21.10.2022

Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo

Maseratilla tärkeysjärjestyksessä painavat aivan muut asiat, kuin malliston säännöllinen päivittäminen. Siitä huolimatta täysin uusi GranTurismo on jo toinen Maserati-uutuus kuluvan vuoden sisällä, hyvin eri tavalla tärkeä sellainen.

Maseratin grand tourer -mallien sukulinja juontaa aina 75 vuoden taakse A6 1500:aan, jota myös uutuuden ensimmäisellä erikoismallilla juhlistetaan. Viime aikoihin - tarkoittaen viimeisiin 25 vuoteen - on mahtunut näitä vain kaksi kokonaista sukupolvea; 3200 GT/Coupé sekä edellisen polven GranTurismo. Atrainmerkin ensimmäinen grand tourer -uutuus sitten vuoden 2007 laittaa uusiksi enemmänkin kuin pinnat, sillä nyt nähdään pitkien ennakointien mukaisesti ensimmäinen täyssähköinen GranTurismo, Folgore. Modenassa ollaan nyt niin ikään sitä mieltä, että kuusi sylinteriä riittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei tarvetta aitoustodistukselle

On hienoa nähdä, kuinka perinteikkäät italialaismerkit Alfa Romeosta lähtien ovat saaneet jälleen juonenpäästä kiinni kiistämättömien kuivien kausien jälkeen. Uudet alut ovat sekä Alfan että Maseratin kohdalla lähteneet omille juurille palaamisesta, eivät mihinkään muotteihin sulloutumisesta. Näin myöskään Maserati GranTurismo ei ole liikaa muuttunut. Aito ja alkuperäinen konsepti on vain tuotu uuteen aikaan, ei siinä sen kummempaa. Italialaisuutta korostetaan asiaankuuluvalla pieteetillä, ja GranTurismo onkin varmasti italialaisimpia saatavilla olevia automalleja, kun otetaan huomioon kaikki osa-alueet suunnittelupöydältä loppukokoonpanoon, joka muuten tapahtuu torinolaispyhättö Mirafiorilla.

Suurimmaksi osaksi alumiininen kori on kauttaaltaan uudelleenmuotoiltu, mutta näyttää tutulta. Oikeastaan ainoa merkittävä tyylimuutos edeltävään polveen ovat ajovalot, jotka edustavat nyt MC20:n ja Grecalen kaltaista pystysuuntaa. Kaikki tradition mukaiset elementit ovat korissa paikoillaan. Konepelti on valtavan kokoinen; sen saumat kulkevat etusiipeä pitkin aina etuoveen asti.

Neptunus pitelee edelleen käsissään kaikille tuttua atrainta Bolognan keskustassa, ja hänen mukaansa nimetty voimanlähde saa toimia myös GranTurismossa kaiken lähtökohtana. Tämä Maseratin oma 3,0-litrainen V6 tarjoilee joko 490 tai 550 hevosvoimaa riippuen siitä, valitseeko malliversioista Modenan vai Trofeon.

Folgore ("salama") painaa miltei 500 kiloa polttomoottorimalleja enemmän, mutta lattiaan T:n muotoon sijoitetun akuston ansiosta painojakauma on 50/50. GranTurismon perusrakenne on modulaarinen, joten täyssähkö- ja polttomoottorivoimalinjojen asentaminen samaan autoon käy kivuttomasti.

 Valitsemalla vaihtoehdoista Folgoren, saa kuitenkin jotain aivan ennenkokematonta. Katumaasturiuutuus Grecale ehti aiemmin kuluvana vuonna esitellä yleisölle ajatuksen täyssähköisestä Maseratista, ja nyt GranTurismo saa lanseerata sen katukäyttöön. 760 hevosvoiman tehoisena täyssähköinen Folgore on melko ylivoimaisesti ensirintamassa julkistetun GranTurismo -malliston voimakuningatar. Vääntöä kolme sähkömoottoria tarjoavat peräti 1 350 newtonmetriä - takapyörille. Folgore kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, ja kulkee jopa 320 kilometriä tunnissa. Ei polttomoottoriinkaan luottavilla huonosti mene, sillä Trofeoltakin kiihdytys nollasta sataan vie ainoastaan 3,5 sekuntia, ja nopeusmittari kiertyy 300 paremmalle puolelle, niin kuin kunnon grand tourerilla kuuluukin.

Kun kerran ollaan hiljaa, niin sitten ollaan. Äänetön Maserati huolehtii äänettömyydestään myös aerodynamiikan keinoin.

Yksin asiakkaiden päätettäväksi jää lopulta, kumman version he kokevat omaksi Maseratikseen, Nettunon vaiko sen äänettömämmän. Miten päin tahansa, uuden GranTurismon voi varmasti tuntea Maseratiksi, ilman vieraita elementtejä. Aitoustodistusta ei tarvita, puhtausaste on hyvä. Stellantiksen alaisuudessa ei ole tarvinnut käydä Chryslerin varastoilla osia hakemassa.

Kuten huomasimme, aivan kaikkia yksityiskohtia GranTurismosta ei vieläkään paljastettu. Lisäksi GranTurismon avokattoisena ja edelleen nelipaikkaisena sisarena on aiemmin nähty GranCabrio, ja näin tulee olemaan myös vastaisuudessa. Amalfin rannikkoa päästäneen laskemaan katto auki jo ensi syksynä.

Lähde ja kuvat: Maserati Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat