Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi

Kuva Moottorin arkisto

Suomen valtion rataverkolla on noin 2 460 tasoristeystä. Tasoristeysten poistoon ja parantamiseen käytetään vuosittain noin 15 miljoonaa euroa.

Juna ei voi väistää ja juna saattaa tulla kohdalle salakavalan nopeasti ja äänettömästi.

Suomen valtion rataverkolla on noin 2 460 tasoristeystä, joista monet ovat liikenneturvallisuuden kannalta haastavia raiteiden ylityspaikkoja.

Näistä kymmeniä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Väyläviraston tasoristeysohjelmassa sekä muiden hankkeiden yhteydessä. Poistamisen lisäksi turvallisuutta voidaan parantaa rakentamalla tasoristeyksiin tasoristeyslaitoksia (puomit, ääni- ja/tai valovaroituslaitos). Tasoristeysten poistoon ja parantamiseen käytetään vuosittain noin 15 miljoonaa euroa.

Tasoristeysten poisto- ja parantamistöitä on käynnissä eri puolilla Suomea. Määrällisesti merkittävimpiä kohteita on rataosilla Kontiomäki–Pesiökylä, Hyvinkää–Hanko sekä Tampere–Pori. Suomen Väylät -karttapalvelusta löytyvät kaikki meneillään olevat tasoristeysten poisto- ja parantamishankkeet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tienkäyttäjän havaintovirheitä

Väyläviraston mukaan tasoristeysonnettomuuksien taustalla on useimmiten tasoristeystä ylittävän tienkäyttäjän toiminta. Suomessa on tapahtunut vuosittain 13–29 tasoristeysonnettomuutta, mutta tänä vuonna 2024 niitä on toistaiseksi sattunut ilahduttavan vähän, vain kuusi kertaa.

Usein taustalla ovat tienkäyttäjien havaintovirheet. Erityisiä vaaranpaikkoja ovat tasoristeykset, joissa ei ole tasoristeyslaitosta kuten esimerkiksi puomeja varoittamassa radalla liikkuvasta kalustosta.

Tällä hetkellä valtaosa ylityskohdista – noin 71 prosenttia tasoristeyksistä – on ilman tasoristeyslaitosta.

Aikataulut voivat vaihdella

– Tasoristeysonnettomuus voi sattua kenelle tahansa tiellä liikkuvalle: pyöräilijälle, autoilijalle, mopoilijalle tai jalankulkijalle. Tasoristeyksessä on toimittava kuten liikenteessä muutenkin: ennakoi ja pohdi, ehditkö ja mahdutko turvallisesti yli. Jos juna on jo tulossa tai puomit laskeutumassa, on aivan liian myöhäistä lähteä ylitykseen, turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras Väylävirastosta taustoittaa.

Tuttu tasoristeys henkilöliikenteen vakioaikatauluineen voi olla petollinen, sillä rataverkolla liikkuu lisäksi tavarajunia sekä esimerkiksi kunnossapidon kalustoa, jonka aikataulut vaihtelevat.

– Liikennekäyttäytymisellä on suora vaikutus tasoristeysonnettomuuksiin. Kenelläkään ei saa olla niin kiire, että ylittäisi rautatien riskillä. Jos esimerkiksi tasoristeyksen eteen muodostuu jonoa, on jokaisen kuljettajan varmistettava oman ylityksensä turvallisuus itse.

Lisää tietoa turvallisesta liikkumisesta tasoristeyksissä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat