29.12.2019

Tasa-arvoisempaa turvallisuutta – naiset otetaan yhä paremmin huomioon törmäystesteissä

Euro NCAP

Törmäystestit ovat ajaneet autoja turvallisempaan suuntaan jo vuosikymmenien ajan. Testeissä käytetyt nuket vastaavat yleensä keskikokoista miestä, jolloin naisten kannalta oleellisia turvallisuusseikkoja voi jäädä huomioimatta.

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan naisilla on 73 prosenttia miehiä suurempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla auto-onnettomuudessa. Yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden mukaan suuri ero tulee törmäysnukkejen koossa: keskimääräinen törmäysnukke on 1,75 metriä pitkä, kun nainen on keskimäärin 1,63-metrinen, selviää Daily Mailin netistä.

Julkaisun mukaan muutosta ei ole lähivuosina tulossa, vaan uuden mallin kehityksessä uskotaan menevän jopa 20–30 vuotta.

Osaa suurimmista autovalmistajista edustava Auto Alliance -yhtymä ei usko keskimääräistä naista jäljittelevällä törmäysnukella olevan merkitystä turvallisuuteen, sillä niiden mittaukset eivät eroa juurikaan miesnukkejen tuloksista.

– Toistaiseksi emme ole nähneet tietoja tai analyysejä jotka viittaisivat uuden nuken kehittämisen, joka ei juuri eroaisi nykyisestä, muuttavan merkittävästi mitään reaalimaailman turvajärjestelmien malleja, yhtymän tiedottaja Wade Newton kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruotsissa naisten asialla

Turvallisuudestaan tunnettu, muun muassa kolmipisteturvavyön kehittänyt autovalmistaja Volvo on ollut naisten kolariturvallisuuden kärkipään tutkijoita jo vuosia.

Valmistaja kertoo testanneensa naisten ruumiinrakenteen mukaan suunnitelluilla törmäysnukeilla vuodesta 1995 lähtien, jolloin kolaritestaus oli aloitettu ainoan saatavilla olevan pienikokoisen törmäystestinuken avulla. Vuonna 2002 käyttöön oli tullut myös pienikokoinen sivutörmäystestinukke SID2s.

Vuosituhannen alussa Volvo otti muitakin kehitysloikkia, muun muassa kehittämällä maailman ensimmäisen keskikokoisen naistörmäystestinuken ja virtuaalisen mallin raskaana olevasta naisesta. Myöhemmin 2000-luvulla valmistaja kertoo olleensa nykyisistä autonvalmistajista ainoana mukana kehittämässä EvaRID-nukkea, jolla tutkitaan piiskaheilahduksen vaikutuksia keskikokoiseen naiseen.

Volvo on käyttänyt naistörmäysnukkeja jo pitkään.

Testaukset ovat myös tuottaneet tulosta. Tasa-arvoisesti miehiä ja naisia piiskaniskuilta suojaava WHIPS-järjestelmä esiteltiin vuonna 1998 ja samalla vuosikymmenellä valmistaja on kehittänyt myös muun muassa SIPS-sivutörmäyssuojan.

Turvallisuustutkimukset yhteiseen käyttöön

Alkuvuodesta Volvo ilmoitti jakavansa turvallisuustietonsa digitaaliseen kirjastoon, jota myös muun autoteollisuuden kehotetaan hyödyntämään tieturvallisuuden kehittämiseksi. Kirjastoon on kerätty onnettomuustietoja vuodesta 1967 lähtien.

Volvo on jakanut turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa kilpailijoilleen aiemminkin: kolmipisteturvavyö jaettiin muiden valmistajien käyttöön, ja sen on arvioitu pelastaneen jo yli miljoona ihmishenkeä.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Dailymail, Volvo Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat