6.9.2018 Liikenne Taksien määrä pääkaupunkiseudulla räjähti uudistuksen myötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksien uuden aikakauden kaksi ensimmäistä kuukautta on tuonut merkittäviä muutoksia autojen määrään ja paljon hämmennystä, mutta räikeiltä ylilyönneiltä on ainakin valvovan viranomaiset Trafin mukaan vältytty. Taksiuudistus nosti uuden liikennepalvelulain poikkeuksellisen vahvasti kuluttajien tietoisuuteen heinäkuussa. Vuosia voimakkaasti säännellyn alan sääntelyn purkaminen on iso juttu. Heinäkuun helteillä voimakasta väittelyä käytiin uuden ja vanhan järjestelmän eduista ja vaaroista.Uusi laki vapautti toimintaa ja höllensi monia taksialaa aiemmin sitoneita määräyksiä. Hinnoittelu vapautui, taksikupua tai taksamittaria ei ole pakko enää käyttää. Myös uusien yrittäjien alalle tulo helpottui huomattavasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHakemusten tulvaUusia taksiliikennelupahakemuksia saapui erittäin runsaasti: ensimmäisen 12 tunnin aikana taksiliikennelupahakemuksia saapui yli 620 kappaletta. Seuraavan parin päivän aikana tunku alalle oli yhä edelleen erittäin voimakasta: järjestelmän oltua auki lähes kaksi vuorokautta, hakemuksia oli yli 1100 kappaletta. Heinä-elokuussa hakemusten yhteismääräksi tuli jo 2800. Määrä on hurja ja tulee ilman muuta näkymään myös asiakkaille vähitellen, vaikka lupa ei kaikille hakijoille heltiäkään.Automäärien muutos oli ennakoitavissaEnnen lakimuutosta taksit olivat sidottuja asemapaikkaansa paikkakunnalle, jolle lupa oli myönnetty. Lupahakemusten määrästä oli jo vuosia pääteltävissä, että erityisesti suurissa kaupungeissa oli painetta lisätä taksien määrää. Sen sijaan pienemmillä paikkakunnilla kehitys oli jo useamman vuoden ajan yhä voimakkaammin mennyt suuntaan, jossa kaikille paikkakunnille ei taksiyrittäjiä aina löytynyt.Lakimuutoksen jälkeen myönnetyt luvat keskittyvät erittäin voimakkaasti pääkaupunkiseudulle, eli käytännössä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle.Ennen heinäkuun alussa voimaan tullutta muutosta Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla oli yhteensä reilut 2100 taksiautoa ja merkittävästi vähemmän taksiyrittäjiä. Kuukausi uudistuksen jälkeen taksiliikennelupia oli haettu näille paikkakunnille liki 1000 kappaletta, ja myönnettykin lähes 500.– Kun mukaan lasketaan vielä tavara-ja henkilöliikennelupayrittäjät, jotka tulivat mukaan taksiliikenteeseen sekä jo alalla olleiden yrittäjien automäärän lisäys, voidaan pääkaupunkiseudun potentiaalisen taksimäärän todeta nousseen merkittävästi hyvin lyhyessä ajassa, sanoo Meeri Niinisalo Trafista.– Tämä muutos tulee vaikuttamaan pääkaupunkiseudun liikennemarkkinoihin.Asiakkaan vastuu kasvoiHinnoittelun vapautuminen herätti keskustelua, mutta ainakaan toistaiseksi Trafissa ei ole havaittu tavanomaisesta poikkeavaa valitusten määrää. Aika näyttää, kelpaako taksikuvuton ja taksamittariton kyyti asiakkaille. Jos kelpaa, niin tällaiset taksipalvelut tulevat varmasti jäädäkseen.Meeri Niinisalo kiteytti tilanteen napakasti:– Totuus selviää, kun räntää alkaa sataa.Teksti: Eila Parviainen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti