2.2.2019 Ajoneuvot Testi: Gtechniq I1 – suihkauta tekstiilit vesitiiviiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gtechniq I1 on kankaille tarkoitettu suojatuote. Pitkäkestoinen kangaspinnoite saa veden helmeilemään jopa vessapaperilla. Kesä on vielä kaukana, mutta vain kesällä ajettavien avoautojen esivalmistelut lienevät käynnissä. Gtechniq I1 Smart Fabric kuuluu niihin tarpeisiin, mutta tälle on runsaasti käyttöä myös kovakattoisen auton tapauksessa. Kyseessä on kangaspinnoite, joka estää veden ja lian imeytymisen kankaan kuituihin.Kankaille tarkoitettu suoja-aine on erinomainen tuote myös auton sisätilojen kangaspintojen suojaamiseen. Näin autossa mahdollisesti läikkyvät virvokkeet on helppo pyyhkäistä pinnalta liinalla tai talouspaperilla. Samoin lasten takapenkille tiputtama jäätelö pisaroituu pinnan päälle imeytymättä huokosiin.Kankaiden pinnoittaminen on hyvä ajatus niiden suojaamiseksi siltä kerran kuitenkin tapahtuvalta vahingolta ja samalla se hidastaa kankaiden likaantumista pitkällä aikavälillä.Täydellinen ei yksikään tekstiilipintojen suojatuote ole. Neste saattaa valua kankaita pitkin saumakohtaan, josta se valahtaa jonnekin hankalaan tai suojaamattomaan paikkaan. Toisaalta kangaspinnoite hidastaa myös verhoilujen värjääntymistä, josta on iloa erityisesti vaaleiden kangassisustojen ylläpidossa.Avoauton kangaskaton puhdistaminen ja suojaaminen on esitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Kangaskatto tarvitsee suojaa vuodenajasta riippumatta ja erityisen tärkeää se on talvella suolakuraa vastaan. Näiden lisäksi Gtechniq I1 sopii vaikkapa kangaskenkien suojaamiseen säiden armoilta.Gtechniq I1 Smart Fabric on tekstiileille tarkoitettu suojatuote, joka estää nesteiden ja lian imeytymistä kankaan kuituihin. Sitä voi käyttää autoissa niin sisustan verhoiluille kuin avoautojen kangaskatoillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGtechniq I1 Smart FabricGtechniq I1 Smart Fabric on pitkäkestoinen tekstiilipintojen suojatuote, jonka tapauksessa voisi puhua jopa kangaspinnoitteesta. Nanoteknologiaan pohjautuva Gtechniq I1 kestää valmistajan mukaan 6-12 kuukautta esimerkiksi auton istuimissa ja jopa 2 vuotta kangaskatossa. Nanoteknologia hyödyttää I1 Smart Fabricia siinä, että se suojaa yksittäiset kangaskuidut.Näin kangas hengittää alkuperäiseen tapaan muuttamatta kankaan tuntumaa, toisin kuin jotkin vanhanaikaisemmat kangaskyllästeet. I1 Smart Fabric sopii valmistajan mukaan kaikille tekstiileille eikä se myöskään värjää kankaita. Kyseessä on itse asiassa jo toinen kehitysversio samasta tuotteesta, mutta kuluttajan ei tarvitse tästä huolehtia.Testatun 500 millilitran pakkauskoon mukana toimitettiin sumutinpää. Sellainen on välttämätön levitykseen myös valmistajan ohjeiden mukaan.Pakkauskoot ovat 250ml, 500ml ja 5000ml. Näistä keskikokoinen on vertailussa, ja se maksaa noin 25 euroa. Pienempi on suhteessa hieman arvokkaampi. Ainakin tämän 500 millilitran pakkauksen kanssa toimitettiin sumutinpää käyttöä varten.Nykyään tuotteesta on saatavilla myös antibakteerinen versio, jonka tunnistaa lisämääreestä AB. Se on noin viisi euroa perinteisempää versiota arvokkaampi. Muuten toiminnan lupaillaan olevan alkuperäistä versiota vastaava.Käytön hintaa on vaikea määrittää, sillä kulutus vaihtelee valtavasti. Tuotetta voi levittää hyvin säästeliäästi tai toisaalta uittaa kohteen nesteessä. Samoin ainetta kuluu paljon suurikokoisen avoauton kangaskaton käsittelemiseen, mutta vain vähän esimerkiksi yhden kenkäparin suojaamiseen.Valkoinen pakkaus on varsin tavanomainen autonhoitotuotteelle. Aineen riittoisuus on noin 80 ml / m², joten 500ml on hyvä pakkauskoko.Riittoisuudeksi valmistaja arvioi noin 80 ml / m², joka tarkoittaa noin 4 euron kustannusta neliömetriä kohden. Se ei siis ole halpaa, mutta palataan tähän myöhemmin testissä.TestissäValkopunaisen pakkauksen ulkonäkö ja laatuvaikutelma lienee makuasia. Allekirjoittaneen silmään se ei erotu autonhoitotuotteiden joukosta suuntaan tai toiseen. Sen sijaan haju on voimakas ja tuntuu ainakin allekirjoittaneelle aiheuttavan päänsärkyä pienissäkin määrissä hengitettynä.Tuotteen kylkeen tulostetut varoitusmerkinnät on syytä ottaa vakavasti. Oikea suojavarustus on tärkeä teko terveydelle.Suosittelemme ehdottomasti sekä hanskojen että hengityssuojaimen käyttöä tämän tuotteen kanssa. Kaikki eivät ole hajuille yhtä herkkiä, mutta liiallista suojautumista ei ole olemassakaan. Tuotteen myös varoitetaan ärsyttävän ihoa ja saattavan aiheuttaa huimausta hengitettäessä, joten vähintäänkin hyvä ilmanvaihto on valmistajan ohjeistamien hanskojen lisäksi paikallaan.Neste on ravistettava huolella sekaisin ennen käyttöä. Levitystä ei saa tehdä suorassa auringonpaisteessa, mutta lämpötilan on oltava viiden celsiusasteen yläpuolella. Levitys suoritetaan noin 15 senttimetrin päästä pinnasta ja se on tehtävä kerralla, sillä kuivuttuaan aine hylkii kaiken muun lisäksi myös itseään – uusintakäsittely ei siis onnistu.Levitys suoritetaan sumuttamalla tuotetta suoraan halutulle tekstiilille. On hyvä ajatus suojata kaikki muut pinnat, sillä tätä ei ole tarkoitettu maalipinnalle, muoveille tai lasipinnoille.Levitys tapahtuu mukana toimitettavalla sumutinpäällä. Se on hieman halvan oloinen ja tuntuinen, kuten mukana toimitettavat sumutinpäät yleensä, mutta hoitaa tehtävänsä hyvin. Sumutinpäässä kaksi asetusta: stream ja spray. Suosittelemme käyttämään jälkimmäistä, sillä siten aineen saa levitettyä huomattavasti tasaisemmin ja sitä myös kuluu hieman vähemmän.Kuivumisaika on 24 tuntia, joten autolle on löydettävä kuiva paikka. Talli on paras ja katos hyvä, mutta levitys onnistuu myös ulkona sopivien säiden salliessa. Pakkaus on säilytettävä viileässä ja käytettävä 12 kuukauden sisällä avaamisesta.Vesi pisaroituu Gtechniq I1 Smart Fabricilla käsitellyn kankaan pinnalle. Sama suoritus onnistuu jopa vessapaperilla.Mielestämme valmistaja hieman liioittelee tuotteen kestoa, josta annamme miinusta. Toisaalta Gtechniq I1 kestää silti erittäin pitkään ja suoja säilyy hyvänä avoauton katossa noin puoli vuotta. Toki suojaa on varmasti tämänkin jälkeen vielä jäljellä, mutta veden hylkiminen ei ole enää yhtä tehokasta ja kaksi vuotta kuulostaa optimistiselta.Kesto on silti erinomainen ja edustaa parhaimmistoa testaamistamme tuotteista. Veden hylkiminen on erityisesti tuoreeltaan todella hypnotisoivaa katseltavaa, sillä I1 saa aikaan suuria vesipisaroita tavallisesti vettä imevien materiaalien pinnalla. Temppu onnistuu jopa vessapaperilla – olemme kokeilleet.Myös pesun ja pinnoituksen vaivalle on hyvä laskea joku kustannus, joten pidempään kestävä tuote tulee halvemmaksi sekä aikaa säästämällä että harvemmin tarvittavien käsittelykertojen myötä. Näin ollen Gtechniq I1 perustelee paikkansa eikä 25 euroa edes ole suuri summa kangaskaton käsittelyyn tarkoitetusta tuotesetistä. Tässä tapauksessa et vain tarvitse mitään muuta jos yleiset pesutarpeet löytyvät omasta takaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen