11.1.2024 Ajoneuvot Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teslan on laskenut ainakin USA:n verkkosivuillaan ilmoitettuja toimintamatkoja Model S:n -X:n ja -Y:n osalta. Taustalla ovat mahdollisesti aiemmat syytökset toimintamatka-arvioiden pyöristämisestä ylöspäin. Suomen verkkosivuilla toimintamatkat näyttäisivät olevan entisellään. Ei taida mennä päivää, etteikö Tesla olisi tavalla tai toisella mukana otsikoissa. Viimeisimmät isot uutiset koskevat melkoisen huomaamatonta mutta sitäkin huomattavampaa yksityiskohtaa: Teslan pohjoisamerikkalaisilla verkkosivuilla esitetään nyt aiempaa varovaisempia toimintamatka-arvioita suurimmalle osalle mallistosta. Mistä moinen takapakki?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimintamatkoja toisinaan liioiteltuTeslan liiketoiminnassa, varsinkin sen nousun vuosina nykyiseen asemaansa, keskeistä on ollut sähköautomaailman keskiarvoon nähden korkeat ilmoitetut toimintamatkat. Model S vuonna 2012 säväytti ehkä ennen kaikkea juuri rangellaan.Viime aikoina Tesla on saanut toimintamatka-asioissa myös kielteistä julkisuutta. Muun muassa saksalainen, kansainvälisesti seurattu uutistoimisto Reuters on kohdistanut tutkivaa journalismia Teslan toimiin kolmella eri osa-alueella liittyen autojensa toimintamatkaan.Ensinnäkin, Teslan on mahdollisesti liioitellut toimintamatkoja markkinointimielessä, tarkoittaen, että verkkosivuilla ja sovelluksessa olisi esitetty todellista suurempia ilmoitettuja toimintamatkoja eri mallien ja malliversioiden osalta. Toiseksi, myös autojen ajossa ilmoittamien toimintamatkojen on todettu olevan akun ensimmäisen 50 %:n aikana ylioptimistisia.Kolmas seikka liittyy niin ikään Reutersin paljastamaan Teslan salaiseen työryhmään, joka olisi perustettu Yhdysvalloissa pelkästään kartoittamaan asiakkaiden varaamia korjaamoaikoja, poimimaan niiden joukosta ilmoitettujen toimintamatkojen alituksiin liittyvät valitukset, ja perumaan yksipuolisesti nämä korjaamoajat. Lähteen mukaan Tesla on voinut tällä tavoin lyhentää pitkiä korjaamojonojaan sekä säästää jopa 1 000 dollaria per valittava asiakas.Alennus jopa 60 kilometriäMutta nyt Tesla on vähin äänin ilman mitään virallista tiedotetta laskenut (tai "täsmentänyt") verkkosivujensa ja sovelluksensa ilmoittamia toimintamatkalukemia suurimmassa osassa mallistoaan - mutta ilmeisesti vain EPA-syklillä. Suomen verkkosivuilla lukemat ovat ainakin toistaiseksi ennallaan, ja nehän perustuvat eurooppalaiseen WLTP-sykliin, erotuksena pohjoisamerikkalaisesta EPA-vastineestaan, johon viralliset toimintamatkat perustetaan Yhdysvalloissa.EPA-syklillä suurin toimintamatka-alennus kohdistuu tehomalli Model S Plaidiin, jonka ilmoitettu lukema on laskenut jopa 37 maililla eli noin 60 kilometrillä. Myös esimerkiksi Model Y Long Rangen ilmoitettu range on pudonnut noin 30 kilometrillä.EPA- ja WLTP-syklien mittaustavat eroavat joiltain osin toisistaan, joten myös niiden tuloksena saatavat toimintamatkat vaihtelevat tyypillisesti hieman. Mitkään 60 kilometrin lukemat eivät kuitenkaan tähänkään virhemarginaaliin mahdu, joten siinä on havaittavissa hieman epäsuhtaa, että toisella puolella Atlanttia numerot muuttuvat ja toisella taas eivät. Toisaalta juuri EPA-syklillä on saatu niitä kaikkein optimistisimpia lukemia.WLTP:n tavoin myöskään Kiinan CLTC-syklillä toteutettaviin arvioihin ei näytä tulleen muutoksia.Tesla ei ole laskenut EPA-syklilläkään Model 3:n eikä Cybertruckin toimintamatkalukemia. Niin ikään autojen hintoihin ei ole koskettu, ei siis niidenkään, joiden viralliset suorituskykylukemat ovat nyt käytännössä heikentyneet.Ovatko Teslan toimintamatkat sitten olleet liioiteltuja?Moottori on aitiopaikalla kaksi kertaa vuodessa maailman suurimmassa sähköautovertailussa, jossa Norjan ja Suomen autoliitot laittavat markkinoilla olevat sähköautomallit riippumattomaan ja muutoinkin perusteellisen hyvin toteutettavaan toimintamatkatestiin.Kesällä ja talvella tehtävistä vertailuista huomaa ainakin sen tunnetun tosiasian, että lämpötila vaikuttaa toimintamatkaan kovasti. Pakkasella WLTP-lukemista voidaan jäädä raskaastikin, kun taas esimerkiksi viime kesän vertailussa lähes ihanneolosuhteissa kaikki kolme Teslaa pääsivät joko muutaman kilometrin yli tai ali ilmoitetun lukeman, tai kuten Model S AWD:n tapauksessa, ylittivät sen jopa 38 kilometrillä.Summa summarum: ainakaan juuri tämän vertailun pohjalta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että nimenomaan Teslan toimintamatkat olisivat jotenkin huomiota herättävän liioiteltuja muihin autonvalmistajiin verrattuna.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Reuters, Motortrend, Tesla Kuvat: Tesla, NAFMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä