13.11.2018 Liikenne Tiet rapistuvat, renkaat rikkoutuvat – kuljetusala huolissaan tiemäärärahojen rajusta leikkauksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa päällystetään tänä vuonna noin 2 200 tiekilometriä, mikä on lähes kolmannes edellisvuotta vähemmän. Ensi vuoden talousarviossa teiden kunnossapidon määrärahat tippuvat lähes 400 miljoonaa, mistä seuraa tiestön pintakunnon rapautuminen ja 2,5 miljardin euron korjausvelan uusi kasvu, epäilee INFRA ry, joka on infrarakentamisen ammattilaisten toimiala- ja työnantajaliitto.Jotta Suomen koko perusväylästön korjausvaje saataisiin poistettua, se edellyttäisi muutaman lähivuoden aikana vuosittaisen satsauksen kasvattamista arviolta noin prosenttiin bruttokansantuotteesta eli 2,2 miljardiin euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenneverkko – kehityksen jarru?Suomen liikenneverkko ei INFRAn mukaan vastaa enää vaatimuksiin, joita ilmastonmuutos, kaupungistuminen, työvoiman liikkuvuus ja teollisuuden kuljetukset asettavat. Siitä on tullut Suomen kehityksen jarru.Yhdistyksellä on selkeä viesti väylärahoista päättäville: väyläinfraan sijoitettu raha palautuu yhteiskunnalle huomattavien korkojen kanssa.– Liikenneinvestoinnit tuovat esimerkiksi kasvukeskusten osaajat ja heitä tarvitsevat työnantajat lähemmäs toisiaan. Ne vetävät puoleensa yksityisiä investointeja kasvattaen sitä kautta verotuloja, sekä nopeuttavat vientituotteiden kuljetuksia, INFRAn hallituksen puheenjohtaja Nina Lindström perustelee.– Syrjäisenä pitkien välimatkojen maana meidän on pakko huolehtia matka-ajoista.Jarruttelua ja kiertoreittejä– Heikot väylät ja vanhentuneet liikennejärjestelyt tarkoittavat painorajoituksia ja kiertoreittejä, jarruttelua, ruuhkia ja turhia päästöjä, INFRAn toimitusjohtaja Paavo Syrjö taustoittaa.– Suomelle on alettava rakentaa vähähiilisen liikenteen infraa tänään, jotta päästöt pienenevät huomenna. Se tarkoittaa kaikkien liikennemuotojen sujuvuutta ja panostusta tieverkon lisäksi raiteisiin.Päällysteet rapautuneetTavaraliikenteen etuja ja kuljetusyrityksiä edustavan SKAL:n tekemä kysely antaa varsin lohduttoman kuvan tiestön kunnon heikkenemisestä.Yhdeksän kymmenestä kuljetusyrittäjästä on sitä mieltä, että päällysteet ovat rapautuneet huomattavasti. Kahdeksan vastaajaa kymmenestä huomauttaa talvihoidon heikentyneen ja 60 prosenttia yrittäjistä on sitä mieltä, etteivät tiet kestä nykyisiä kokonaispainorajoituksia.Kuljetusyritysten mielestä heikoin tilanne on kantateillä ja alemman asteisilla teillä.Renkaat paukkuvatPäällysteet ovat rapautuneet ja reikiintyneet, mikä on lisännyt rengasrikkoja ja aiheuttanut autoihin teknisiä vikoja.– Teiden kunto on selvästi rapistunut viime vuosien aikana ja tilanne näyttää vain pahenevan, jyväskyläläisen Kuljetusliike Taipale Oy:n toimitusjohtaja Riku Vainio toteaa.Vuonna 1946 perustetulla perheyrityksellä on ajossa 90 raskasta ajoneuvoyhdistelmää ja niitä ajamassa yli 200 ammattilaista.– Teiden rapautuminen vaikeuttaa raskaiden yhdistelmien pysymistä tiukoissa aikatauluissa. Osalla teistä ja silloista on kantavuusongelmia ja kiertoteihin turvautuminen aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia ja myöhästymisiä. Talvikunnossapito on myös huonontunut. Kun lunta on ehtinyt sataa, ja raskas liikenne on ehtinyt tallata sen paakkuiseksi, tien auraaminen tasaiseksi on lähes mahdoton tehtävä, Vainio lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoa tien päässäTiestön hoito saattaa lähivuosina muuttua. Parlamentaarinen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa pohtiva työryhmä työstää paraikaa pitkäjänteistä 12 vuoden suunnitelmaa, jonka avulla tiestön kunnossapitoon saataisiin jatkuvuutta.– Tämä on erinomainen ajatus ja tapa, josta on hyviä kokemuksia Ruotsista ja Norjasta, Liikenneviraston johtava asiantuntija Vesa Männistö arvioi.– On hienoa, jos samojen kansien väliin saadaan kaikki kehityshankkeet ja kunnostusrahat ja kaikki liikennemuodot.Pitkän aikavälin suunnitelmaa olisi tarkoitus arvioida ja tarvittaessa muuttaa eduskuntakausittain. Muutostarpeita voi tuoda esimerkiksi liikenteen vilkastuminen.– Kyse on lopulta siitä, sitoutuvatko poliitikot asiantuntijoiden yhdessä laatimaan ohjelmaan, josta selkeästi näkyy mihin rahat pitkällä suunnittelukaudella menevät ja mitä rahalla saadaan aikaiseksi, Männistö kiteyttää.Työryhmän työn pitäisi valmistua marraskuun loppuun mennessä.Lähteet: www.rakennusteollisuus.fi/INFRA/,www.skal.fi, www.liikennevirasto.fi Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen