31.7.2020 Liikenne Taksien käytön haasteet saavat erityisryhmiltä huutia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Invalidiliitto: vammaisilla on ollut haasteita esteettömän ajoneuvokaluston saatavuudessa erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Taksialan sääntelyn höllentäminen on osoittautunut onnettomaksi, tarkastellaanpa asiaa kuluttajien luottamuksen, hinnoittelun läpinäkyvyyden tai taksien saatavuuden näkökulmista. Taksinkäyttäjistä myös erityisryhmien kuten vammaisten luottamus ja kärsivällisyys on ollut koetuksella.Nyt kuluttajien luottamus halutaan palauttaa. Taksialan käytännön ongelmien ratkaisua varten liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan taksisääntelyn korjausta. Ministeriön luonnoksessa hallituksen esitykseksi rukataan liikenteen palveluista annettua lakia. Muokkaus koskee myös tieliikennelain 155 pykälää sekä ajoneuvolain 25 ja 27 a pykäliä. Ministeriö on pyytänyt eri tahoja antamaan lausuntoja tästä niin sanotusta taksisääntelyn korjaussarjasta, joka on kirjattu myös pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVammaisille tärkeä liikkumistapaNykyiset taksialan käytännöt ja kokemukset ovat kirvoittaneet erityisryhmiltä monenlaista kritiikkiä, kuten käy ilmi Invalidiliiton ja Vammaisfoorumi ry:n lausunnoista.Taksien käyttö on apuvälineitä käyttäville vammaisille tärkeä liikkumistapa, jossa esteettömän ajoneuvokaluston saatavuuden merkitys korostuu. Invalidiliiton lausunnon mukaan erityisryhmillä on ollut haasteita saada taksipalveluja erityisesti iltaisin sekä viikonloppuisin.”Asemapaikan ja päivystysvelvoitteen poistuttua esteettömien ajoneuvojen saatavuusongelmat etenkin haja-asutusalueilla korostuvat”, lausunnossa huomautetaan.Asiakasturvallisuus huolettaaErityisryhmien asiakasturvallisuudessa on Invalidiliiton mukaan havaittu merkittäviä puutteita ja turvallisuusriskejä. Erityisryhmien turvallisuus on lakiuudistuksen jälkeen heikentynyt. Liitto tuo esiin, että vastaava tulos on saatu myös Traficomin taksipalveluiden laatua koskevista kyselytutkimuksista.Lausunto kirjaa haasteen seuraavasti: ”Esteettömien ajoneuvojen kuljettaminen on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskaampaa, kuin henkilöauto-taksin kuljettaminen. Näissä kuljetuksissa asiakas on myös usein täysin riippuvainen kuljettajasta. Tietoomme on tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä.”Vammaisfoorumi ry tuo puolestaan esiin etujärjestöön asti kantautuneet yhteydenotot, joissa taksipalveluiden käyttäjät ovat kokeneet olonsa turvattomaksi esimerkiksi kuljettajien taitojen puutteet erityisryhmien kanssa toimimisessa, josta esimerkkinä pyörätuolin väärin kiinnittäminen.Vammaisfoorumin tietoon on lausunnon mukaan tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä. Tämä johtuu etujärjestön mukaan osittain siitä, että liikennepalvelulain voimaantulon myötä kumoutui säädös invataksien kuljettajien erityisistä terveysvaatimuksista, joissa oli huomioitu tähän työhön kuuluvat erityisvaatimukset kuten työskentely ahtaissa tiloissa sekä porrasvedot joko henkilövoimin tai porraskiipijän avulla.Vammaisfoorumi on vuonna 1999 perustettu 30 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö.Apuvälineiden lisämaksut saavat kritiikkiäInvalidiliitto tuo esiin myös taksikyytien hinnoittelun ja sen havaitun ilmeisen vaaran, että liian korkeat lisäpalveluiden hinnat voivat rajata vammaisia ihmisiä pois taksipalvelujen käytöstä.– Lisäpalvelut eivät saa muodostua hinnaltaan kohtuuttoman korkeiksi. Hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi, Invalidiliitto linjaa ja pitää perusteltuna, ettei välttämättömästä apuvälineestä saa periä lisämaksua.Samalla kannalla on Vammaisfoorumi, joka linjaa kattavan periaatteen, jonka mukaan taksikyytien hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinnoitteluun tulossa muutoksia Taksialan vapautumisen lieveilmiöistä merkittävimpiä on ollut kuluttajille epäselvä kyytihinnoittelu. Tarkoituksena on kohentaa taksimatkojen hintojen vertailtavuutta nykyisestä. Kyytihinnoitteluun tuli hieman lisää ryhtiä alkuvuodesta: helmikuun alusta jälkeen takseissa on tullut olla selkeästi näkyvillä hinnasto, josta käy ilmi matkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet. Hinnaston koko, ulkoasu ja siinä käytetyt symbolit on tarkkaan määritetty. Yhdenmukaistamisen tavoitteena oli tehdä taksien hintavertailusta helpompaa ja selkeämpää asiakkaalle, joka ottaa kyydin esimerkiksi taksitolpalta. Traficomin määräyksessä on tarkat säädökset tarrojen koosta, väristä ja tekstien koosta.Hinnastomuutos oli liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtakunnallinen määräys, ja se koskee ennalta tilaamattomia, esimerkiksi taksitolpalta otettavia kyytejä, jolloin matkustajan on usein verrattain lyhyessä ajassa kyettävä vertailemaan eri hintoja. Hinnasto on esitettävä ajoneuvon oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, muualla ajoneuvon oikealla sivulla tai muutoin ajoneuvon oikealle sivulle näkyvässä paikassa siten, että se on matkustajan mahdollisimman helposti havaittavissa ajoneuvon ulkopuolelta. Kuluttajan niin pyytäessä taksinkuljettajan tulee kertoa kyytihinta tai hinnanmääräytymisen perusteet myös suullisesti.Ministeriön esitysluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksamittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana. Lue lisää Taksien sääntely rukataan uusiksi – toiveissa palauttaa kuluttajien karissut luottamus Autoliiton sovellus näyttää nyt invapysäköintipaikat älypuhelimessa Nyt tarkkana taksitolpalla – kyytihinnat esille aiempaa selkeämmin Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne-ja viestintäministeriö, Traficom, www.lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja