17.4.2020 Matkailu Tästä syntyy Tallink MyStar – tulevaisuuden pika-alus rakennetaan Raumalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MyStar-laiva vannoo energiatehokkuuden nimiin ja aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna -reitillä. Tallinkin uusimman laivan rakentaminen alkoi huhtikuun koronakaaoksesta huolimatta suunnitelmien mukaisesti Raumalla. Laivan rakentamisesta vastaa Rauma Marine Constructions ja kuten perinteisiin kuuluu, alkoi urakka metallinleikkausseremonialla. Kutsuvieraita paikalle ei tällä kertaa päästetty kuin etäyhteyden välityksellä. 212 metrisen ja 2 800 matkustajalle sekä 750 ajoneuvolle mitoitetun MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. Valmista pitäisi olla jo tammikuussa 2022, jolloin laivan on kerrottu olevan valmis liikennöintiin Helsingin ja Tallinnan välisellä suosikkireitillä Megastarin parina. MyStar on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva.Tallinkille investointi on kuljetuskapasiteetin lisäyksen ohella panostus energiatehokkuuteen ja ympäristöön meriliikenteen saralla, havainnekuvia tulevasta aluksestaan julkaissut yhtiö kertoo.– Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene. Yhteistyö nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. – Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa. Metallinleikkausseremonian toteutuksesta vastasivat MyStar-projektin päällikkö Marko Paloluoto (kuvassa vasemmalla) ja RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.Rakenteilla olevassa laivassa tullaan käyttämään kaksoispolttoaineratkaisua, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Edistykselliseksi kuvaitu ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella. MyStarin kerrotaan täyttävän valmistuessaan sekä nykyiset että kaikki tällä hetkellä tiedossa olevat päästölainsäädännölliset vaatimukset.Kuten arvata saattaa, kutitellaan päästöjä myös rannassa. Yksi keinoista on se, että MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Monissa vanhemmissa laivoissa tätä mahdollisuutta ei ole, vaan alusten on tuotettava tarvitsemansa sähkö itse.Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa.Lähde: Tallink Kuvat: RMC ja TallinkMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallink MyStar lukuina Kokonaispituus: 212 metriä Leveys: 30,6 metriä Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000 Matkustajamäärä: 2 800 Miehistömäärä: 200 Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö) Maksiminopeus: 27 solmua Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar Lue myös: Vauhdikasta tähtiloistetta – Tallink MySTAR on 2020-luvun pikalaiva Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Matkailu Päivän kuva: kukkava koiranpentu tervehtii museovieraita 1.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kissoja, kissoja, kissoja 31.12.2024 Matkailu Päivän kuva: titaani nimeltä Guggenheim 31.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: en etsi valtaa loistoa – paitsi ehkä vähän 30.12.2024 Matkailu Päivän kuva: testilaukun rankka elämä 29.12.2024 Matkailu Syrakusa: valohoitoa, meren antimia, ikkunaostoksia ja hieman historiaa 28.12.2024 Matkailu Tunisian Djerba – osittain viiden tähden lomasaari 27.12.2024 Matkailu Matkailu: osaatko nimetä 10 maailman korkeinta rakennusta? 27.12.2024 Matkailu Kun sotapossut pelastivat minut maailman parhaalta ravintolalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta