17.4.2021

Tässä on Volkswagen ID.6 SUV – Uusin sähköauto ei tule Eurooppaan

ID.6 CROZZ by FAW and ID.6 X by SVW

Automaailman saksalaisjätin tuorein sähköauto Volkswagen ID.6 SUV ei tule tarjolle Eurooppaan. Kiinaan siitä myydään kahtakin mallia.

Wolfsburgin tuorein sähköautojulkistus, ja toistaiseksi suurin sähkömalli, ei koske Euroopan markkinoita. Nimensä numeromerkinnän mukaisesti varsin suurikokoinen Volkswagen ID.6 SUV tulee tarjolle kahtena mallina Kiinan markkinoille. Tarkemmin myytävä autovaihtoehdot ovat itse asiassa SAIC Volkswagen ID.6 X ja FAW-Volkswagen ID.6 Crozz, mutta viittaamme näihin yksinkertaisemmin Volkswagenin tuotteina.

ID.6 CROZZ by FAW and ID.6 X by SVW

Kiinassa on ollut maaliskuun puolelta alkaen tarjolla kaksi Volkswagen ID.4 -mallia, jotka ovat aivan samoin kahden eri toimijan valmistamat X ja Crozz. Nyt ID.6 lisää palettiin kolmannen ja neljännen sähköisen katumaasturimallin.

Myös aiempaa suurempi ID.6 SUV valmistetaan samalle MEB-perusrakenteelle, joten akusto sijaitsee tutusti lattian välipohjassa. ID.6 SUV on suunniteltu sulassa sovussa Volkswagenin Saksan ja Kiinan toimintojen yhteistyöprojektina.

ID.6 CROZZ by FAW and ID.6 X by SVW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen ID.6 SUV

Kahtena mallina markkinoille tuotava Volkswagen ID.6 SUV on silti molemmissa versiossa lähes identtinen. Paikkaluku on mallivalinnan mukaan joko 6 tai 7, muttta pienien ulkonäköerojen lisäksi ne ovat muuten varsin yhtenevät. Molempien muotokieli on selvästi tunnistettavissa ID-malliston mukaiseksi.

Näistä keulan muodoiltaan maasturimaisempi ID.6 X on ehkä lievästi konservatiivisempi, josta vihjaa myös yksinkertaisempi väritys. Leikittelevämpään suuntaan, myös nimensä osalta, hakeutuva ID.6 Crozz tarjoaa kromattuja ovenkahvoja ja värivaihtoehtoja kattoon. Molempien mallien vannekoot liikkuvat välillä 19-21 tuumaa.

Volkswagen ID.6 SUV

Pituutta autolla on 4876 millimetriä, joka on lähes 30 senttimetriä Euroopassa myytävää ID.4-mallia enemmän. Leveyden (1848 mm) ja korkeuden (1680 mm) suhteen erot eivät ole yhtä suuria. Omamassaa kertyy reilut 2,2 tonnia.

Volkswagenin julkistustilaisuudessa painotettiin erityisesti auton äänettömyyttä. Lisäksi takamatkustajien oltavat ovat aina suuressa arvossa Kiinan markkinoilla ja näitä auttaa hulppea akseliväli (2965 millimetriä) sekä valoa sisään tuova panoraamalasikatto.

Volkswagen ID.6 SUV

Sisätiloista löytyy varsin vahvasti ID-teemaa noudatteleva ohjaamo. Valmistaja halusi esitellä heijastusnäyttöä ja älykkäitä äänikomentoja. Jälkimmäiset mahdollistavat, että autolle voi esimerkiksi kertoa palelevansa ja ID.6 ymmärtää tämän perusteella nostaa sisälämpöä.

Myös tekniikan osalta mallit kuulostavat pääosin tutuilta. Moottoreiden tehovaihtoehdot ovat 132, 150 ja 225 kilowattia.

Akkupaketteja on kaksi: 58 ja 77 kilowattituntia, jolloin auton sähköinen toimintamatka on vastaavasti joko 436 tai 588 kilometriä. Näitä ei kuitenkaan pidä verrata Eurooppalaisten autojen lukemiin, sillä käytössä on paikallinen NEDC-ajosykli eikä suinkaan meillä nykyään käytettävä WLTP.

Moottori ehti viime vuoden puolella uutisoida sulavakorisesta perinteisemmästä henkilöautosta, jonka nimeksi arvelimme tulevan ID.6. Ainakin ID. Vizzion -konsepti vihjasi upeasta tuotteesta. Nyt tuo aiempi uutinen vaikuttaa vähintään epäilyttävältä, mutta jäämme odottamaan tulevaisuutta Euroopan markkinoiden osalta.

Kuvat ja lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat