13.6.2020 Liikenne Teiden sähköistystä selvitetty – akkujen lataaminen ajon aikana kallis ratkaisu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirasto selvitti, voisiko tieliikenteen päästöjä vähentää tieverkon sähköistyksellä. Eri lataustavat osoittautuivat selvityksessä monin tavoin hankaliksi toteuttaa ja rakennuskustannukset korkeiksi. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuoteen 2045 mennessä liikenteen tulisi olla päästötöntä. Yhtenä päästöjen vähennyskeinona on esitetty tieverkon sähköistämistä, mikä mahdollistaisi ajoneuvojen akkujen lataamisen ajon aikana.Väylävirastossa on nyt tehty tuore selvitys, jossa käydään lävitse mitä tieväylien sähköistäminen vaatisi eri toteutustapojen, kustannusten ja vaikutusten suhteen.Ajoneuvojen akkujen lataamiselle ajon aikana on useita tapoja, joista jokaisella on omat etunsa ja haittansa. Seikkaperäinen selvityksen perusteella tieverkon sähköistämisellä on lukuisia haasteita ja se kävisi ilmeisen kalliiksi – valittaisiinpa mikä lataustapa hyvänsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattavuus kyseenalaistaYksikään Väyläviraston selvityksen tarkastelukohteista ei osoittautunut yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi laskelmissa käytetyillä arvoilla ja oletuksilla. Sähköistämisen toteuttamiskelpoisuutta ohjaa selvityksen mukaan käytössä olevat muut päästöjen vähennyskeinot ja tieverkon sähköistämisen kannattavuus suhteessa muihin keinoihin.”Keskeisimpinä hidasteina sähköisten tieverkkojen yleistymiselle ovat suuret investointikustannukset ja pitkä sitoutuminen vielä kehittyvään teknologiaan”, todetaan selvityksessä.Pohdinnassa Helsinki–Tampere -valtatien sähköistysVäyläviraston tiedotteessa tuodaan esiin, että vilkasliikenteisillä teillä – esimerkiksi valtatie 3:lla välillä Helsinki–Tampere – sähköistäminen voisi kannattaa taloudellisesti, mikäli kilometrikohtaiset investointikustannukset pysyisivät matalina ja riittävän iso osuus liikenteestä sähköistettäisiin.– Koko pääväyläverkon sähköistäminen ei kuitenkaan liene realistista, sillä vähäliikenteisillä teillä ilmastovaikutukset jäisivät vähäisiksi kustannuksiin nähden, Väyläviraston apulaisjohtaja Tapio Ojanen arvioi.Haasteena talviset olosuhteetSelvityksen johtopäätösten ja nykytiedon mukaan sähköiset tieverkot voivat olla vaihtoehto päästövähennyksiin erityisesti kuorma-autoissa ja pitkän matkan linja-autoliikenteessä. Henkilö- ja pakettiautoissa sekä kaupunkien sisäisessä linja-autoliikenteessä suuntaus sitä vastoin on kohti sähköakkuteknologian hyödyntämistä.Haasteena on myös se, että Suomessa on huomioitava talviolosuhteet sekä niiden asettamat vaatimukset tieverkon kunnossapidolle. Lisäksi tulee huomioida pieni kotimarkkina ja riippuvuus kansainvälisistä teknologiatoimittajista ja ajoneuvovalmistajista.Tieverkon sähköistämisselvityksen konsultteina ovat toimineet Gaia Consulting ja FLOU.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme tapaa ladata ajon aikana Tieverkkoa voidaan sähköistää ajojohdinten, tienpintaan upotettujen kiskojen tai tienpinnan alle sijoitettavien induktiokäämien avulla. Ajoneuvojen ajon aikaisen latauksen toteutustapoihin on siis kolme pääteknologiaa. Yksi tapa on ajolanka ajoneuvon yläpuolelta tapahtuvaan lataukseen, toinen tapa raide tai kisko joko ajoneuvon alapuolelta tai sivusta tapahtuvaan lataukseen. Kolmas vaihtoehto on langaton/induktiivinen lataus, jossa ajoneuvo latautuu alapuolelta tien sisällä olevista johdinkäämeistä ilman mekaanista kontaktia ajoneuvon ja tiensisäisten latausrakenteiden välillä. Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”