21.12.2023 Liikenne Traficom: Motoristien loukkaantumiset vähentyneet selvästi – kuolemantapaukset ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen liikenteessä menehtyy keskimäärin 24 motoristia vuosittain. Kun muiden tienkäyttäjien kuolemat ovat laskusuunnassa mutta motoristien ei, tarkoittaa se motoristien osuuden kasvua tilastoissa. Kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien määrissä on vaihtelua vuosittain mutta ei selkeää kehitystrendiä mihinkään suuntaan. Viime vuosina kuolleiden määrä on vaihdellut 20 ja 28 välillä. Kun muiden tienkäyttäjien kuolemat vähenevät vuosittain, tarkoittaa se että motoristien osuus kaikista kuolemantapauksista on kasvussa. Mopoilijoita menehtyy keskimäärin kolme vuosittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisin tietoon tulleiden loukkaantumisten määrä puolittunut kymmenessä vuodessaLoukkaantumisten osalta tilastot ovat selvästi positiivisempia sekä motoristien että mopoilijoiden kohdalla. Vuonna 2022 poliisi kirjasi 261 loukkaantunutta motoristia, mikä on puolet kymmenen vuoden takaisesta lukemasta. Mopoilijoita poliisi kirjasi loukkaantuneeksi 240 viime vuonna, mikä on kolmasosa kymmenen vuotta aiemmasta lukemasta. Osasyynä parantuneisiin lukemiin saattaa olla myös poliisin vähentyneet resurssit, minkä takia onnettomuuksia tulee vähemmän poliisin tietoon.Luotettavampaa tietoja onnettomuusmäärien kehityksestä ehkä antaakin sairaaloiden hoitoilmoitukset. Niiden mukaan tieliikenteessä loukkaantui vuonna 2021 vakavasti 140 motoristia/mopoilijaa. Vielä viisi vuotta sitten lukema oli 200, eli tämä tilastokin tukee väitettä, että loukkaantuneiden määrä on selvässä laskussa. Sairaaloiden syykoodeissa ei erotella moottoripyörällä ja mopolla tapahtuneita loukkaantumisia toisistaan, vaan kyse on yhteislukemasta.Mopoilussa kuolemanvaara vähäisempi kuin autoilussaKun verrataan mopon, moottoripyörän ja henkilöauton turvallisuutta, tehdään se vertaamalla loukkaantuneiden tai kuolleiden lukumäärää tiettyä ajoneuvomäärää kohti. Mopolla kuolee vuosittain keskimäärin yksi henkilö 100 000 mopolla liikkunutta henkilöä kohti. Moottoripyörällä vastaava lukema on 12 ja henkilöautolla viisi. Poliisin tietoon tulevia loukkaantumisia on mopoilla keskimäärin 2,4, moottoripyörillä 1,7 ja autoilla 0,9 tuhatta ajoneuvoa kohti. Henkilöautoiluun verrattuna mopoilussa on siis kuolemanvaara pienempi mutta loukkaantumisvaara suurempi. Moottoripyöräily taas on molemmilla mittareilla mitattuna autoilua vaarallisempaa, mikä onkin oletettavaa, kun ajonopeudet molemmilla ovat samaa luokkaa mutta moottoripyörässä ei autojen tapaan ole kuljettajaa suojaavia rakenteita. Mopoilijoiden alhainen kuolleisuus selittyy vastaavasti alhaisilla ajonopeuksilla.Kuolemaan johtaneissa mopo-onnettomuuksissa yleisin syy on tieltä suistuminen ja toiseksi yleisin risteävien ajosuuntien onnettomuudet. Moottoripyörillä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on suistumisia 38 prosenttia ja 26 prosentissa joku onnettomuuden osapuolista on ollut kääntymässä.Nuoret ikäluokat yliedustettuna loukkaantumisonnettomuuksissa - kuolonkolareissa selvästi harvemminKun katsotaan mopo-onnettomuuksia kuljettajan iän mukaan, niin kuolleista mopoilijoista vain 23 prosenttia on 15-17 -vuotiaita, kun taas loukkaantuneista peräti 80 prosenttia edustaa samaa ikäryhmää. Moottoripyöräonnettomuuksissa on havaittavissa samansuuntainen jakauma, kun kuolleista moottoripyöräilijöistä 30 prosenttia on alle 25-vuotiaita mutta loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa peräti 59 prosenttia. Moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 67 prosenttia ajettiin rajoittamattoman A-luokan pyörillä, 15 prosenttia A2-luokan pyörillä ja kevytmoottoripyörillä 18 prosenttia. Vakavaan loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa kevytmoottoripyörien osuus on suurempi, noin 27 prosenttia.Lähde: Traficom; kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa