17.11.2015

Tuulilasit syynissä – Tarkistuskampanja tulossa

kirkkaasti turvallisin

Hiihtolomaviikoille kohdennetun kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle.

Autoalan Keskusliitto on yhdessä vuoden 2015 yhteistyökumppaninsa Saint-Gobain Autoverin kanssa ideoinut liikenneturvallisuuskampanjan, joka keskittyy tuulilasien kuntoon. Kampanjan avulla kiinnitetään autoilijoiden huomio tuulilasin merkitykseen liikenneturvallisuudelle. Mukana kampanjassa ovat myös Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi).

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Joka talvi tapahtuu onnettomuuksia, jotka johtuvat huonosti puhdistetuista tuulilaseista. Huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat lasin pintaa. Tuttua on myös se, kuinka naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Valtakunnallinen tuulilasien tarkistuskampanja toteutetaan hiihtolomaviikkojen 2016 yhteydessä Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Kampanjan käytännön toteutuksessa apuna ovat Metropolian, Tampereen ja Turun ammattikorkeakoulujen ja Oulun yliopiston opiskelijat sekä Autoliiton tiepalvelumiehet.

Lähde: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat