30.8.2023 Autoilu Tarvitaanko tien pintaan maalattua 50 km/h -nopeusrajoitusta taajamaan tultaessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokaistan levyinen asvalttiin maalattu nopeusrajoitus auttaisi autoilijoita mieltämään nopeusrajoituksen alkamisen, ideoi Liikkuvan poliisin perinneyhdistys. Liikkuvan poliisin perinneyhdistys toi vastikään Autotodayn sivuilla esiin idean, jonka avulla autoilijoille kerrottaisiin liikenneympäristössä nykyistä paremmin taajamaliikennemerkistä alkava nopeusrajoitus.Yhdistyksen mukaan 50 km/h -nopeusrajoitus tulisi maalata koko ajokaistan leveydeltä taajamaliikennemerkin yhteyteen. Yhdistys on siis sillä kannalla, etteivät likikään kaikki autoilijat miellä rajoituksen alkamista.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen makustelee ideaa hetken.– Idea sinällään on ihan kannatettava. Toki jokaisen autoilijan tulisi tietää, että taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h ja sen ulkopuolella 80 km/h ellei liikennemerkein toisin mainita. Ihmettelen kovasti, jos näin ei ole.Vesalainen kuvaa arkiajosta tutun ilmiön: vaikka taajamarajoitus olisi tiedossa, voi autoilijalle sattua inhimillinen virhe ja taajamamerkki jäädä huomaamatta.– Kyllähän samalla tavalla käy joskus nopeusrajoitusmerkkienkin kanssa, ihan meille jokaiselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Rajoituksen havaittavuus paranisi”Vesalaisen mukaan nopeusrajoituksen maalaaminen ajoradan pintaan parantaisi nopeusrajoituksen havaittavuutta kesäaikaan ja vähentäisi varmasti tahattomia, taajamamerkin huomaamatta jäämisestä johtuvia, ylinopeuksia.– Ja toimisihan se samalla muistutuksena taajaman nopeusrajoituksesta sellaisille kuljettajille, jotka eivät asiaa muuten muista.Taajamaliikennemerkki (E22) on ollut käytössä vuodesta 1982.Talvi tuo tietty omat haasteensa.– Ongelmana on lähinnä talviaika, jolloin tiemerkinnät muutenkin peittyvät herkästi lumen ja jään alle. Silloin tuosta tien pintaan tehdystä nopeusrajoitusmerkinnästä ei juuri ole iloa. Merkinnän yli kulkeva liikenne myös kuluttaa sitä eli merkintöjen joka keväiseen uudelleenmaalaukseen tulisi sitten olla riittävästi resursseja käytössä, Vesalainen pohtii.Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala myöntää, että talvisin katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus voi hetkellisesti peittyä lumeen tai jäähän.– Maalatun rajoituksen näkyvyys on kuitenkin taattu ainakin 8 kuukauden tai jopa useamman kuukauden ajaksi vuodesta. Voidaan lisäksi todeta, että kun kuljettaja ajaa kerrankin taajamaliikennemerkin ohi, missä on katuun tai tiehen maalattu nopeusrajoitus, muistaa hän varmasti hiljentää ajonopeuttaan taajamaliikennemerkin kohdalla muulloinkin, Haapala arvioi.Hän kertoo yhdistyksen näkemyksenä olevan, että kyseinen maalaus tulisi alentamaan merkittävästi ajonopeutta juuri silloin, kun kuljettaja ajaa liikenneympäristöön, missä alemman ajonopeuden käyttäminen on ehdottoman tärkeää.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autotoday, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys ry Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti