15.3.2020 Liikenne Turvavyö on kolariturvallisuuden perusta – silti sen käyttämättä jättäminen on halvinta, mitä liikenteessä voi tehdä Turvavyön ojentaja ei ole kikkailua, se helpottaa turvavyön käyttöä huomattavasti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa tieliikennelaissa turvavyön käyttämättä jättäminen on yhtä rangaistavaa, kuin pieni ylinopeus moottoritiellä. Moottori uutisoi kesällä voimaan astuvan uuden tieliikennelain ylinopeusrangaistuksista – siis alle 20 kilometriä tunnissa ajetuista ylinopeuksista koituvista liikennevirhemaksuista. Virhemaksujen seassa oli kuitenkin yksi kohta, joka tuntuu kokonaisuudessa selkeältä epäkohdalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienimpiä rangaistuksiaTurvavyön käyttämättä jättämisen seuraus on 70 euron liikennevirhemaksu. Summaltaan se vertautuu maantiellä tai moottoritiellä ajettuun alle 10 km/h ylinopeuteen – se on siis pienimpiä rangaistuksia, mitä liikenteessä voi saada.Syy tähän on juridiikassa. Yksinkertaistettuna turvavyönvyön käyttämättä jättämisessä kyse on vain kuljettajaa tai matkustajia itseään vaarantavasta rikkomuksesta, kun taas ylinopeuden katsotaan olevan yleisvaarallista ja aiheuttavan vaaraa tai haittaa muillekin tienkäyttäjille. Rangaistus perustuu teon yhteiskunnalle aiheutuvaan haittaan – toki asia mutkistuu, jos aikuinen kuljettaja ei vaadi turvavyötä pienelle lapsellekaan.Turvavyön tärkeysTurvavyö on ajoneuvon kolariturvallisuuuden ydin. Kaikki turvatyynyt, huippuvahvat turvakorit ja muut järjestelmät perustuvat siihen oletukseen, että ajoneuvossa matkaavat pysyvät paikoillaan turvavyön ansiosta. Toisin sanoen turvallisimmatkin uutuusautot ovat vyöttömälle turvattomia jo hyvin pienissä nopeuksissa.Kuoleman hinta: 2,77 miljoonaa euroaTurvavyö on siis äärimmäisen tärkeä tekijä vakavien loukkaantumisten ja liikennekuolemien välttämisessä. Jos kyse olisi vain kuljettajan omasta päätöksestä, voisi asian vielä ymmärtää.Yhteiskunnalle yksi liikenneuhri maksaa tilastollisesti 2,77 miljoonaa euroa (Moottori 3/2020) ja vakava loukkaantuminen 0,79 miljoonaa euroa.Siis yksi välinpitämätön ”emmä jaksa lyhyellä matkalla vyötä käyttää” maksaa kuljettajalle 70 euron liikennevirhemaksun, mutta pahimman sattuessa yhteiskunnalle kulut voivat olla miljoonia.Ainakin minä keksin verorahoilleni ja liikennevakuutusmaksuilleni paljon hyödyllisempää ja tarpeellisempaa käyttöä.Teksti ja kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin