5.10.2017 Liikenne Tässä on ensihoitopolkupyörä – lyhyillä matkoilla ambulanssia vikkelämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä suurten juhlatapahtumien yhteydessä kokeiltu ensihoitopolkupyörä ehtii avuntarpeessa olevan luo usein abulanssia nopeammin. Mukana kulkee myös lähes sama varustus. Helsingissä suurtapahtumien yhteydessä kokeiluluonteisesti käytössä ollut ensihoitopolkupyörä on osoittautunut hyväksi lisäykseksi Helsingin Keskuspelastusaseman kalustoon.Juhlakansan ruuhkauttamilla kaduilla pyörä on perinteistä ambulanssia ketterämpi. Alle kolmen kilometrin etäisyydellä olevan avuntarvitsijan luo ehditään usein myös autoa nopeammin.Pyörävuorossa työskennellään Helsingissä aina pareittain, eli liikkeellä on kaksi pyörää ja palomies-ensihoitajaa. Tarvittava ensihoitovälineistö kulkee mukana liiveihin ja pyörän laukkuihin pakattuna.– Lääkehappi puuttuu, mutta muuten kriittisesti sairaan henkilön hoitoon tarvittava varustus on samaa tasoa kuin ambulanssissa, ensihoitomestari Aapo Granberg Helsingin Keskuspelastusasemalta kertoo.Siinä missä ambulanssi voi ajaa monta tehtävää peräkkäin, on ensihoitopolkupyörän varastoja täydennettävä tiheämmin.Juhlatapahtumien yhteydessä varustereservi järjestetään esimerkiksi varalla olevaan ambulanssiin tapahtuma-alueen tuntumaan. Pyöräpartio saa tarvittaessa täydennystä myös muilta alueen pelastusasemilta sekä potilaan sairaalaan kuljettavan ambulanssin hoitovälineistä.Mahdollista jatkohoitoa varten potilas saa autokyydin ambulanssissa, joka hälytetään automaattisesti tehtävään pyöräparin tueksi. Esimerkiksi jalkansa murtanut potilas pakataan ja kipulääkitään kuljetuskuntoon ambulanssin saapumista odoteltaessa.– Usein ambulanssia ei tarvita, eli se voidaan vapauttaa toiseen tehtävään, kun pyörällä päästään potilaan luo ja tilannearvio on tehty. Hoidettavana on usein pientraumoja, sairauskohtauksia ja myrkytyksiä, yleisimpänä alkoholi.Noin 40:ssä prosentissa tapauksista ei ole tarvetta sille, että ensihoito kuljettaa potilaan jatkohoitoon.– Silloin jatkohoitoon ohjataan hakeutumaan tarvittaessa omatoimisesti.Tarakkakyytiä ei ole tarjolla, vaikka juhlakansa usein sitä ensihoitajille ehdottaakin. Totutusta poikkeava kulkupeli on yllättänyt myös avuntarvitsijat.– Ensimmäiset asiakkaat ovat hieman hämmästyneet, kun paikalle tuleekin pyörä, Granberg myöntää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäiset minuutit kriittisiäHelsingissä ensihoitopolkupyörästä saadut kokemukset ovat positiivisia, eikä kaupunki ole ainoa. Esimerkiksi Lontoossa ensihoitopolkupyöriä on käytetty jo pitkään.Ruuhkautuva suurkaupunki tai juhlatapahtuman yhteydessä sumputtuva Helsingin keskusta on perinteiselle ambulanssille auttamattomasti hidas. Vakavan sairauskohtauksen tai loukkaantumisen yhteydessä ensimmäiset minuutit ovat potilaan terveyden kannalta kuitenkin kriittisiä.Pyörällä liikkuvat ensihoitajat ovat myös tärkeä informaatiolähde operatiiviselle johdolle. Kentältä välitettävien havaintojen perusteella muun muassa resurssien kohdentaminen oikeille alueille on helpompaa.Pyörällä liikkuvan ensihoitopartion pr-arvo on myös huomattu. Ensihoitopolkupyörä on kulkuneuvo, jota ujommankin on helppo lähestyä, eikä keskusteluyhteyttä kaipaavan tarvitse koputella pelastusajoneuvon ikkunaa. Riittää kun avaa suunsa.Helsingissä pyörävuoroja polkevat palomies-ensihoitajat ovat monitaitopelastushenkilöstöä, eli liikkeellä on ensihoitotaidon