuu puhdasta vettä sisältävä ämpäri ja ämpärissä tiheään huuhdeltava märkä mikrokuituliina.Ehkä vakavin riski on vedenpoistoreikien tukkeutuminen. Näiden sijainnin selvittäminen on suositeltavaa jokaiselle autoilijalle eikä ole haitaksi selvittää mahdollisia automallille tyypillisiä riskejä tukkeutumistapauksessa. Näin tietää minkä kanssa on tekemisissä.Lehtien ja havunneulasten poisto akkukotelosta tai muista väleistä on tavallisesti käsipeliä. Harva väline on yhtä näppärä.Toisissa autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen aiheuttaa tulvan helmakoteloihin, josta seuraa lopulta ruostuminen. Vesi löytää aina tiensä ulos. Joissakin autoissa vedenpoistoreikien tukkeutuminen johtaa veden pääsemiseen herkkiin sähkölaitteisiin, jolloin loppulasku saattaa olla tuhansia euroja.Todennäköisyydet näille suurimmille vaaroille ovat luonnollisesti pienet. Nekin riippuvat täysin autosta ja sen suunnittelusta. Riskit ovat kuitenkin suuret, joten niitä kannattaa välttää kaikin keinoin.Sormet likaantuvat lehtiä poistettaessa. Kumihanskoja voi toki käyttää haluttaessa.Vedenpoistoreikien puhdistamiseen ei valitettavasti ole juurikaan oikoteitä. Lehdet olisi hyvä poistaa käsin ennen kuin ne pääsevät tukkimaan hankalia paikkoja, mutta kumihanskoja voi toki halutessaan käyttää. Ahtaiden välien tukoksia on avattu pulloharjalla, bassokitaran kielellä tai vaikkapa pitkällä nippusiteellä – luovuus on valttia.Näiden lisäksi lehdet kulkeutuvat kenkien mukana myös sisätiloihin. Paikkojen sotkemisen lisäksi nämä tuovat mukanaan runsaasti kosteutta, joka huurruttaa ikkunat. Tästä syystä myös sisätiloja kannattaa katsella koivunlehtien kertymiseltä ja tarpeen tullen imuroida ylimääräiset pois.Vedenpoistoreikien tukkeentuminen voi aiheuttaa veden kertyessä mitä omituisempia ongelmia.Puhdistus on suositeltavaa tehdä viimeistään silloin kun lähitienoon lehdet ovat siirtyneet puista maahan. Tällöin samat paikat eivät ole seuraavan päivänä jälleen täynnä tavaraa, vaikka ahkera toki puhdistelee lehtiä tiheämmin pitäen autonsa aina siistinä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous