14.12.2020

Sähköauto Volkswagen ID.6 tulossa – jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella

Täyssähköauto Volkswagen ID.6 on tulossa markkinoille vuonna 2023. Sille lupaillaan jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella.

Volkswagen ID.6 tulee olemaan näillä näkymin porrasperänä ja farmarina tarjottava jopa 700 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköauto. Tätä joudutaan kuitenkin vielä odottamaan hetki, sillä sen julkaisuajankohdaksi on povattu vuoden 2023 loppupuoli. Asiasta uutisoi Autocar ja heidän lähteenä on toiminut Volkswagenin tuotekehityspäällikkö Frank Welsch.

Volkswagenin viidennen ID-sarjan automallin pohjana on tarkoitus toimia kuvissa näkyvä, ja jo vuonna 2018 Genevessä esitelty, ID. Vizzion -konsepti, vaikka tehtaan sisällä projektista käytetään ilmeisesti nimitystä Aero-B. Sen on tarkoitus haastaa jopa kalliimpien merkkien tulevat BMW i4 sekä Mercedes-Benz EQE. Kuten jo ID.3 edellä, myös tuleva ID.6 lupailee yhdistää luokkaa pienemmän auton (Passat) ulkomitat, luokkaa suuremman auton (Phaeton) sisätiloihin.

Myös ID.6 tulee pohjautumaan MEB-perusrakenteelle, kuten ID.3, hiljattain hinnoiteltu ID.4 sekä myös tuleva ID.5. Näiden lisäksi suunnitelmissa huhuillaan olevan samalle perusrakenteelle myös pienempi ja edullisempi ID.2.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen ID.6

Todellisuudessa nimeä Volkswagen ID.6 ei ole vielä vahvistettu, eli se on osin arvailujen varassa. Numero kuusi liitetään, Volkswagenin suurimmalla markkina-alueella, Kiinassa hyvinvointiin ja povatun suuren sähköisen sedanin odotetaan myyvän erinomaisesti juuri tuolla alueella. Samalla nimeämispolitiikka seuraisi varsin selkeää logiikkaa, joten todennäköisyys ID.6 -nimelle on vähintäänkin suuri.

Tekniikan osalta ID.6 olisi tulossa tarjolle yhdellä moottorilla takavetoisena tai kahdella moottorilla nelivetoisena. Jälkimmäinen tarkoittaisi myös suorituskykyistä GTX -versiota, jonka Welsch kertoi kiihtyvän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen noin 5,6 sekunnissa. Hinnaston edullisempaa päätä edustavan takavetoisen version odotetaan suoriutuvan samasta kiihdytyksestä noin 8,5 sekunnissa.

Kuten olemme jo tottuneet ID-malleissa näkemään, myös kuutonen tulisi tarjolle kolmella eri akkuvaihtoehdolla. Kehitys on vielä vaiheessa, joten muutoksia saattaa tulla, mutta pitkää toimintamatkaa tavoitellaan. Welschin mukaan suurin akkuvaihtoehto tulisi olemaan 84 kilowattituntia, eli 7 kilowattituntia ID.3 Pro S -mallia suurempi.

Tuon akun avulla halutaan saavuttaa noin 700 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella – tämä olisi lähes 150 kilometriä tuota suurimman akkuvaihtoehdon ID.3-versiota enemmän. Welsch kertoi hieman tehostuneen akkuteknologian, pienemmän vierinvastuksen sekä tehokkaan aerodynamiikan auttavan ID.6-mallia saavuttamaan tuon toimintamatkan.

Suuri akku auttaa myös nopean lataamisen kanssa. Volkswagen suunnittelee jopa 200 kilowatin lataustehon sallimista uuden mallin myötä. Tämä tarkoittaisi teoriassa yli 230 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 10 minuutin latauksen aikana sopivalla pikalatausasemalla.

Tuotanto Emdenissä

Volkswagen ID.6 on tarkoitus valmistaa Volkswagenin Emdenin tehtaalla Saksassa, jota päivitetään tällä hetkellä isolla kädellä sähköauton tuotantoa silmällä pitäen. Tuotanto halutaan aloittaa vuonna 2023, jolloin kapasiteetin pitäisi mahdollistaa 300 000 sähköauton vuositahti.

Emden tulee tuottamaan jo vuonna 2022 sekä ID.4 että ID.5 -sähköautoja, joita tullaan valmistamaan ensi alkuun Volkswagenin Zwickaun tehtaalla. Oletettavasti osa ID.6-sähköautoista tullaan valmistamaan Kiinassa sikäläisille markkinoille paikallisten yhteistyökumppaneiden tehtailla.

Kuvat: Volkswagen Lähde: Autocar

Luetuimmat