29.12.2019 Ajoneuvot Tasa-arvoisempaa turvallisuutta – naiset otetaan yhä paremmin huomioon törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Törmäystestit ovat ajaneet autoja turvallisempaan suuntaan jo vuosikymmenien ajan. Testeissä käytetyt nuket vastaavat yleensä keskikokoista miestä, jolloin naisten kannalta oleellisia turvallisuusseikkoja voi jäädä huomioimatta. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan naisilla on 73 prosenttia miehiä suurempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla auto-onnettomuudessa. Yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden mukaan suuri ero tulee törmäysnukkejen koossa: keskimääräinen törmäysnukke on 1,75 metriä pitkä, kun nainen on keskimäärin 1,63-metrinen, selviää Daily Mailin netistä.Julkaisun mukaan muutosta ei ole lähivuosina tulossa, vaan uuden mallin kehityksessä uskotaan menevän jopa 20–30 vuotta.Osaa suurimmista autovalmistajista edustava Auto Alliance -yhtymä ei usko keskimääräistä naista jäljittelevällä törmäysnukella olevan merkitystä turvallisuuteen, sillä niiden mittaukset eivät eroa juurikaan miesnukkejen tuloksista.– Toistaiseksi emme ole nähneet tietoja tai analyysejä jotka viittaisivat uuden nuken kehittämisen, joka ei juuri eroaisi nykyisestä, muuttavan merkittävästi mitään reaalimaailman turvajärjestelmien malleja, yhtymän tiedottaja Wade Newton kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsissa naisten asiallaTurvallisuudestaan tunnettu, muun muassa kolmipisteturvavyön kehittänyt autovalmistaja Volvo on ollut naisten kolariturvallisuuden kärkipään tutkijoita jo vuosia.Valmistaja kertoo testanneensa naisten ruumiinrakenteen mukaan suunnitelluilla törmäysnukeilla vuodesta 1995 lähtien, jolloin kolaritestaus oli aloitettu ainoan saatavilla olevan pienikokoisen törmäystestinuken avulla. Vuonna 2002 käyttöön oli tullut myös pienikokoinen sivutörmäystestinukke SID2s.Vuosituhannen alussa Volvo otti muitakin kehitysloikkia, muun muassa kehittämällä maailman ensimmäisen keskikokoisen naistörmäystestinuken ja virtuaalisen mallin raskaana olevasta naisesta. Myöhemmin 2000-luvulla valmistaja kertoo olleensa nykyisistä autonvalmistajista ainoana mukana kehittämässä EvaRID-nukkea, jolla tutkitaan piiskaheilahduksen vaikutuksia keskikokoiseen naiseen.Volvo on käyttänyt naistörmäysnukkeja jo pitkään.Testaukset ovat myös tuottaneet tulosta. Tasa-arvoisesti miehiä ja naisia piiskaniskuilta suojaava WHIPS-järjestelmä esiteltiin vuonna 1998 ja samalla vuosikymmenellä valmistaja on kehittänyt myös muun muassa SIPS-sivutörmäyssuojan.Turvallisuustutkimukset yhteiseen käyttöönAlkuvuodesta Volvo ilmoitti jakavansa turvallisuustietonsa digitaaliseen kirjastoon, jota myös muun autoteollisuuden kehotetaan hyödyntämään tieturvallisuuden kehittämiseksi. Kirjastoon on kerätty onnettomuustietoja vuodesta 1967 lähtien.Volvo on jakanut turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa kilpailijoilleen aiemminkin: kolmipisteturvavyö jaettiin muiden valmistajien käyttöön, ja sen on arvioitu pelastaneen jo yli miljoona ihmishenkeä.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Dailymail, Volvo Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Törmäys terässeinään – Katso video! Joulun tienoo on kolariherkkää aikaa – katso yleisimmät riskit Tesla Model X loisti törmäystestissä, Volkswagenista irtosi ovi Tämä ruotsalaishymy ei hyydy: panssaroitu Volvo XC90 kestää palautetta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”