lisäksi myös palo- ja pelastusosaamista.Ensihoitopolkupyörä ei ole hälytysajoneuvoEnsihoitotehtävään ei poljeta siniset valot vilkkuen tai äänitorvi huutaen. Pyörä ei ole varsinainen hälytysajoneuvo ja sillä liikuttaessa noudatetaan tieliikennelakia, ellei pakottavaa tarvetta ilmene. Ensivastetoimintaan se sopii silti kuten varsinaiset pelastusyksikötkin.Ensihoitajan varusteiden ja pyörän huomiovärityksen, heijastavien pintojen ja soittokellon lisäksi käytössä on jalkapallokentältä tuttu erotuomarin pilli, jonka avulla jalankulkijoiden huomio saadaan tarvittaessa herätettyä.Pyörällä liikkuvan ensihoitajan varustus ei ole varsinainen pyöräilyvarustus. Päässä on pyöräilykypärä ja pyöräilykenkään mieltyneille tarjolla on myös lukkopoljin, mutta muuten vaatetuksen sanelee lähinnä työturvallisuus. Siksi useimmat ajavat pyöräilykenkien sijaan suojaa tarjoavat maiharit jalassa. Kuumassa kesäkelissä käytössä on tarvittaessa shortsit.Myös varsinainen pyörä on varsin maltillisesti erikoisvarusteltu. Lukkopolkimien lisäksi levyjarryt on päivitetty kookkaampiin, pinnat vahvempiin ja keula vaihdettu järeämpään ja jousitettuun. Tarvittaessa joustokeulan saa myös lukittua.Pyörän perä on puolestaan jäykkä ja valaisin tavallista tehokkaampi, joten se palvelee tarvittaessa myös työvalona kypärässä olevan otsavalon lisäksi.Matkassa on myös lukko, jos pyörän luota on siirryttävä kauemmas.Valitut osat ovat pykälää järeämpiä, sillä kuljettaja ja varusteet painavat yhteensä helposti sata kiloa, joten kestävyyttä ja jarrutustehoa tarvitaan. Pyörän kantokyky on nykyisellään noin 150 kiloa. Runkoja on kahta eri kokoa.Pyörät eivät toistaiseksi ole pelastusaseman päivittäisessä käytössä, mutta tulevaisuudessa tilanne saattaa muuttua. Hyvinen kokemusten lisäksi pyörä on osoittautunut työssä viihtyvyyttä kohentavaksi välineeksi.– Ringissä on 15 henkilöä, eikä kukaan ole valittanut komennuksesta. Pikemminkin pyörävuoroa on pidetty työpäivistä parhaana, Granberg toteaa.Ensimmäisen kerran ensihoitopyörää kokeiltiin Helsingissä vappuaattona 2016. Sittemmin ajopäiviä on ollut 15 ja ensihoitotehtäviä on hoidettu 74. Yhden työpäivän aikana palomies-ensihoitaja saattaa polkea matka-ajossa 60 kilometriä fyysisesti raskaan työn lisäksi, joten pyörävuorossa toimivan henkilöstön kunnon on oltava kohdallaan.– Vielä ei ole tullut kertaakaan ilmoitusta, että yksikkö ei jaksa, Granberg virnistää.Seuraava kehitysvaihe tuo pyörään sähkön?Vaikka saadut kokemukset ovat kannustavia, on myös kehityskohteita tiedossa.– Pyörästä olisi hyvä saada virtaa ulos ja voimia säästävästä sähköavustuksesta voisi olla myös hyötyä, Granberg luettelee.Moottoripyörällä perinteistä pyörää ei tulla korvaamaan, vaikka sitäkin mahdollisuutta on vuosien saatossa harkittu. Lisänopeudesta ei ole vastaavaa hyötyä vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ajettavilla lyhyillä matkoilla.Moottoripyörä häviää ketteryydessä polkupyörälle myös esteisessä kaupunkiympäristössä, ahtaissa paikoissa ja portaissa. Tarvittaessa pyörää voi jopa kantaa.Lisähaastetta aiheuttaisi myös henkilökunnan hälytysajoa varten tarvitsema ajokoulutus, jonka olisi oltava samaa tasoa kuin moottoripyöräpoliiseillakin. Polkupyörällä ajettaessa vastaavaa tarvetta ei ole.Teksti ja kuvat: Antti HentinenLue myös:Raju tulipalo metrossa – Näyttävä yöllinen pelastusharjoitusPelastusharjoitus moottoritietunnelissaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”