18.9.2021 Liikenne Tiessä on kuoppa, mutta minne voi valittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Suomalaiset autoilijat osaavat varoa kotikulmiensa tutuiksi käyneitä tievaurioita, mutta tarkkaavaisinkaan kuski ei voi aina ajoissa havaita tuntemattomien teiden salakavalia haasteita. Niin tai näin, kehnokuntoiset maantiet ovat käyttäjilleen turvallisuusriski. Painumia, irronneita päällysteitä, kuoppia ja murtuneita teiden reunoja – mutta harva tietää minne voi valittaa vaarallisesta tienkohdasta, jotta ongelma tulisi mahdollisimman nopeasti korjatuksi.Moniaalla on rokonarpisia tienpintoja, yllättäviä teiden reunojen murtumisia, irronneita päällysteiden palasia, ilkeiksi kovertuneita teräväreunaisia kuoppia tai tienpinnan painumia. Motoristeja ilettävät tien pitkittäissuuntaiset railot ja syviksi painuneet ajourat, jotka herkästi ja vaarallisesti huojauttelevat kaksipyöräisillä ajavia.Autoilijat eivät ole voineet olla havaitsematta, että paikka paikoin siltojen kannetkin olla kehnossa kunnossa, eikä tieviivoitus välttämättä ole sekään enää kaikkialla kunnolla nähtävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoita heti, vuorokauden ympäriJos tielläliikkuja havaitsee valtion maantiellä liikennettä vaarantavan ongelman, kannattaa ongelmasta soittaa Tienkäyttäjän linjalle, puhelinnumeroon 0200 2100, soittaa voi mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Autoilijan kannattaa ladata omaan matkapuhelimeen 112-sovellus, jonka kautta pääsee soittamaan Tienkäyttäjän linjalle karttapaikannuksen kanssa.Tieto ongelmasta välittyy edelleen urakoitsijalle, joka ryhtyy toimiin Väyläviraston asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Viesti menee tiedoksi myös urakanvalvojalle.Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat tievaurioiden ohella esimerkiksi vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo.Soitto ei ole työtilausOngelmasta ilmoittajan on syytä kuitenkin varautua siihen, ettei ongelma välttämättä poistu tai tule korjatuksi soittoa seuraavan tunnin tai vuorokaudenkaan kuluessa. Soitto Tienkäyttäjän linjalle ei ole työtilaus: tiet hoidetaan niiden hoitoluokan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.Käytännössä tämä kiireellisyyden arviointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vähäliikenteisellä tiellä liukkaudentorjuntaa tai muita hoitotoimenpiteitä voi joutua odottamaan useita tunteja. Ensisijaisesti hoidetaan päätiet ja muut vilkkaat tiet.Tien kunnosta tai hoidosta voi ottaa yhteyttä myös Liikenteen asiakaspalveluun. Puhelimitse asiointi on mahdollista arkisin kello 9–16 puhelinnumerossa 0295 020 600. Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun verran (pvm/mpm).Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti