27.12.2016 Liikenne Tiesitkö tämän vetotavoista: liikkeellelähtö talvella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eri vetotavoilla toteutettujen autojen ominaisuudet ovat lähentyneet selvästi toisiaan. Juttusarjassa keskitymme etu-, taka- ja nelivetoisten eroihin talvikelillä. Liukkaalla kelillä etuveto on perusvarma, takaveto konstikas ja neliveto ylivoimainen. Niinpä – näinhän sitä sanotaan. Nykyautot ovat kuitenkin vanhempia sisariaan neutraalimpia sen suhteen, millainen voimansiirtojärjestelmä autoissa on. Toisin sanoen autot ovat liukkaallakin kelillä kohtuullisen vakaita ja rauhallisia matkakumppaneita, olivat ne sitten etu-, taka- tai nelivetoisia. Tähän on kaksi tärkeää syytä. Ensinnäkin nykyautot ovat aiempaa painavampia, jolloin ajokäytös on jo itsessään rauhallisempaa. Ja kun auto painaa enemmän, myös yksittäiselle renkaalle kohdistuva massa on suurempi, jolloin pitoakin on tarjolla enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elektroniikka apuna Toinen merkittävä seikka on elektronisten järjestelmien yleistyminen. Kun sähköaivot, kuten luistonesto, ajonvakautus ja erilaiset tasauspyörästön lukitusjärjestelmät osallistuvat ajoon, kuljettajasta johtuvat virheet minimoidaan, jolloin pito on aina mahdollisimman hyvä. Ei pidä myöskään unohtaa renkaiden merkitystä. Jos alla on huonot talvirenkaat, auto kuin auto luistelee holtittomasti, eikä edes nelivetoisen pito enää vastaa liukkaalla odotuksia. Vastaavasti kun kaksivetoiseen autoon vaihdetaan uudet talvirenkaat, pito paranee niin, että auto tuntuu ajoittain lähestulkoon nelivetoisen veroiselta. Edellä sanottu ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö vetotapojen välillä olisi eroa. Kyllä on – ja erot korostuvat nimenomaan ääriolosuhteissa ja -tilanteissa. Lähdetään purkamaan vetosumaa aluksi liikkeellelähdöllä. Neliveto lähtee, etuveto jää Mitä liukkaampi ajoalusta, sitä ylivoimaisempi starttaaja nelivetoinen auto on. Liikennevaloissa ei tarvitse haeskella pitävämpää lumipintaa jäisen ajouran viereltä, vaan auto lähtee liikkeelle alustasta riippumatta miltei kuin kesäkelillä. Kuskin tarvitsee vain painaa kaasua, eikä luistoneston tarvitse edes aktivoitua. Etuvetoinen jää samaisessa tilanteessa selvästi nelivetoisesta, oli luistonesto kytkettynä tai ei. Kokemattoman kuskin kannattaa luottaa sähköisen järjestelmän apuun, jolloin kaasua saa painaa surutta, ja luistonesto pätkii moottorin tehoa eikä näin ollen päästä vetäviä pyöriä sutimaan. Luistonesto on hyvä apuri myös kokeneemmalle kuskille, kun keli on todella liukas. Jos taas tarjolla on jonkin verran pitoa ja alla hyvät nastarenkaat, voi päästä nopeampaan liikkeellelähtöön myös luistonesto poistettuna. Harva kuitenkaan jaksaa tai muistaa kytkeä järjestelmää pois joka kerta auton käynnistämisen jälkeen. Takaveto: edelleen erikoinen Samat totuudet luistoneston käytöstä koskevat takavetoistakin autoa, joka on eniten hyötynyt alussa mainituista tekniikan edistysaskeleista. Lisäksi takavetoisten autojen parantunut painojakautuma on parantanut oleellisesti niiden etenemiskykyä. Ne ajat, jolloin kevytperäisiä kardaaniautoja näkyi jumittuneena jokaisessa pienessäkin mäentöyräässä, ovat historiaa – nykyään painosta on noin puolet takapyörillä, eli hiekkasäkkiä ei tarvitse enää pitää painolastina peräkontissa. Ei takaveto etenemiskyvyssä silti ihan etuvetoisen tasolla ole – nelivetoisesta puhumattakaan. Mainittu optimaalinen 50/50-painonjakautuma merkitsee sitä, että massaa per vetävä akseli on yhä noin 10 prosenttia vähemmän kuin etuvetoisessa. Huonoimmillaan takavetoinen on silloin, kun peruutetaan liukkaalla ylämäkeen: painonsiirtymä keulaa kohti keventää vastaavasti perää, mikä on pitokyvylle myrkkyä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan toinen osa: Etenemiskyky talvella "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan kolmas osa: Ajettavuus talvella "Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan neljäs osa: Jarrutus talvella Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?