23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto, Volvo, Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Mikään muu varuste ei ole vuosikymmenten saatossa syrjäyttänyt turvavöiden merkitystä.” Rajuissa kolaritörmäyksissä kiihtyvyydet ovat musertavia ihmiskeholle. Mikäli auton sisällä olevat ihmiset pysyvät tiukasti kiinni turvavöissä, eivätkä holtittomasti sinkoile törmäyshetkellä tuulilasiin tai auton rakenteisiin, säästytään monelta kuolemalta ja vakavalta loukkaantumiselta.Maltillisissakin nopeuksissa äkkipysähdyksissä hetkelliset kiihtyvyydet nousevat niin rajuiksi, ettei ihminen pysty pitämään omin voimin itseänsä auton istuimella. Jo 30 km/h nopeudesta tapahtuva äkkipysähdys vastaa iskultaan pudotusta neljän metrin korkeudelta kovaan katupintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskeinen turvavarusteOnnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty pitää turvavöitä aivan keskeisenä autojen turvallisuusvarusteena.– En näe mitään syytä olla ajaessa käyttämättä turvavyötä jo yksistään arkijärjellä ajatellen, puhumattakaan onnettomuustutkinnan valossa.– Mikään muu varuste ei ole vuosikymmenten saatossa syrjäyttänyt turvavöiden merkitystä. Ja vaikka nykyautot tarjoavat huikean määrän erilaisia aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden varusteita, ovat turvavyöt yhä ohittamaton pelastaja, Räty arvioi.Tutkijasta on ollut kiinnostavaa havaita, ettei vuosikymmenien kuluessa ole autonvalmistajien piirissä keksitty mitään ratkaisua, joka syrjäyttäisi turvavyöt.– Se todistaa keksinnön olleen jo alun alkaen nerokas. Suomessa jo 50 vuotta Tänä vuonna tuli täyteen puoli vuosisataa turvavöiden aikakautta Suomessa, kun aikakauden laskeminen aloitetaan tammikuusta 1971 ja turvavöiden asennuspakosta etuistuimille uusissa autoissa. Turvavyöt alkoivat yleistyä autoissa 1950-luvun lopulta lähtien. Daimler-Benz AG esitteli turvavyön vuoden 1957 Geneven autonäyttelyssä 300 SL Roadster -mallissa (W 198). Turvavyö oli tuolloin valinnaisvaruste. Entinen ilmailuinsinööri ja heittoistuimien kanssa työskennellyt Nils Ivar Bohlin keksi kolmipisteturvavyön, jonka Volvo patentoi vuonna 1958, ja otti käyttöön seuraavana vuonna takavetoisessa vuosina 1958–65 valmistetussa Volvo PV 544 -automallissa. Turvavyö auttaa osana muita varusteitaRäty tuo esiin, että autojen muidenkin turvavarusteiden tehokkuus ja optimaalinen toimiminen tukeutuvat siihen, että turvavyö on käytössä. Turvavarustelu kuten turvatyynyjen toiminta on suunniteltu niin, että ne toimivat parhaiten, jos turvavyö on kiinni ja matkustaja pysyy paikoillaan.Turvavyön käyttäminen auton takaistuimilla on aivan yhtä tärkeää kuin etuistuimilla myös etuistuimilla matkustavien turvallisuuden kannalta, sillä törmäyshetkellä turvavyötön takamatkustaja sinkoutuu edessä istuvan tai istuvien päälle.Räty nostaa esiin myös turvavöiden hyödyn, jota ei välttämättä tule ihan heti ajatelleeksi. Turvavyöt nimittäin mahdollistavat kuljettajan toimintakyvyn yllättävissä liikennetilanteissa. Turvavöissä kuljettaja pystyy hallitsemaan autonsa verrattuna siihen, että turvavyötön kuski sinkoutuu ratin päälle esimerkiksi äkkijarrutuksessa. Kuskin holtiton heilahtelu voi puolestaan aiheuttaa tieltä suistumisen tai törmäyksen.Suomessa turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975 auton etuistuimilla. Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta: autoissa, kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa sekä traktorissa ja moottorityökoneessa.– Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyyden ja turvallisuuden kompromissiEsa Räty muistuttaa, että turvavyöt ovat kehittyneet varusteena yhä paremmiksi. Esimerkiksi nykyaikaisten autojen kiihtyvyysanturien keräämät tiedot ovat millisekunneissa käytössä, jotta turvavöiden esikiristys valpastuu toimintaan. Esikiristys poistaa turvavyöstä mahdollisen löysyyden ja painaa ihmisen selkänojaan jo hieman ennen mahdollista törmäystä.– Esikiristys on tärkeä tekijä, sillä se takaa, ettei ihminen lähde liikkeelle ja iskeydy voimalla varsin kapeita turvavöitä vasten. Tämäkin vähentää ja lieventää vammautumisia.Nykyaikaisten turvavöiden käyttö on kevyen rullautuvuuden ja korkeussäätöjen vuoksi varsin vaivatonta. Turvavöissäkin on kyse kuitenkin kompromissista.– Toki neli- tai viisipistevyöt olisivat nykyisiä kolmipistevöitä turvallisempia käyttäjilleen, mutta kyse on käytettävyyden, turvallisuuden ja valmistuskustannusten yhtälöstä, joka on muovannut käytännön nykyiseksi.Radikaali ideaRadikaalimpiakin ehdotuksia on mietitty. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat nostavat turvallisuuden parannusehdotuksissaan aika ajoin esille ajatuksen, jossa auton nopeus olisi rajoitetusti sidoksissa turvavyön käyttämiseen.– Se voisi toimia teknisesti niin, ettei auto kiihdy esimerkiksi yli sadan kilometrin nopeuteen, jos turvavyö ei ole kytkettynä tai jopa niin, että auto sallii ajamisen niin hitaasti, että ratkaisu käytännössä pakottaa aina kiinnittämään turvavyön, Räty pohtii.Näin raju ratkaisu tosin vaatisi kansainvälisesti laajaa yhteistä näkemystä niin viranomaisilta kuin autonvalmistajiltakin, ettei Räty usko idean toteutuvan ainakaan lähitulevaisuudessa.Grafiikka: Liikenneturva Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, ETSC (European Transport Safety Council), AutoliittoArtikkeli on julkaistu alun perin huhtikuussa 2021. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”