9.10.2018 Liikenne Talvi tulee – näin esilämmität autosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton polttomoottorin ja matkustamon sisätilojen lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ja se tuo myös matkustusmukavuutta. Auton polttomoottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ratkaisuja ovat verkkovirralla toimivat lohkolämmitin, letkulämmitin tai nykyautoissa yleinen öljypohjan säteilylämmitin. Nykyään autoissa on paljon myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, joiden käyttö ei ole sidottu verkkovirtaan.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa esilämmittämisen monista eduista.– Auton esilämmitys on tärkeä asia sekä turvallisuuden että ajomukavuuden näkökulmista. Esilämmitys säästää myös auton moottoria ja vähentää kulutusta sekä päästöjä, Vesalainen kiteyttää.– Ja mikä on pakkasaamuna mukavampaa, kuin käydä lämpimään autoon, jonka ikkunat eivät ole huurussa tai jäässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKylmä kangistaa – ja kuluttaaKylmänä käynnistetty moottori on polttoainesyöppö. Kylmän moottorin käynnistäminen esimerkiksi –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria monen sadan kilometrin ajoa vastaavan määrän.VTT:n tekemien tutkimusten mukaan nykymoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa energiatehokkuuden näkökulmasta katsottuna ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle.Ajasta oikein sähkökäyttöinen esilämmitinSuositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:0,5h–1h, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C) 1h–2h, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C) 2h–3h, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚CSuositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi.Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.Ratkaisuna polttoainetoiminen lämmitinPolttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:10–15 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C) 15–20 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C) 20–30 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚CKäytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys tuo mukavuuttaVesalainen painottaa, että energiatehokkuus-näkökulman lisäksi lämmittämistä voi pohtia myös turvallisuuden ja mukavuuden kannalta. Hän kertoo jo nyt esilämmittävän omaa autoaan aamuisin polttoainetoimisen lisälämmittimen avulla, vaikka pakkasöitä on ollut Etelä-Suomessa vasta muutamia.– Jo vartin esilämmitysajan jälkeen auton ikkunat ovat kuivat – toisin kuin niissä naapurien autoissa, jotka eivät ole vielä esilämmitystä aloittaneet.Vesalaisesta on tärkeä turvallisuustekijä, että saa lähteä aamuhämärissä vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen huurteettomin ikkunoin.– Tästä turvallisuudesta olen myös valmis maksamaan polttoainetoimisen lisälämmittimen vievän polttoaineen verran.Toinen vaihtoehto olisi puhdistaa auton ikkunat kumilastalla kasteesta ja huurusta. Näin toimien ikkunat huurtuvat usein kuitenkin hetkellisesti uudelleen autoon sisälle mentäessä – toisin kuin esilämmitystä käytettäessä.– Onhan se paljon mukavampaakin nousta lämpimään autoon, kuin alkaa kaapia huuruisia ikkunoita koleana syysaamuna tai kirpeänä pakkasaamuna, Vesalainen vinkkaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”