2.2.2019 Ajoneuvot Testi: Gtechniq I1 – suihkauta tekstiilit vesitiiviiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gtechniq I1 on kankaille tarkoitettu suojatuote. Pitkäkestoinen kangaspinnoite saa veden helmeilemään jopa vessapaperilla. Kesä on vielä kaukana, mutta vain kesällä ajettavien avoautojen esivalmistelut lienevät käynnissä. Gtechniq I1 Smart Fabric kuuluu niihin tarpeisiin, mutta tälle on runsaasti käyttöä myös kovakattoisen auton tapauksessa. Kyseessä on kangaspinnoite, joka estää veden ja lian imeytymisen kankaan kuituihin. Kankaille tarkoitettu suoja-aine on erinomainen tuote myös auton sisätilojen kangaspintojen suojaamiseen. Näin autossa mahdollisesti läikkyvät virvokkeet on helppo pyyhkäistä pinnalta liinalla tai talouspaperilla. Samoin lasten takapenkille tiputtama jäätelö pisaroituu pinnan päälle imeytymättä huokosiin. Kankaiden pinnoittaminen on hyvä ajatus niiden suojaamiseksi siltä kerran kuitenkin tapahtuvalta vahingolta ja samalla se hidastaa kankaiden likaantumista pitkällä aikavälillä. Täydellinen ei yksikään tekstiilipintojen suojatuote ole. Neste saattaa valua kankaita pitkin saumakohtaan, josta se valahtaa jonnekin hankalaan tai suojaamattomaan paikkaan. Toisaalta kangaspinnoite hidastaa myös verhoilujen värjääntymistä, josta on iloa erityisesti vaaleiden kangassisustojen ylläpidossa. Avoauton kangaskaton puhdistaminen ja suojaaminen on esitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Kangaskatto tarvitsee suojaa vuodenajasta riippumatta ja erityisen tärkeää se on talvella suolakuraa vastaan. Näiden lisäksi Gtechniq I1 sopii vaikkapa kangaskenkien suojaamiseen säiden armoilta. Gtechniq I1 Smart Fabric on tekstiileille tarkoitettu suojatuote, joka estää nesteiden ja lian imeytymistä kankaan kuituihin. Sitä voi käyttää autoissa niin sisustan verhoiluille kuin avoautojen kangaskatoillekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Gtechniq I1 Smart Fabric Gtechniq I1 Smart Fabric on pitkäkestoinen tekstiilipintojen suojatuote, jonka tapauksessa voisi puhua jopa kangaspinnoitteesta. Nanoteknologiaan pohjautuva Gtechniq I1 kestää valmistajan mukaan 6-12 kuukautta esimerkiksi auton istuimissa ja jopa 2 vuotta kangaskatossa. Nanoteknologia hyödyttää I1 Smart Fabricia siinä, että se suojaa yksittäiset kangaskuidut. Näin kangas hengittää alkuperäiseen tapaan muuttamatta kankaan tuntumaa, toisin kuin jotkin vanhanaikaisemmat kangaskyllästeet. I1 Smart Fabric sopii valmistajan mukaan kaikille tekstiileille eikä se myöskään värjää kankaita. Kyseessä on itse asiassa jo toinen kehitysversio samasta tuotteesta, mutta kuluttajan ei tarvitse tästä huolehtia. Testatun 500 millilitran pakkauskoon mukana toimitettiin sumutinpää. Sellainen on välttämätön levitykseen myös valmistajan ohjeiden mukaan. Pakkauskoot ovat 250ml, 500ml ja 5000ml. Näistä keskikokoinen on vertailussa, ja se maksaa noin 25 euroa. Pienempi on suhteessa hieman arvokkaampi. Ainakin tämän 500 millilitran pakkauksen kanssa toimitettiin sumutinpää käyttöä varten. Nykyään tuotteesta on saatavilla myös antibakteerinen versio, jonka tunnistaa lisämääreestä AB. Se on noin viisi euroa perinteisempää versiota arvokkaampi. Muuten toiminnan lupaillaan olevan alkuperäistä versiota vastaava. Käytön hintaa on vaikea määrittää, sillä kulutus vaihtelee valtavasti. Tuotetta voi levittää hyvin säästeliäästi tai toisaalta uittaa kohteen nesteessä. Samoin ainetta kuluu paljon suurikokoisen avoauton kangaskaton käsittelemiseen, mutta vain vähän esimerkiksi yhden kenkäparin suojaamiseen. Valkoinen pakkaus on varsin tavanomainen autonhoitotuotteelle. Aineen riittoisuus on noin 80 ml / m², joten 500ml on hyvä pakkauskoko. Riittoisuudeksi valmistaja arvioi noin 80 ml / m², joka tarkoittaa noin 4 euron kustannusta neliömetriä kohden. Se ei siis ole halpaa, mutta palataan tähän myöhemmin testissä. Testissä Valkopunaisen pakkauksen ulkonäkö ja laatuvaikutelma lienee makuasia. Allekirjoittaneen silmään se ei erotu autonhoitotuotteiden joukosta suuntaan tai toiseen. Sen sijaan haju on voimakas ja tuntuu ainakin allekirjoittaneelle aiheuttavan päänsärkyä pienissäkin määrissä hengitettynä. Tuotteen kylkeen tulostetut varoitusmerkinnät on syytä ottaa vakavasti. Oikea suojavarustus on tärkeä teko terveydelle. Suosittelemme ehdottomasti sekä hanskojen että hengityssuojaimen käyttöä tämän tuotteen kanssa. Kaikki eivät ole hajuille yhtä herkkiä, mutta liiallista suojautumista ei ole olemassakaan. Tuotteen myös varoitetaan ärsyttävän ihoa ja saattavan aiheuttaa huimausta hengitettäessä, joten vähintäänkin hyvä ilmanvaihto on valmistajan ohjeistamien hanskojen lisäksi paikallaan. Neste on ravistettava huolella sekaisin ennen käyttöä. Levitystä ei saa tehdä suorassa auringonpaisteessa, mutta lämpötilan on oltava viiden celsiusasteen yläpuolella. Levitys suoritetaan noin 15 senttimetrin päästä pinnasta ja se on tehtävä kerralla, sillä kuivuttuaan aine hylkii kaiken muun lisäksi myös itseään – uusintakäsittely ei siis onnistu. Levitys suoritetaan sumuttamalla tuotetta suoraan halutulle tekstiilille. On hyvä ajatus suojata kaikki muut pinnat, sillä tätä ei ole tarkoitettu maalipinnalle, muoveille tai lasipinnoille. Levitys tapahtuu mukana toimitettavalla sumutinpäällä. Se on hieman halvan oloinen ja tuntuinen, kuten mukana toimitettavat sumutinpäät yleensä, mutta hoitaa tehtävänsä hyvin. Sumutinpäässä kaksi asetusta: stream ja spray. Suosittelemme käyttämään jälkimmäistä, sillä siten aineen saa levitettyä huomattavasti tasaisemmin ja sitä myös kuluu hieman vähemmän. Kuivumisaika on 24 tuntia, joten autolle on löydettävä kuiva paikka. Talli on paras ja katos hyvä, mutta levitys onnistuu myös ulkona sopivien säiden salliessa. Pakkaus on säilytettävä viileässä ja käytettävä 12 kuukauden sisällä avaamisesta. Vesi pisaroituu Gtechniq I1 Smart Fabricilla käsitellyn kankaan pinnalle. Sama suoritus onnistuu jopa vessapaperilla. Mielestämme valmistaja hieman liioittelee tuotteen kestoa, josta annamme miinusta. Toisaalta Gtechniq I1 kestää silti erittäin pitkään ja suoja säilyy hyvänä avoauton katossa noin puoli vuotta. Toki suojaa on varmasti tämänkin jälkeen vielä jäljellä, mutta veden hylkiminen ei ole enää yhtä tehokasta ja kaksi vuotta kuulostaa optimistiselta. Kesto on silti erinomainen ja edustaa parhaimmistoa testaamistamme tuotteista. Veden hylkiminen on erityisesti tuoreeltaan todella hypnotisoivaa katseltavaa, sillä I1 saa aikaan suuria vesipisaroita tavallisesti vettä imevien materiaalien pinnalla. Temppu onnistuu jopa vessapaperilla – olemme kokeilleet. Myös pesun ja pinnoituksen vaivalle on hyvä laskea joku kustannus, joten pidempään kestävä tuote tulee halvemmaksi sekä aikaa säästämällä että harvemmin tarvittavien käsittelykertojen myötä. Näin ollen Gtechniq I1 perustelee paikkansa eikä 25 euroa edes ole suuri summa kangaskaton käsittelyyn tarkoitetusta tuotesetistä. Tässä tapauksessa et vain tarvitse mitään muuta jos yleiset pesutarpeet löytyvät omasta takaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan