31.7.2020 Liikenne Taksien käytön haasteet saavat erityisryhmiltä huutia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Invalidiliitto: vammaisilla on ollut haasteita esteettömän ajoneuvokaluston saatavuudessa erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Taksialan sääntelyn höllentäminen on osoittautunut onnettomaksi, tarkastellaanpa asiaa kuluttajien luottamuksen, hinnoittelun läpinäkyvyyden tai taksien saatavuuden näkökulmista. Taksinkäyttäjistä myös erityisryhmien kuten vammaisten luottamus ja kärsivällisyys on ollut koetuksella.Nyt kuluttajien luottamus halutaan palauttaa. Taksialan käytännön ongelmien ratkaisua varten liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan taksisääntelyn korjausta. Ministeriön luonnoksessa hallituksen esitykseksi rukataan liikenteen palveluista annettua lakia. Muokkaus koskee myös tieliikennelain 155 pykälää sekä ajoneuvolain 25 ja 27 a pykäliä. Ministeriö on pyytänyt eri tahoja antamaan lausuntoja tästä niin sanotusta taksisääntelyn korjaussarjasta, joka on kirjattu myös pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ohjelmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVammaisille tärkeä liikkumistapaNykyiset taksialan käytännöt ja kokemukset ovat kirvoittaneet erityisryhmiltä monenlaista kritiikkiä, kuten käy ilmi Invalidiliiton ja Vammaisfoorumi ry:n lausunnoista.Taksien käyttö on apuvälineitä käyttäville vammaisille tärkeä liikkumistapa, jossa esteettömän ajoneuvokaluston saatavuuden merkitys korostuu. Invalidiliiton lausunnon mukaan erityisryhmillä on ollut haasteita saada taksipalveluja erityisesti iltaisin sekä viikonloppuisin.”Asemapaikan ja päivystysvelvoitteen poistuttua esteettömien ajoneuvojen saatavuusongelmat etenkin haja-asutusalueilla korostuvat”, lausunnossa huomautetaan.Asiakasturvallisuus huolettaaErityisryhmien asiakasturvallisuudessa on Invalidiliiton mukaan havaittu merkittäviä puutteita ja turvallisuusriskejä. Erityisryhmien turvallisuus on lakiuudistuksen jälkeen heikentynyt. Liitto tuo esiin, että vastaava tulos on saatu myös Traficomin taksipalveluiden laatua koskevista kyselytutkimuksista.Lausunto kirjaa haasteen seuraavasti: ”Esteettömien ajoneuvojen kuljettaminen on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskaampaa, kuin henkilöauto-taksin kuljettaminen. Näissä kuljetuksissa asiakas on myös usein täysin riippuvainen kuljettajasta. Tietoomme on tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä.”Vammaisfoorumi ry tuo puolestaan esiin etujärjestöön asti kantautuneet yhteydenotot, joissa taksipalveluiden käyttäjät ovat kokeneet olonsa turvattomaksi esimerkiksi kuljettajien taitojen puutteet erityisryhmien kanssa toimimisessa, josta esimerkkinä pyörätuolin väärin kiinnittäminen.Vammaisfoorumin tietoon on lausunnon mukaan tullut, että ajossa voi olla kuljettajia, jotka eivät täytä työn vaatimia fyysisiä tai psyykkisiä edellytyksiä. Tämä johtuu etujärjestön mukaan osittain siitä, että liikennepalvelulain voimaantulon myötä kumoutui säädös invataksien kuljettajien erityisistä terveysvaatimuksista, joissa oli huomioitu tähän työhön kuuluvat erityisvaatimukset kuten työskentely ahtaissa tiloissa sekä porrasvedot joko henkilövoimin tai porraskiipijän avulla.Vammaisfoorumi on vuonna 1999 perustettu 30 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö.Apuvälineiden lisämaksut saavat kritiikkiäInvalidiliitto tuo esiin myös taksikyytien hinnoittelun ja sen havaitun ilmeisen vaaran, että liian korkeat lisäpalveluiden hinnat voivat rajata vammaisia ihmisiä pois taksipalvelujen käytöstä.– Lisäpalvelut eivät saa muodostua hinnaltaan kohtuuttoman korkeiksi. Hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi, Invalidiliitto linjaa ja pitää perusteltuna, ettei välttämättömästä apuvälineestä saa periä lisämaksua.Samalla kannalla on Vammaisfoorumi, joka linjaa kattavan periaatteen, jonka mukaan taksikyytien hinnoittelussa on huomioitava yhdenvertaisuuslain velvoitteet yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja syrjinnän ehkäisemiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinnoitteluun tulossa muutoksia Taksialan vapautumisen lieveilmiöistä merkittävimpiä on ollut kuluttajille epäselvä kyytihinnoittelu. Tarkoituksena on kohentaa taksimatkojen hintojen vertailtavuutta nykyisestä. Kyytihinnoitteluun tuli hieman lisää ryhtiä alkuvuodesta: helmikuun alusta jälkeen takseissa on tullut olla selkeästi näkyvillä hinnasto, josta käy ilmi matkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet. Hinnaston koko, ulkoasu ja siinä käytetyt symbolit on tarkkaan määritetty. Yhdenmukaistamisen tavoitteena oli tehdä taksien hintavertailusta helpompaa ja selkeämpää asiakkaalle, joka ottaa kyydin esimerkiksi taksitolpalta. Traficomin määräyksessä on tarkat säädökset tarrojen koosta, väristä ja tekstien koosta.Hinnastomuutos oli liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtakunnallinen määräys, ja se koskee ennalta tilaamattomia, esimerkiksi taksitolpalta otettavia kyytejä, jolloin matkustajan on usein verrattain lyhyessä ajassa kyettävä vertailemaan eri hintoja. Hinnasto on esitettävä ajoneuvon oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, muualla ajoneuvon oikealla sivulla tai muutoin ajoneuvon oikealle sivulle näkyvässä paikassa siten, että se on matkustajan mahdollisimman helposti havaittavissa ajoneuvon ulkopuolelta. Kuluttajan niin pyytäessä taksinkuljettajan tulee kertoa kyytihinta tai hinnanmääräytymisen perusteet myös suullisesti.Ministeriön esitysluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksamittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana. Lue lisää Taksien sääntely rukataan uusiksi – toiveissa palauttaa kuluttajien karissut luottamus Autoliiton sovellus näyttää nyt invapysäköintipaikat älypuhelimessa Nyt tarkkana taksitolpalla – kyytihinnat esille aiempaa selkeämmin Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne-ja viestintäministeriö, Traficom, www.lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa