10.5.2018 Ajoneuvot Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43% Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan vuositulos oli sangen positiivinen, mutta pääjohtaja Akio Toyodan katse on jo tulevissa vuosikymmenissä, jolloin tarvitaan ketterää ja tehokasta liikkuvuusyhtiötä. Kulujen karsiminen ja madaltuneet takuukulut auttoivat Toyotaa taistelemaan epäsuotuisia valuuttakursseja vastaan kun yhtiö kertoi viimeisen vuosineljänneksensä tuloksesta. 43% kasvanut liikevoitto vauhditti samalla koko päättyneen tilikauden tulosennätykseen. Vuosituloksen osalta Toyotan nettotulos ennen satunnaiseriä kohosi 17% 22,59 miljardiin dollariin. Myös liikevaihto kohosi 6,1% kaikkien aikojen ennätykseen 276,60 miljardiin dollariin.Tulosennätykseen japanilaisyhtiön vauhdittanut kuntokuuri oli pääjohtaja Akio Toyodan reaktio viime vuoden tulosennusteeseen, jossa Toyota pelkäsi tuloksensa laskevan toista vuotta peräkkäin. Yhtiö myös selvisi 1,37 miljardia dollaria odotettua halvemmalla laatuun liittyvistä takuu- ja takaisinkutsuongelmista, kuten esimerkiksi Takatan turvatyynyskandaalista. Myös TNGA-yhteisrakenne on palvellut japanilaisvalmistajaa odotetusti.Toyotan tuloskunnolle asettaa kuitenkin haasteita yhdysvaltalaisten kuluttajien odotettua suurempi mieltymys katumaastureihin ja avolavoihin, joka rasittaa Corollaan ja Camryyn panostanutta Toyotaa. Euroopassa Toyotan tulos oli tilikauden viimeisellä vuosineljänneksellä lievästi voitollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästökuuri ei ole vielä ohiPääjohtaja Toyoda varoitti, että Toyotan säästökuuri ei ole vielä ohi, sillä autojätin täytyy keskittää voimavarojaan uusiin teknologioihin, joissa sillä on kilpakumppaneina uusia ketteriä tekijöitä eri teollisuudenaloilta. Toyotan uudet kilpakumppanit nousevat Kiinasta, Piilaaksosta sekä yleisesti korkean teknologian sektorilta.– Kilpailijoidemme ja kilpailun sääntöjen muuttuessa on alkanut elämän ja kuoleman kamppailu epävarmuuksien maailmassa. Uudet kilpailijamme ovat teknologiayhtiöt, jotka ovat meitä paljon nopeampia ja joilla on taustallaan reilu rahoitus, ja he panostavat edelleen uusiin teknologioihin aggressiivisesti, pääjohtaja kiteytti.Luvassa onkin lisää kulujen karsimista ja tuloksen keskittämistä autonomisen ajamisen, sähköajoneuvojen ja liitettävyyden osa-alueisiin. Luonnollisesti leikkauksia ei voi suorittaa mielivaltaisesti tai satunnaisesti, vaan Toyota aikoo soveltaa kuuluisaa Toyota Production Systemiään nyt tehtaiden lisäksi toimistoissa ja tutkimuskeskuksissa. Budjettirajojen sijaan toimintaa määrittää se, paljonko käytetyistä resursseista voidaan vähentää.– Todellisuus on, että korkeat toimintakulut ovat nousseet ongelmaksi. Se, mikä oli aiemmin normaalia on lakannut jossain matkan varrella olemasta tavallista. Ymmärrämme, että tämä johtaa uuteen alkuun. Kaikilla työpisteillä on käsky tarkastella kiinteitä kuluja, Toyoda linjasi.Viime vuonna Toyota muodosti Mazdan ja Denson kanssa yhteisyrityksen sähköautojen teknologiaa varten ja perustamisen jälkeen myös Subaru ja Suzuki ovat liittyneet hankkeeseen. Toyota myös toisti pyrkimyksensä tuoda kiinteä akkuteknologia markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on muuntaa Toyota autovalmistajasta liikkuvuusyhtiöksi.Alkuvuodesta autojätti investoi 2,8 miljardia dollaria perustaakseen Toyota Research Institute – Advanced Development -tytäryhtiön, jonka tehtävänä on kehittää autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja. Toyota liittyy myös autovalmistajien joukkoon, jotka testaavat autonomisia ajoneuvoja erillisellä testialueella Yhdysvaltojen Michiganissa.Toyota varoitti kuitenkin, että sen seuraava tulosvuosi lienee lievästi laskusuuntainen vaikeasta valuuttatilanteesta ja hiipuvista maailmanmarkkinoista johtuen. Poikkeuksen tilanteeseen muodostanee kuitenkin Kiina.Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous