10.5.2018 Ajoneuvot Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43% Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan vuositulos oli sangen positiivinen, mutta pääjohtaja Akio Toyodan katse on jo tulevissa vuosikymmenissä, jolloin tarvitaan ketterää ja tehokasta liikkuvuusyhtiötä. Kulujen karsiminen ja madaltuneet takuukulut auttoivat Toyotaa taistelemaan epäsuotuisia valuuttakursseja vastaan kun yhtiö kertoi viimeisen vuosineljänneksensä tuloksesta. 43% kasvanut liikevoitto vauhditti samalla koko päättyneen tilikauden tulosennätykseen. Vuosituloksen osalta Toyotan nettotulos ennen satunnaiseriä kohosi 17% 22,59 miljardiin dollariin. Myös liikevaihto kohosi 6,1% kaikkien aikojen ennätykseen 276,60 miljardiin dollariin.Tulosennätykseen japanilaisyhtiön vauhdittanut kuntokuuri oli pääjohtaja Akio Toyodan reaktio viime vuoden tulosennusteeseen, jossa Toyota pelkäsi tuloksensa laskevan toista vuotta peräkkäin. Yhtiö myös selvisi 1,37 miljardia dollaria odotettua halvemmalla laatuun liittyvistä takuu- ja takaisinkutsuongelmista, kuten esimerkiksi Takatan turvatyynyskandaalista. Myös TNGA-yhteisrakenne on palvellut japanilaisvalmistajaa odotetusti.Toyotan tuloskunnolle asettaa kuitenkin haasteita yhdysvaltalaisten kuluttajien odotettua suurempi mieltymys katumaastureihin ja avolavoihin, joka rasittaa Corollaan ja Camryyn panostanutta Toyotaa. Euroopassa Toyotan tulos oli tilikauden viimeisellä vuosineljänneksellä lievästi voitollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästökuuri ei ole vielä ohiPääjohtaja Toyoda varoitti, että Toyotan säästökuuri ei ole vielä ohi, sillä autojätin täytyy keskittää voimavarojaan uusiin teknologioihin, joissa sillä on kilpakumppaneina uusia ketteriä tekijöitä eri teollisuudenaloilta. Toyotan uudet kilpakumppanit nousevat Kiinasta, Piilaaksosta sekä yleisesti korkean teknologian sektorilta.– Kilpailijoidemme ja kilpailun sääntöjen muuttuessa on alkanut elämän ja kuoleman kamppailu epävarmuuksien maailmassa. Uudet kilpailijamme ovat teknologiayhtiöt, jotka ovat meitä paljon nopeampia ja joilla on taustallaan reilu rahoitus, ja he panostavat edelleen uusiin teknologioihin aggressiivisesti, pääjohtaja kiteytti.Luvassa onkin lisää kulujen karsimista ja tuloksen keskittämistä autonomisen ajamisen, sähköajoneuvojen ja liitettävyyden osa-alueisiin. Luonnollisesti leikkauksia ei voi suorittaa mielivaltaisesti tai satunnaisesti, vaan Toyota aikoo soveltaa kuuluisaa Toyota Production Systemiään nyt tehtaiden lisäksi toimistoissa ja tutkimuskeskuksissa. Budjettirajojen sijaan toimintaa määrittää se, paljonko käytetyistä resursseista voidaan vähentää.– Todellisuus on, että korkeat toimintakulut ovat nousseet ongelmaksi. Se, mikä oli aiemmin normaalia on lakannut jossain matkan varrella olemasta tavallista. Ymmärrämme, että tämä johtaa uuteen alkuun. Kaikilla työpisteillä on käsky tarkastella kiinteitä kuluja, Toyoda linjasi.Viime vuonna Toyota muodosti Mazdan ja Denson kanssa yhteisyrityksen sähköautojen teknologiaa varten ja perustamisen jälkeen myös Subaru ja Suzuki ovat liittyneet hankkeeseen. Toyota myös toisti pyrkimyksensä tuoda kiinteä akkuteknologia markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on muuntaa Toyota autovalmistajasta liikkuvuusyhtiöksi.Alkuvuodesta autojätti investoi 2,8 miljardia dollaria perustaakseen Toyota Research Institute – Advanced Development -tytäryhtiön, jonka tehtävänä on kehittää autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja. Toyota liittyy myös autovalmistajien joukkoon, jotka testaavat autonomisia ajoneuvoja erillisellä testialueella Yhdysvaltojen Michiganissa.Toyota varoitti kuitenkin, että sen seuraava tulosvuosi lienee lievästi laskusuuntainen vaikeasta valuuttatilanteesta ja hiipuvista maailmanmarkkinoista johtuen. Poikkeuksen tilanteeseen muodostanee kuitenkin Kiina.Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa