23.7.2021 Ajoneuvot Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa tehokkain farmarimalli kautta aikain. Melkoisena mittatikkuna tunnettu tasaisen harmaa Golf omaa myös toisenlaisen luonteen. Sen GTI on jo käsite ja nelivetoista suorituskykyä on tarjottu ärrämallilla. Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa kaikkien aikojen suorituskykyisin farmarimalli.Kahdeksannen sukupolven Golf on jo saanut GTD, GTE ja GTI-mallit, joista GTI on käynyt Moottorin koeajossakin. Eikä R ole sekään aivan uusi, mutta nyt sama voimalinjapaketti saadaan tarjolle myös farmarikoriin. Ainakin edeltävä R Variant miellytti Moottorin koeajossa erinomaisena kokonaisuutena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuorein Volkswagen Golf R VariantTuorein Volkswagen Golf R Variant on 235 kilowatin (320 hv) tehollaan Volkswagenin kautta aikain suorituskykyisin ja tehokkain farmarimalli. Sen 2,0 TSI-bensiinimoottorissa on nyt 14 kilowattia (20 hv) enemmän tehoa kuin edeltäjämallissa ja uutuuden huippuvääntö on 420 newtonmetriä.Vakiovarusteinen 4MOTION-neliveto on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmään. Voima välitetään pyörille R-malleihin mukautetun 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 km/h, mutta R Performance -paketin ostava pääsee vielä 20 km/h ripeämmin. Tuo paketti sisältää myös 19-tuumaiset Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta suljettuja alueita varten suunnattua ajotilaa Special ja Drift.Valmistajan mukaan myös tuorein Volkswagen Golf R Variant on onnistunut kompromissi monikäyttöisyyttä, mukavuutta, tilaa ja jopa rata-ajoon soveltuvia ajo-ominaisuuksia. Maavarasta on tingitty sporttiseksi viritetyn alustan vuoksi 20 millimetriä. Tavaratila on tavallisemman Variantin kanssa sama 611 litraa, mutta tällä kertaa R Variantiin on saatavilla lisävarusteena myös jopa 1 700 kilogramman jarrullisen vetomassan salliva vetokoukku.Sportti-GolfVolkswagen Golf R Variant kertoo lisähinnastaan useilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmanottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa tunnusmerkkinä toimivat korin väriset helmalevikkeet. Perän puolella uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä kahdella kromipintaisella ulostulolla näyttäytyvä sporttiputkisto.Sen sijaan värivalikoima on kapea, joten moni ostaja saattaa päätyä teippaamaan autonsa persoonallisemmaksi. Tiedotteen mukaan valittavissa on vain kolme ulkoväriä: Lapiz Blue -metalliväri, Deep Black –helmiäisväri ja Pure White -normaaliväri.Uuteen 4MOTION-nelivetoon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia vastustamaan aliohjautumista entistä tehokkaammin.Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään, säätyvään iskunvaimennukseen (DCC) ja sähköisesen tasauspyörästön luistonrajoittimeen (XDS). Uusi Golf R Variant kerrotaan hiotun legendaarisella Nürburgringin Nordschleifen radalla.Kuten jo aiemmin todettua, mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä luisuvampaa.Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ajonvakautusjärjestelmän (ESC) asetuksia nappia painamalla. Ajonvakautusjärjestelmä voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä, mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa.R toistuu sisälläVakiovarusteisesta lämmitettävästä nahkaverhoillusta monitoimiohjauspyörästä löytyy tavallista suuremmat vaihteenvalitsinlavat ja R-painike, jonka avulla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajotilaan. Vakiovarusteisista sporttijakkaroista löytyy niistäkin R-logo.Näiden istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla.Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö.Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021. Hinnat ovat selvillä ja ne alkavat lukemasta 57 100 euroa.Kuvat ja lähde: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”