15.3.2020 Liikenne Turvavyö on kolariturvallisuuden perusta – silti sen käyttämättä jättäminen on halvinta, mitä liikenteessä voi tehdä Turvavyön ojentaja ei ole kikkailua, se helpottaa turvavyön käyttöä huomattavasti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa tieliikennelaissa turvavyön käyttämättä jättäminen on yhtä rangaistavaa, kuin pieni ylinopeus moottoritiellä. Moottori uutisoi kesällä voimaan astuvan uuden tieliikennelain ylinopeusrangaistuksista – siis alle 20 kilometriä tunnissa ajetuista ylinopeuksista koituvista liikennevirhemaksuista. Virhemaksujen seassa oli kuitenkin yksi kohta, joka tuntuu kokonaisuudessa selkeältä epäkohdalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienimpiä rangaistuksiaTurvavyön käyttämättä jättämisen seuraus on 70 euron liikennevirhemaksu. Summaltaan se vertautuu maantiellä tai moottoritiellä ajettuun alle 10 km/h ylinopeuteen – se on siis pienimpiä rangaistuksia, mitä liikenteessä voi saada.Syy tähän on juridiikassa. Yksinkertaistettuna turvavyönvyön käyttämättä jättämisessä kyse on vain kuljettajaa tai matkustajia itseään vaarantavasta rikkomuksesta, kun taas ylinopeuden katsotaan olevan yleisvaarallista ja aiheuttavan vaaraa tai haittaa muillekin tienkäyttäjille. Rangaistus perustuu teon yhteiskunnalle aiheutuvaan haittaan – toki asia mutkistuu, jos aikuinen kuljettaja ei vaadi turvavyötä pienelle lapsellekaan.Turvavyön tärkeysTurvavyö on ajoneuvon kolariturvallisuuuden ydin. Kaikki turvatyynyt, huippuvahvat turvakorit ja muut järjestelmät perustuvat siihen oletukseen, että ajoneuvossa matkaavat pysyvät paikoillaan turvavyön ansiosta. Toisin sanoen turvallisimmatkin uutuusautot ovat vyöttömälle turvattomia jo hyvin pienissä nopeuksissa.Kuoleman hinta: 2,77 miljoonaa euroaTurvavyö on siis äärimmäisen tärkeä tekijä vakavien loukkaantumisten ja liikennekuolemien välttämisessä. Jos kyse olisi vain kuljettajan omasta päätöksestä, voisi asian vielä ymmärtää.Yhteiskunnalle yksi liikenneuhri maksaa tilastollisesti 2,77 miljoonaa euroa (Moottori 3/2020) ja vakava loukkaantuminen 0,79 miljoonaa euroa.Siis yksi välinpitämätön ”emmä jaksa lyhyellä matkalla vyötä käyttää” maksaa kuljettajalle 70 euron liikennevirhemaksun, mutta pahimman sattuessa yhteiskunnalle kulut voivat olla miljoonia.Ainakin minä keksin verorahoilleni ja liikennevakuutusmaksuilleni paljon hyödyllisempää ja tarpeellisempaa käyttöä.Teksti ja kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!