5.10.2017 Liikenne Tässä on ensihoitopolkupyörä – lyhyillä matkoilla ambulanssia vikkelämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä suurten juhlatapahtumien yhteydessä kokeiltu ensihoitopolkupyörä ehtii avuntarpeessa olevan luo usein abulanssia nopeammin. Mukana kulkee myös lähes sama varustus. Helsingissä suurtapahtumien yhteydessä kokeiluluonteisesti käytössä ollut ensihoitopolkupyörä on osoittautunut hyväksi lisäykseksi Helsingin Keskuspelastusaseman kalustoon.Juhlakansan ruuhkauttamilla kaduilla pyörä on perinteistä ambulanssia ketterämpi. Alle kolmen kilometrin etäisyydellä olevan avuntarvitsijan luo ehditään usein myös autoa nopeammin.Pyörävuorossa työskennellään Helsingissä aina pareittain, eli liikkeellä on kaksi pyörää ja palomies-ensihoitajaa. Tarvittava ensihoitovälineistö kulkee mukana liiveihin ja pyörän laukkuihin pakattuna.– Lääkehappi puuttuu, mutta muuten kriittisesti sairaan henkilön hoitoon tarvittava varustus on samaa tasoa kuin ambulanssissa, ensihoitomestari Aapo Granberg Helsingin Keskuspelastusasemalta kertoo.Siinä missä ambulanssi voi ajaa monta tehtävää peräkkäin, on ensihoitopolkupyörän varastoja täydennettävä tiheämmin.Juhlatapahtumien yhteydessä varustereservi järjestetään esimerkiksi varalla olevaan ambulanssiin tapahtuma-alueen tuntumaan. Pyöräpartio saa tarvittaessa täydennystä myös muilta alueen pelastusasemilta sekä potilaan sairaalaan kuljettavan ambulanssin hoitovälineistä.Mahdollista jatkohoitoa varten potilas saa autokyydin ambulanssissa, joka hälytetään automaattisesti tehtävään pyöräparin tueksi. Esimerkiksi jalkansa murtanut potilas pakataan ja kipulääkitään kuljetuskuntoon ambulanssin saapumista odoteltaessa.– Usein ambulanssia ei tarvita, eli se voidaan vapauttaa toiseen tehtävään, kun pyörällä päästään potilaan luo ja tilannearvio on tehty. Hoidettavana on usein pientraumoja, sairauskohtauksia ja myrkytyksiä, yleisimpänä alkoholi.Noin 40:ssä prosentissa tapauksista ei ole tarvetta sille, että ensihoito kuljettaa potilaan jatkohoitoon.– Silloin jatkohoitoon ohjataan hakeutumaan tarvittaessa omatoimisesti.Tarakkakyytiä ei ole tarjolla, vaikka juhlakansa usein sitä ensihoitajille ehdottaakin. Totutusta poikkeava kulkupeli on yllättänyt myös avuntarvitsijat.– Ensimmäiset asiakkaat ovat hieman hämmästyneet, kun paikalle tuleekin pyörä, Granberg myöntää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäiset minuutit kriittisiäHelsingissä ensihoitopolkupyörästä saadut kokemukset ovat positiivisia, eikä kaupunki ole ainoa. Esimerkiksi Lontoossa ensihoitopolkupyöriä on käytetty jo pitkään.Ruuhkautuva suurkaupunki tai juhlatapahtuman yhteydessä sumputtuva Helsingin keskusta on perinteiselle ambulanssille auttamattomasti hidas. Vakavan sairauskohtauksen tai loukkaantumisen yhteydessä ensimmäiset minuutit ovat potilaan terveyden kannalta kuitenkin kriittisiä.Pyörällä liikkuvat ensihoitajat ovat myös tärkeä informaatiolähde operatiiviselle johdolle. Kentältä välitettävien havaintojen perusteella muun muassa resurssien kohdentaminen oikeille alueille on helpompaa.Pyörällä liikkuvan ensihoitopartion pr-arvo on myös huomattu. Ensihoitopolkupyörä on kulkuneuvo, jota ujommankin on helppo lähestyä, eikä keskusteluyhteyttä kaipaavan tarvitse koputella pelastusajoneuvon ikkunaa. Riittää kun avaa suunsa.Helsingissä pyörävuoroja polkevat palomies-ensihoitajat ovat monitaitopelastushenkilöstöä, eli liikkeellä on ensihoitotaidon lisäksi myös palo- ja pelastusosaamista.Ensihoitopolkupyörä ei ole hälytysajoneuvoEnsihoitotehtävään ei poljeta siniset valot vilkkuen tai äänitorvi huutaen. Pyörä ei ole varsinainen hälytysajoneuvo ja sillä liikuttaessa noudatetaan tieliikennelakia, ellei pakottavaa tarvetta ilmene. Ensivastetoimintaan se sopii silti kuten varsinaiset pelastusyksikötkin.Ensihoitajan varusteiden ja pyörän huomiovärityksen, heijastavien pintojen ja soittokellon lisäksi käytössä on jalkapallokentältä tuttu erotuomarin pilli, jonka avulla jalankulkijoiden huomio saadaan tarvittaessa herätettyä.Pyörällä liikkuvan ensihoitajan varustus ei ole varsinainen pyöräilyvarustus. Päässä on pyöräilykypärä ja pyöräilykenkään mieltyneille tarjolla on myös lukkopoljin, mutta muuten vaatetuksen sanelee lähinnä työturvallisuus. Siksi useimmat ajavat pyöräilykenkien sijaan suojaa tarjoavat maiharit jalassa. Kuumassa kesäkelissä käytössä on tarvittaessa shortsit.Myös varsinainen pyörä on varsin maltillisesti erikoisvarusteltu. Lukkopolkimien lisäksi levyjarryt on päivitetty kookkaampiin, pinnat vahvempiin ja keula vaihdettu järeämpään ja jousitettuun. Tarvittaessa joustokeulan saa myös lukittua.Pyörän perä on puolestaan jäykkä ja valaisin tavallista tehokkaampi, joten se palvelee tarvittaessa myös työvalona kypärässä olevan otsavalon lisäksi.Matkassa on myös lukko, jos pyörän luota on siirryttävä kauemmas.Valitut osat ovat pykälää järeämpiä, sillä kuljettaja ja varusteet painavat yhteensä helposti sata kiloa, joten kestävyyttä ja jarrutustehoa tarvitaan. Pyörän kantokyky on nykyisellään noin 150 kiloa. Runkoja on kahta eri kokoa.Pyörät eivät toistaiseksi ole pelastusaseman päivittäisessä käytössä, mutta tulevaisuudessa tilanne saattaa muuttua. Hyvinen kokemusten lisäksi pyörä on osoittautunut työssä viihtyvyyttä kohentavaksi välineeksi.– Ringissä on 15 henkilöä, eikä kukaan ole valittanut komennuksesta. Pikemminkin pyörävuoroa on pidetty työpäivistä parhaana, Granberg toteaa.Ensimmäisen kerran ensihoitopyörää kokeiltiin Helsingissä vappuaattona 2016. Sittemmin ajopäiviä on ollut 15 ja ensihoitotehtäviä on hoidettu 74. Yhden työpäivän aikana palomies-ensihoitaja saattaa polkea matka-ajossa 60 kilometriä fyysisesti raskaan työn lisäksi, joten pyörävuorossa toimivan henkilöstön kunnon on oltava kohdallaan.– Vielä ei ole tullut kertaakaan ilmoitusta, että yksikkö ei jaksa, Granberg virnistää.Seuraava kehitysvaihe tuo pyörään sähkön?Vaikka saadut kokemukset ovat kannustavia, on myös kehityskohteita tiedossa.– Pyörästä olisi hyvä saada virtaa ulos ja voimia säästävästä sähköavustuksesta voisi olla myös hyötyä, Granberg luettelee.Moottoripyörällä perinteistä pyörää ei tulla korvaamaan, vaikka sitäkin mahdollisuutta on vuosien saatossa harkittu. Lisänopeudesta ei ole vastaavaa hyötyä vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ajettavilla lyhyillä matkoilla.Moottoripyörä häviää ketteryydessä polkupyörälle myös esteisessä kaupunkiympäristössä, ahtaissa paikoissa ja portaissa. Tarvittaessa pyörää voi jopa kantaa.Lisähaastetta aiheuttaisi myös henkilökunnan hälytysajoa varten tarvitsema ajokoulutus, jonka olisi oltava samaa tasoa kuin moottoripyöräpoliiseillakin. Polkupyörällä ajettaessa vastaavaa tarvetta ei ole.Teksti ja kuvat: Antti HentinenLue myös:Raju tulipalo metrossa – Näyttävä yöllinen pelastusharjoitusPelastusharjoitus moottoritietunnelissaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja