31.1.2016 Liikenne Tutkimukset: hätäjarrutusjärjestelmillä selkeä tilastovaikutus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisia tutkimuksia odotellessa yhdysvaltalaiset ja japanilaiset tilastot kertovat jo selkeästä vaikutuksesta. Etutörmäyksien estämiseen pyrkivä törmäysavustin on vakio- tai lisävaruste yhä useammassa automallissa, mutta toimiiko automaattisen hätäjarrutuksen suorittava järjestelmä testiratojen ulkopuolella arkielämässä? Kahden tällä viikolla ilmestyneen tutkimuksen mukaan vastaus on kyllä.Subarua valmistava Fuji Heavy Industries julkaisi japanilaisiin viranomaistilastoihin perustuvan tutkimuksensa automerkin onnettomuuksista Japanissa. Vuosien 2010 ja 2014 välillä valmistettuja ajoneuvoja kuului tutkimuksen piiriin yhteensä noin 294 000, joista Subarun onnettomuuksia ehkäisevällä EyeSight-järjestelmällä oli varustettu jopa 246 000 autoa. Tilastojen mukaan törmäysavustimella varustetut autot joutuivat 49 prosenttia harvemmin onnettomuuksiin jalankulkijoiden kanssa, ja törmäsivät edellä ajavaan autoon peräti 84 prosenttia harvemmin kuin ilman järjestelmää olleet autot. Muissa autojen välisissä onnettomuuksissa näkyi 62 prosentin ero järjestelmän hyväksi.Myös yhdysvaltalaiset vakuutusyhtiöt ovat tutkineet törmäysavustimien toimintaa. Vakuutusyhtiöiden keskinäinen liikenneturvallisuusjärjestö IIHS kertoi omien tutkimustensa tulleen johtopäätökseen, että törmäystilanteissa automaattisesti jarruttavat järjestelmät vähensivät peräänajoja 39 prosenttia. Mikäli ajoneuvossa oleva järjestelmä oli sellainen, että se kykeni vain varoittamaan uhkaavasta vaaratilanteesta, peräänajot vähenivät 23 prosenttia. Yhteensä järjestelmät vähensivät peräänajoja 42 prosentilla, mutta erikoisesti etutörmäyksistä pelkästään varoittavan järjestelmän merkitys loukkaantumisiin johtaneissa onnettomuuksissa jäi vähäiseksi.IIHS arvioi, että mikäli koko ajoneuvokanta olisi varustettu hätäjarrutusjärjestelmällä, vuonna 2013 olisi Yhdysvalloissa vältytty 700 000 onnettomuudelta, tarkoittaen noin 13 prosenttia kaikista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista. Tutkimuksessa analysoitiin aiheutettuja peräänajoja vuosilta 2010-2014 yhteensä 22 osavaltiossa. Tutkimus kohdistui Acuran, Hondan, Mercedes-Benzin, Subarun ja Volvon malleihin siten, että törmäysavustimella varustettuja autoja vertailtiin ilman järjestelmää olleisiin saman mallin autoihin.Lähde: Subaru / Automotive News, kuva: Liikenneturva/Kaisa TanskanenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa