30.8.2023 Autoilu Tarvitaanko tien pintaan maalattua 50 km/h -nopeusrajoitusta taajamaan tultaessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokaistan levyinen asvalttiin maalattu nopeusrajoitus auttaisi autoilijoita mieltämään nopeusrajoituksen alkamisen, ideoi Liikkuvan poliisin perinneyhdistys. Liikkuvan poliisin perinneyhdistys toi vastikään Autotodayn sivuilla esiin idean, jonka avulla autoilijoille kerrottaisiin liikenneympäristössä nykyistä paremmin taajamaliikennemerkistä alkava nopeusrajoitus.Yhdistyksen mukaan 50 km/h -nopeusrajoitus tulisi maalata koko ajokaistan leveydeltä taajamaliikennemerkin yhteyteen. Yhdistys on siis sillä kannalla, etteivät likikään kaikki autoilijat miellä rajoituksen alkamista.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen makustelee ideaa hetken.– Idea sinällään on ihan kannatettava. Toki jokaisen autoilijan tulisi tietää, että taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h ja sen ulkopuolella 80 km/h ellei liikennemerkein toisin mainita. Ihmettelen kovasti, jos näin ei ole.Vesalainen kuvaa arkiajosta tutun ilmiön: vaikka taajamarajoitus olisi tiedossa, voi autoilijalle sattua inhimillinen virhe ja taajamamerkki jäädä huomaamatta.– Kyllähän samalla tavalla käy joskus nopeusrajoitusmerkkienkin kanssa, ihan meille jokaiselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Rajoituksen havaittavuus paranisi”Vesalaisen mukaan nopeusrajoituksen maalaaminen ajoradan pintaan parantaisi nopeusrajoituksen havaittavuutta kesäaikaan ja vähentäisi varmasti tahattomia, taajamamerkin huomaamatta jäämisestä johtuvia, ylinopeuksia.– Ja toimisihan se samalla muistutuksena taajaman nopeusrajoituksesta sellaisille kuljettajille, jotka eivät asiaa muuten muista.Taajamaliikennemerkki (E22) on ollut käytössä vuodesta 1982.Talvi tuo tietty omat haasteensa.– Ongelmana on lähinnä talviaika, jolloin tiemerkinnät muutenkin peittyvät herkästi lumen ja jään alle. Silloin tuosta tien pintaan tehdystä nopeusrajoitusmerkinnästä ei juuri ole iloa. Merkinnän yli kulkeva liikenne myös kuluttaa sitä eli merkintöjen joka keväiseen uudelleenmaalaukseen tulisi sitten olla riittävästi resursseja käytössä, Vesalainen pohtii.Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala myöntää, että talvisin katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus voi hetkellisesti peittyä lumeen tai jäähän.– Maalatun rajoituksen näkyvyys on kuitenkin taattu ainakin 8 kuukauden tai jopa useamman kuukauden ajaksi vuodesta. Voidaan lisäksi todeta, että kun kuljettaja ajaa kerrankin taajamaliikennemerkin ohi, missä on katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus, muistaa hän varmasti hiljentää ajonopeuttaan taajamaliikennemerkin kohdalla muulloinkin, Haapala arvioi.Hän kertoo yhdistyksen näkemyksenä olevan, että kyseinen maalaus tulisi alentamaan merkittävästi ajonopeutta juuri silloin, kun kuljettaja ajaa liikenneympäristöön, missä alemman ajonopeuden käyttäminen on ehdottoman tärkeää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autotoday, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys ry Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin