6.2.2018 Liikenne Turku puntaroi: joukkoliikenneratkaisuksi raitiotien paluu vaiko superbussi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tampere valitsi raitiotien, mutta Turussa molemmat vaihtoehdot puntarissa. Tampere valitsi raitiotien, mutta Turun ja Raision kaupungeissa ratkaistaan tämän vuoden aikana, tuleeko kaupunkeihin raitiotie vai superbusseja. Turussa on ollut raitiotie, mutta se lopetettiin vuonna 1972.Kaupungit ovat laatineet yhdessä valtion kanssa tarkentavan selvityksen Turun vuonna 2015 tekemän raitiotien yleissuunnitelman pohjalle. Selvityksessä on vertailtu raitiotie- ja superbussivaihtoehtoja Turussa. Yksi neljästä linjausvaihtoehdosta on osittain Raision alueella.Varsinkin raitiotie ja lähes samanarvoisesti myös superbussi kokonaisvaltaisesti toteutettuina vastaavat hyvin kaupungin kasvun, kestävän kaupunkirakenteen, sujuvan liikennejärjestelmän ja houkuttelevan joukkoliikenteen tavoitteisiin. Talouden kannalta superbussi on selkeästi raitiotietä kannattavampi.Linjausvaihtoehdoista parhaiten tavoitteisiin vastaa Varissuo–Raisio, talouden kannalta paras vaihtoehto on Varissuo–Runosmäki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsukasmäärä ollut kasvussaSuunnittelun lähtökohtana on toteuttaa joko raitiotie- tai superbussiratkaisu. Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet nopeasti 2010-luvulla. Turun seudun positiivinen rakennemuutos on osaltaan nostanut kasvuodotuksia.Turun seudun matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet seudullisen joukkoliikenteen Fölin aloitettua jopa viiden prosentin vuosivauhtia.Superbussi riittäisi pitkälleTurussa superbussin katsotaan riittävän kapasiteetiltaan pitkälle tulevaisuuteen. Tampereella isompi kapasiteettitarve ratkaisi valinnan raitiotien hyväksi.– Joukkoliikenteen kehittäminen on tarpeen kasvavalla kaupunkiseudulla. Tavoitteena pitää olla, että mahdollisimman iso osa turkulaisista hyötyy sujuvammasta liikkumisesta. Liikkumisen helppous on osa arjen sujuvuutta, joukkoliikenteen imago ja nopeus vaikuttavat halukkuuteen käyttää joukkoliikennettä. Joukkoliikenneratkaisu on Turulle tärkeä osa kestävää ja ilmastoystävällistä kaupunkikehitystä ja merkittävä askel matkalla hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve sanoo– Hyvin toimiva joukkoliikenne parantaa koko seudun asemaa kilpailtaessa parhaista työntekijöistä ja yrityksistä. Raisioon ulottuva linjasto tukee myös Raision keskustan uudistumista ja E18-kehätiehanketta, Raision kaupunginjohtaja Ari Korhonen arvioi.Samat linjauksetLisäselvityksissä on tutkittu tasavertaisina vaihtoehtoina raitiotietä ja superbussia ja näitä on vertailtu runkobussijärjestelmään. Linjausvaihtoehdot ovat molemmissa samat. Kaikki linjausvaihtoehdot lähtevät Varissuolta. Linjan toisen pään päätepysäkille on neljä vaihtoehtoa: Raisio, Länsikeskus, Runosmäki ja Matkakeskus.Superbussin lähtökohtana on ollut ”suunnittele raideratkaisua, toteuta bussilla” -periaatteen mukaisesti. Superbussille toteutetaan täysin vastaavat järjestelyt ja tavoitteena on sama laatutaso kuin raitiotiellä. Superbussilla olisi samantyyppiset etuudet ja pysäkit kuin raitioliikenteellä. Matka-ajoissa ei ole juurikaan eroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuperbussi on taloudellisempiSelvityksen mukaan raitiotie vastaa asetettuihin tavoitteisiin parhaiten seuraavien kriteerien valossa: kilpailukyky, kasvu ja vetovoima, kaupunkirakenteen tiivistäminen, joukkoliikenteen käytön lisääminen sekä kaupunkikuvan viihtyvyys. Monelta osin erot raitiotien ja superbussin välillä ovat kuitenkin melko pieniä ja perustuvat raitiotien hyviin kokemuksiin ja tunnettavuuteen.Talouden kannalta superbussi on selkeästi kannattavampi investointi. Runkobussi vastaa asetettuihin tavoitteisiin huonommin kuin raitiotie tai superbussi.Raitiotiessä panostetaan yhteen linjaan, mutta superbussilla voidaan samalla kustannustasolla rakentaa verkosto, mikä kattaa suuremman osan kaupungista.Yhden raidelinjan (Varissuo–Keskusta–Runosmäki) kustannuksilla saisi useita superbussilinjoja, edellä mainitun lisäksi linjat Skanssiin, Linnakaupunkiin, Hirvensaloon ja Raisioon. Superbussien tekniikan odotetaan kehittyvän lähivuosina nopeasti: käyttövoimaksi kaavaillaan sähköä.Kustannukset 63–293 miljoonaa euroaKustannukset koostuvat sekä raitiotiellä että superbussilla infrastruktuuri-investoinnista, varikkoinvestoinnista sekä kalustoinvestoinneista. Infrastruktuurin investointikustannukset ovat raitiotievaihtoehdoilla 166–293 miljoonaa euroa ja superbussivaihtoehdoilla 63–123 miljoonaa euroa.Kustannusarviot tarkentuvat suunnittelutarkkuuden kasvaessa. Yleissuunnitelmavaiheessa kustannusarvion tarkkuus on tyypillisesti noin +- 25 prosenttia, mistä johtuen kustannusarvio sisältää 15 prosentin riskivarauksen yllättäville kustannuksille. Varikon ja kaluston investointikustannukset kuoletetaan liikennöintikustannusten yhteydessä.Oman kannan voi vielä ilmaistaPäätöksenteon tueksi Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta pyydetään lausuntoja sidosryhmiltä sekä mielipiteitä kansalaisilta 30.3.2018 mennessä. Kansalaisten näkemyksiä kerätään kaikille avoimessa kyselyssä osoitteessa www.turku.fi/raitiotieSelvityksiä esitellään ja niistä kerätään mielipiteitä yleisötilaisuudessa 7.2. kello 18 Turussa Puutarhakatu 1:n auditoriossa.Tavoitteena on, että asia esitetään Turun kaupunginvaltuuston päätettäväksi kesällä 2018.Superbussiverkosto voitaisiin toteuttaa raitiotietä nopeammin. Uusi järjestelmä saataisiin käyttöön aikaisintaan vuonna 2024.Teksti ja kuva: Timo Turkula Lähde: Turun kaupunki, www.turku.fi,Mediatilaisuuden ppt-esitys: https://turku.fi/sites/default/files/atoms/files//joukkoliikenne_osana_kaupunkikehitysta_5.2.2018.pdfMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”