4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ostaja ja myyjä kiistelivät myös siitä, että oliko auton kattoluukku mennyt rikki auton ostajan väärän käytön seurauksena. Kia Sportagen kattoikkuna osoittautui hankalaksi tapaukseksi. Helsinkiläinen mies oli ostanut toukokuun puolivälissä vuonna 2018 uuden Kia Sportage -merkkisen henkilöauton helsinkiläiseltä Kian merkkiliikkeeltä. Autolle myönnettiin uuden auton takuu, joka on kyseisessä automerkissä 7 vuotta. Helsinkiläismies maksoi autosta 43 800 euroa.Mies oli auton hankinnan yhteydessä ottanut autoon lisävarusteena 980 euron arvoisen panoraama-lasikaton. Lasikaton mekanismi oli rikkoutunut ja jumittunut useaan kertaan. Ensimmäisen kerran mekanismi pudotti itsensä pois pelistä marraskuussa 2021. Tällöin auton mittarissa oli 51 000 kilometriä. Lasikaton mekanismi meni rikki ainakin vielä runsaan vuoden jälkeen ja myös huhtikuussa 2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkiaan kuusi korjausyritystäAuton myyjäliikkeen huolto yritti korjata lasikattoa. Korjausyrityksiä oli kaikkiaan kuusi kappaletta ja korjaukset kestivät vielä kaiken lisäksi kauan. Viimeisellä kerralla lasikatto oli ollut autossa rikki seitsemän kuukautta eikä vikaa ollut saatu korjattua tuolloinkaan.Auton panoraama-lasikaton lasiosa oli kyllä autossa kiinni, mutta sen suojana oleva kangasverho ei mennyt kiinni. Auton omistajan mukaan autossa oli talvella kylmä ja kesällä aurinko häikäisi, koska suojaverhoa ei saanut suljettua. Lisäksi auto hälytti auki olevasta lasikatosta. Kuluttajan mukaan lasikaton korjaukset kestivät pitkään, useita päiviä ja hän joutui olemaan ilman autoa. Kuluttajan mielestä myös auto kärsi tämän vian vuoksi arvonalenemasta.Kuluttaja kyllästyi asiaan ja esitti auton myyjäliikkeelle vaatimuksen. Kuluttaja vaati, että myyjäliike korjaa virheen. Kuluttajan vaatimukseen sisältyi myös 3 000 euron hyvitys kauppahinnasta. Tätä kuluttaja perusteli sillä, että lasikaton hinta oli lisävarusteena 980 euroa ja lisäksi hän halusi autoliikkeeltä 2 020 euron korvauksen korjauksen viivästymisestä.Vika myyjäliikkeen mielestä vähäinenMyyjäliike kiisti helsinkiläismiehen vaatimuksen asiassa. Asiakassuhteen perusteella miehelle tarjottiin Kian seuraavaa huoltoa veloituksetta.Myyjäliikkeen mielestä autossa todettu vika ei myöskään estänyt auton normaalia käyttöä. Myyjäliikkeen miestä vika autossa oli myös erittäin vähäinen.Helsinkiläismies ei ollut tyytyväinen myyjäliikkeen vastaukseen ja päätti viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa asiasta myyjäliike toteaa, että autoliikkeen haluna oli kyllä korjata vika asiakasta veloittamatta. Myyjäliikkeen mukaan lasikaton rikkoutuminen on tapahtunut kuitenkin talvella, joten kysymys voi olla myös siitä, että kattoikkunaa on käytetty virheellisesti, esimerkiksi jäätyneenä. Myyjäliike toteaa myös, että vaikka korjaukset ovat viivästyneet, auton myynyt liike ja sen huolto ovat kuitenkin kiirehtineet varaosien toimittamista. Nämä olivat perustelut, miksi ostajan vaatimukseen ei haluttu myöntyä.Kuluttaja toteaa puolestaan vastauksessaan, että kattomekanismi on mennyt rikki myös lämpimänä vuodenaikana sekä talvella lämpimässä parkkihallissa, jolloin katto ei ole ollut jäätynyt – eikä vika ollut siis käyttäjässä. Auton omistajan mukaan hän ei ole myöskään uskaltanut käyttää kattoluukkua sen korjauksen jälkeen sen uudelleen rikkoutumisen pelossa.Korjaus kestänyt liian kauanKuluttajariitalautakunta lähti asian arvioinnissa osapuolten välisestä sopimuksesta sekä sen sisällöstä. Virheen olemassa oloa arvioidaan kuluttajasuojalain viidennen luvun mukaan. Lautakunta katsoi Kian tapauksessa tulleen näytetyksi, että kaupan kohde on vikaantunut ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla auton ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti. Kuluttajariitalautakunta oli siis sitä mieltä, että auton kattoluukun mekanismien pitää kestää huomattavasti enemmän. Lautakunnan mukaan niin myyjä kuin ostajakaan eivät ole esittäneet asiassa muuta selvitystä esimerkiksi sellaisista seikoista, että rikkoutuminen olisi tapahtunut joko tapaturmaisesti tai ostajan väärän menettelyn vuoksi. Kaupan kohde on siis virheellinen kuluttajasuojalaissa tarkoitetullatavalla, lautakunta totesi. Lisäksi lautakunta totesi, että vian korjaus on kestänyt yksinkertaisesti liian kauan. Kuluttajariitalautakunta oli myös sitä mieltä, että virheestä on aiheutunut kuluttajalle haittaa autoa käytettäessä eikä myyjäliike ole tehnyt korjausta kohtuullisessa ajasssa.Kuluttajariitalautakunta totesikin, että myyjäliikkeen tulee korjata virhe pikaisella tavalla, sekä siten, että korjaus on myös kestävä.Ostajan vaatimaan rahalliseen hyvitykseen kuluttajariitalautakunta ei sen sijaan ottanut kantaa. Se totesi vain, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella kauppahintaan sekä ostajan aiheelliseen odotuksiin. Kuluttajariitalautakunta myös totesi ratkaisussaan, että kuluttaja voi tehdä lautakunnalle uuden ratkaisupyynnönen, jos ongelma autossa jatkuu edelleen.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Lähde KuluttajariitalautakuntaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”