13.1.2025

Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat

Kuva TOM'S

Japanilainen TOM'S, eli Tachi Oiwa Motorsport on ollut Toyotan hyväksymä, virallinen viripaja vuodesta 1975. Yritys toi Tokion autonäyttelyyn esille klassikkojaoksensa uutta tarjontaa moottoreista aina restaurointipalveluun asti.

Kirjoitimme hiljattain verkkokauppa Alibaban kautta tarjottavista kiinalaisista varaosakoreista Toyotan 80-lukuiseen coupe-Corollaan. Japanilainen Toyota-spesialisti TOM’S on esitellyt Tokyo Auto Salon -näyttelyssä hieman perinteisemmän restaurointipaketin tähän AE86-koriin: TOM’s myy asiakkaille täysin kunnostettuja, aitoja ’kasikutosia’ eri viritysasteilla. Myös läpikäytyjä Toyota-moottoreita on esitteillä TOM’sin standilla.

TOM’S esitteli vuosi sitten pidetyssä TAS-showssa oman TOM’S Classic -jaoksensa toimintaa. Nyt yritys kertoo enemmän klassikko-osaston tarjonnasta: sen sijaan, että myynnissä olisi erillisiä tehdasuusia korjauspaneeleita, TOM’S kunnostaa asiakkaalle koko auton. Vaihtoehtona on joko toimittaa yritykselle laittoa kaipaava ja elämää nähnyt AE86 itse, taikka yritykseltä voi ostaa avaimet käteen -periaatteella kunnostetun yksilön, papereineen.

Lähtökohta on joka tapauksessa sama, eli kärsinyt mutta jalostuskelpoinen kori vedetään peltipinnalle, vahvikehitsataan ja maalataan, jonka jälkeen sitä käsitellään kuin autoteollisuuden uutta body in white -raakakoria. Tähän puhtaalle kankaalle pultataan sitten asiakkaan valitsema voimalinja, jolloin valikoimaa on tiedossa A, B tai C.

A Spec tarkoittaa perinteistä kunnostustyötä, eli TOM’S pitäytyy tehtaan spekseissä. Tällainen moottori sopii vaikkapa museoautotason restaurointiin.

B Spec on puolestaan urheilullisempi setti. Se perustuu TOM’Sin A-Spec -moottoriin, mutta tämän päälle tulee yrityksen tuning-katalogin osia, eli reippaaseen nautiskeluajoon sopivaa viriviriä on tiedossa.

C Spec’n C taas tarkoittaa Customia. Moottori räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan aina rallista driftaukseen, remmi- tai turboahtamiseen, eikä ilokaasukaan ole poissuljettua.

Hintapolitiikka on vielä neuvottelukysymys, sillä TOM’S kertoo tarkkailevansa kysyntää voidakseen määritellä tarkat hinnat eri kunnostustöille. Voidaan kuitenkin arvioida, että tässäkin kohtaa massi on massia ja varakas Corolla-kuski saa pulittaa pitkän pennin käytännössä täydellisestä AE86:sta.

Mitä moottoreihin tulee, TOM’S roudasi Tokyo Auto Salonin kävijöiden ihasteltavaksi kolme kenties legendaarisinta Toyota-voimanlähdettä. Nämä asiakkaille myytävät koneet on käynyt läpi yksi kerrallaan yrityksen kilpamekaanikko, ja niiden suorituskykyä on myös hieman paranneltu.

Ensimmäisenä tietysti yllämainittuun AE86:een kuuluva 1.6-litrainen 4A-G, jota TOM’S tarjoaa vielä kahtena eri versiona: 135-hevosvoimainen, 16-venttiilinen 4A-GEU, jossa on tehoa 10 hv enemmän kuin 40 vuotta sitten, sekä 165-hevosvoimainen, 20-venttiilinen 4A-GELU. Näistä aiempaa tarjotaan AE86:een, ja jäljempää lisäksi myös ensimmäisen korimallin MR2:een ja etuvetoisiin 90-luvun coupe-Corolloihin, joita ei Eurooppaan tuotukaan.

Toinen kuuluisa Toyotan neloskone on 3S-GE, jota tavataan muun muassa kakkoskorin MR2:ssa ja 90-luvun Celicoissa. Sen tehot TOM’S on saanut nostettua 220 hevosvoimaan, ja TOM’Sin läpikäymä 3S-moottori kiertää nyt kahdeksaan tuhanteen. Kolmas moottori taas on 2JZ-kuutoskone, jossa on … 280 hevosvoimaa jatkossakin, TOM’Sin mukaan. Herrasmiessopimus ilmeisesti pitää vieläkin, eihän näissä Gran Turismo ykkösen aikoihinkaan kerrottu olevan tuota enempää tehoa.

Moottorit eivät toki ole halpoja. Nykyisellä jenin kurssilla ihan halvimmasta 4A-GE:stä saa pulittaa melkein 16 000 euroa, ja 2JZ-GTE puolestaan lähtee, siis lähtee 40 tuhannesta ylöspäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat