27.10.2020 Liikenne Työryhmä: biopolttoaineet ovat mahdollisuus, mutta eivät ongelmattomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisen keinoja tarkasteleva fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä julkaisemassa loppuraportissa tarkastellaan myös biopolttoaineiden mahdollisuuksia – ja uhkia. Liikenne- ja viestintäministeriö esitti tänään fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin, jossa esitetään keinoja Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työkaluja tavoitteeseen on useita, kuten bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittaminen, energiatehokkuuden parantaminen, ja sähköautojen määrän lisääminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuuksia…Yhtenä keinona bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittamiseksi mainitaan biopolttoaineet ja muut uusiutuvat nestemäiset polttoaineet. Biopolttoaineita voidaan valmistaa esimerkiksi biojätteistä, biomassoista ja prosessitähteistä.Jo nykyisen lainsäädännön mukaan 30 prosenttia kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta tulee olla biopolttoainetta vuonna 2030. Näiden avulla saavutettavaksi päästövähenemäksi arvioidaan noin 1,8 miljoonaa tonnia.Biopolttoaineiden määrän lisäämisellä voidaan työryhmän mukaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä liikenteessä myös lyhyellä aikavälillä.…ja uhkiaHaasteeksi biopolttoaineiden laajamittaiselle käytölle nousee työryhmän mukaan raaka-aineiden rajallinen saatavuus, sillä biojätteitä ja -tähteitä on tarjolla vain rajallisesti. Metsäpohjaisiin raaka-aineisiin kerrotaan liittyvän riski metsien hiilinielujen pienenemisestä – eli metsien kaataminen biopolttoaineiden tuotannon vuoksi lisäisi päästöjä hiilinielujen vähenemisen vuoksi.Hiilinielujen pieneneminen katsotaankin EU-lainsäädännössä lisäpäästöksi, joka on katettava lisäpäästövähennyksillä – tämä voisi siis tarkoittaa suurempaa liikenteen päästönvähennystavoitetta. Tämän vuoksi biopolttoaineiden tuotannossa tulee työryhmän mukaan hyödyntää maksimaalisesti yhdyskunnan ja maatalouden jätteitä.Työryhmän mukaan biopolttoaineiden käytön negatiivisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten riski on olemassa jo vuoden 2030 biopolttoainemäärillä riippuen siitä, mitä raaka-aineita tuotantoon käytetään. Riskit myös luonnollisesti kasvavat, jos määrää kasvatetaan vuoteen 2045 mennessä, jolloin tavoitteena on täysin hiilineutraali liikenne.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kovat keinot esillä: bensan ja dieselin kulutus puoliksi, sähköautoista valtavirtaa Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin