22.10.2023 Uutinen Taksiliitto: Keskeistä on saavuttaa kuluttajan luottamus Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.” Taksitoiminta on puhtaasti luottamukseen perustuvaa palvelua, tähdentää Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.– Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.Keltamustassa hinnastossa on oltava mm. esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.Koskinen myöntää alaa vuodesta 2018 vaivanneet ongelmat.– Taksiliikenteen lainsäädäntö muuttui merkittävästi kesällä 2018. Siihen asti taksipalvelut olivat melko lailla tasalaatuisia ja hinnoittelukin perustui kuluttajien osalta Valtioneuvoston asetukseen maksimihinnasta.Koskisen mukaan Taksiliitto on pyrkinyt osaltaan helpottamaan taksinkäyttäjien arkea kertomalla mitä pitää ottaa huomioon, kun taksimaailma on muuttunut, kuten Moottori kertoi vastikään otsikolla Uskaltautuisinko taksin kyytiin? Nouse näiden vinkkien turvin taksiin.– Taksipalvelut ovat moninaistuneet monilla tavoin ja käyttäjät ovat olleet hämmennyksen edessä. Tähän olemme halunneet antaa helpotusta, Koskinen taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySatunnaisia käyttäjiä ja vakioasiakkaitaKoskinen jakaa taksinkäyttäjät kahteen kastiin: satunnaisiin asiakkaisiin ja säännöllisesti taksia käyttäviin asiakkaisiin.– Yksittäinen omalla rahalla matkustava kuluttaja käyttää taksia varsin harvoin, vain muutamia kertoja vuodessa. Taksin käyttäminen ei siis ole ylipäätään tuttua ja vakiintunutta, jolloin useimmiten ollaan taksia tarvittaessa vähintäänkin jossakin määrin tilanteessa, joka ei ole jokapäiväistä ja helppoa.– Sen sijaan niillä asiakkailla, jotka käyttävät jatkuvasti taksia, alkaa tilanne olemaan helpompi. On opittu vakiintunut käytäntö tilata taksi (joko puhelimella tai sovelluksella) tietystä paikasta, josta on oppinut saamaan itselle sopivaa palvelua ja käsitys hintatasosta on muodostunut.Keskiössä ihmisten luottamusTaksitoiminta on Koskisen mukaan puhtaasti luottamukseen perustuvaa palvelua.– Kuluttajan noustessa taksin kyytiin hänen tulee luottaa siihen, että kuljettaja osaa ajaa turvallisesti, kuljettaja tietää mihin hän on menossa, kuljettaja veloittaa kuljetuksesta asianmukaisesti.Miten kuluttaja erottaa luotettavan kuljettajan epäluotettavasta?– Onneksemme suurin osa kuljettajista on luotettavia ja osaavia vähintäänkin kohtuullisella tasolla. Kuluttajalle, joka ei ole toistaiseksi löytänyt sitä itselle sopivaa palveluntarjoajaa, ohjeemme on tilata taksi ja käyttää sellaista palvelutarjoajaa, jolle palautteen antaminen ja reklamaatioiden tekeminen onnistuu helposti ja yksinkertaisesti.Koskisen mukaan ison ja tunnetun taksiyhtiön, olkoon se yksittäinen taksiyritys tai taksien tilausvälitysyhtiö, käyttäminen on siinä mielessä turvallista, että heihin saa aina yhteyden ja ongelmien selvitteleminen jälkikäteen on mahdollista. Sen sijaan yritystä, jonka yhteystietoja ei löydy helposti, on ehkä syytä välttää.Taksi lennosta voi olla riski– Jos ottaa yksittäisen sattumanvaraisen taksin kadulta, niin saattaa käydä niin, että ongelmien kohdatessa ei löydy mitään tahoa, joka vastaisi ko. taksin toimintaan liittyvistä reklamaatioista, Koskinen varoittaa.– Jos puhelinnumero löytyykin, niin siihen ei välttämättä vastata tms. Ja näiden yksittäisten huonosti toimivien yritysten/yrittäjien vuoksi koko toimiala on ongelmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmannes liiton jäseniäTaksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino on Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaa arvioidessaan todennut, että järjestäytynyt taksiala haluaa palvella julkisen liikenteen toimijana koko maamme alueella ympäri vuoden kaikkia taksipalveluita tarvitsevia asiakkaita.Taksiliikenteen toimijoita ja liikenteen harjoittamista valvoo tahollaan usea viranomainen, kuten poliisi, Traficom, Verohallinto ja aluehallintovirastot.Taksialan käytäntöjä seuraa tarkasti myös alan liitto. Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo, että Suomessa on liikenneluvan haltijoita reilut 9 000, joista liiton jäseniä hieman yli 3 000 – siis noin kolmannes.– Taksiautoja sen sijaan on ammattimaisessa taksiliikenteessä reilut 13 000 kappaletta, joista arvion mukaan noin puolet on meidän jäsenyrittäjillämme.Koskinen taustoittaa, että taksiautolla ja liikenneluvalla ei nykyisin tarvitse olla mitään yhteyttä.– Käytännössä siis auton omistaja/haltija voi olla Matti, mutta liikennettä harjoitetaan Tepon liikenneluvalla. Matilla ja Tepolla ei tarvitse olla keskenään mitään yhteyttä, Koskinen kuvaa nykytilaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Hinnastografiikka: Traficom Lähteet: Suomen Taksiliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, hallitusohjelma a:11:{i:0;s:6:"127767";i:1;s:6:"118897";i:2;s:6:"143650";i:3;s:6:"123620";i:4;s:6:"123592";i:5;s:6:"121055";i:6;s:6:"119043";i:7;s:6:"119048";i:8;s:6:"124068";i:9;s:5:"83879";i:10;s:6:"147730";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti