6.10.2023 Liikenne Tarkkana rengaskaupoilla – tunnetko tärkeät rengasmerkinnät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on hyvä tietää tärkeimmät rengasmerkinnät, jottei tule haksahdettua vääränlaiseen renkaaseen tai ostettua ominaisuuksiltaan heikentynyttä vanhaa rengasta. Auton ajettavuuteen ja ohjattavuuteen vaikuttavat neljä kämmenen kokoista tassua tienpinnalla. Renkaiden kunto ja soveltuvuus ajo-olosuhteisiin ovat tärkeä turvallisuustekijä. Tavalliselle autoilijalle on syytä avata renkaan kyljen salaperäisten merkintöjen tarkoitus, jottei rengaskaupoille tarvitse käydä epätietoisena tai ostotilanteessa tule epähuomiossa haksahdettua omaan autoon sopimattomiin tai autoilutapoihin vääränlaisiin renkaisiin.Olennaisimpia rengasmerkintöjä ovat renkaan leveys, profiili, rakenne, kuormitusluokka, nopeusluokka, valmistusajankohta, kulumisvaroittimen sijainti (TWI), pyörimissuunta, asennussuunta, E-hyväksyntänumero, valmistusmaa ja vanteen halkaisija.Mutta ottaako salaperäisistä merkinnöistä, lyhenteistä ja symboleista tolkkua? Se käy esimerkin avulla, jonka kohteena on tyypillinen perheauton rengaskoko 205 55 R16 94V XLMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistusajankohta tärkeä tietoAutoliiton koulutuspäällikön, Teppo Vesalaisen, mukaan kuluttajan on hyvä olla tietoinen, kuinka varmistaa renkaan valmistusajankohta: vanhetessaan rengas kovettuu ja menettää ominaisuuksiaan.Jostain kohtaa renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Esimerkiksi 4621 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 46 vuonna 2021.Ostovaiheessa kannattaa tutustua myös renkaan ja rengaskoon EU-rengasmerkintään. Se löytyy varmimmin myyntitelineessä olevaan renkaaseen liimatusta tarrasta tai renkaan tietojen kohdalta netistä. Merkinnän tarkoituksena on helpottaa ostohetkellä eri renkaiden ja rengaskokojen vertailua vierintävastuksen, sadekelin ominaisuuksien ja melun suhteen. Autoilijan kannattaa myös perehtyä autolehtien kuten Moottorin rengasvertailuihin.Vanhan rengassarjan uusimista ei kannata venyttää liian pitkälle.– Mikäli renkailla on ajettu kuusi ajokautta tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä, Vesalainen linjaa.Nastarenkaiden kohdalla on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Myöskään löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.Renkaan leveys ja profiiliEnsimmäinen numero (tässä tapauksessa 205) kertoo renkaan leveyden milleinä. Seuraava numero (55) kertoo renkaan korkeuden suhteen sen leveyteen. Esimerkkirenkaamme korkeus on 55 % renkaan leveydestä.Mikäli kuljettaja arvostaa urheilullisuutta ja nopeaa ohjattavuutta, hän valitsee matalaprofiilisen renkaan. Jos taas haluaa asettaa mukavuuden urheilullisuuden edelle, on valinta korkeaprofiilisempi rengas.– Leveä ja matalaprofiilinen rengas yleensä maksaa enemmän, kuluu nopeammin, on herkempi vetelemään urissa tai lähtemään vesiliirtoon kuin kapeampi ja korkeaprofiilisempi vaihtoehto, Vesalainen taustoittaa.R-kirjain ilmaisee renkaan rakenteen. R tarkoittaa vyörengasta, joita käytännössä ovat lähes kaikki nykyään myytävät henkilöautokäyttöön tarkoitetut renkaat.R-kirjainta seuraava numero kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Esimerkkiautossamme on 16-tuumaiset vanteet.Kuormitusluokalla on merkitystäViimeinen numero (esimerkissämme 94) kertoo renkaan kuormitusluokan. Se ilmaisee suurimman sallitun kuormituksen, jonka rengas kestää ajettaessa sen nopeusluokan mukaisella enimmäisnopeudella. Esimerkkimme 94 kertoo yksittäisen renkaan kestävän 670 kilon kuorman. Mikäli autoon asennetaan liian alhaisen kuormitusluokan renkaat, ne kuluvat ja vaurioituvat herkemmin.XL-merkintä esimerkkirenkaamme kyljessä tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa. Korkean kuormitusluokan rengas on jämäkämpi, lämpenee vähemmän ja kestää kulutusta paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusluokan vastattava huippunopeuttaKuormitusluokan perässä oleva kirjain ilmaisee renkaan nopeusluokan. Asetuksen (EU) N:o 458/2011 mukaan auton tyyppihyväksynnässä edellytetään lähtökohtaisesti sellaisia renkaita, joiden nopeusluokka on vähintään auton suurinta rakenteellista nopeutta vastaava. Kyseistä vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta vararenkaaseen eikä sellaiseen talvirenkaaseen, jonka nopeusluokkamerkintä on vähintään 160 km/h.Myös käytettyjen autojen kohdalla vaatimukset perustuvat edellä mainittuihin, tyyppihyväksynnälle määriteltyihin, kriteereihin. Näiden toteutumista valvotaan määräaikaiskatsastuksissa.– Alemman nopeusluokan renkaasta kertovaa tarraa tai kilpeä kojelaudassa ei Suomessa talvi- tai vararenkaiden käytön aikana edellytetä, Vesalainen kertoo.Yleisimmin käytössä olevat nopeusluokat:Q 160 km/h R 170 km/h S 180 km/h T 190 km/h H 210 km/h V 240 km/h W 270 km/hMikä 3PMSF-merkintä?Traficomin antaman määräyksen mukaan tieliikennelaissa mainituksi talvirenkaaksi enintään 3 500 kilon henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa sekä O2-luokan perävaunuissa kelpaavat tieliikennelaissa tarkoitetut nastarenkaat sekä sellaiset renkaat, joissa on 3PMSF-merkintä. Kyseisessä merkinnässä on lumihiutale jäävuoren sisällä (3 Peak Mountain Snow Flake).Tällainen rengas on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin (jarrutus ja liikkeellelähtö). Näiden lisäksi talvirenkaaksi kelpuutetaan myös ns. POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustetut renkaat.M+S voi hämätä– Periaatteessa talvirenkaaksi riittää 30.11.2024 saakka (O2-luokan perävaunuissa 30.11.2029 saakka) myös rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow). Se osoittaa, että rengas toimii tavallista rengasta paremmin lumessa ja mudassa, Vesalainen selvittää.Hänen mukaansa on kuitenkin olennaista huomata, että M+S-merkinnän saamiseksi ei renkaiden tarvitse läpäistä sertifiointitestiä vaan käytännössä valmistaja voi halutessaan käyttää merkintää.– Kyseinen merkintä löytyy valitettavasti jopa tietyistä Suomessa kesärenkaana käytettävistä renkaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörimissuunta tärkeäOsassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät. Osaan renkaista on pyörimissuunta merkitty nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla myös tekstiä kuten ”Direction” tai "Rotation".– Pyörimissuunta on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin tilannetta tarkasteltaessa vanteen etupuolelta katsottuna.Pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa. Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.Epäsymmetrisissä renkaissa jäykistePintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.– Mikäli renkaassa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas vanteelle niin, että sen DOT-merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee renkaan ulkopuolelle. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko HeinonenArtikkeli julkaisu alun perin 10/2020. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”