20.10.2016

Uudet Teslat valmiita täyteen autonomiaan, toiminnot käyttöön asteittain

Tesla autonomia Autopilot

Tästä päivästä alkaen Teslat on varustettu "täyteen autonomiaan kykenevällä laitteistolla". Itseajaminen toteutuu kuitenkin myöhemmin asteittaisten ohjelmistopäivitysten myötä.

Tesla ilmoittaa, että tästä päivästä eteenpäin valmistetut autot on varustettu sensori- ja ajojärjestelmillä, jotka mahdollistavat täyden autonomian (taso 5), eli auton, joka ajaa itseään. Ajoneuvojen autonomiset ominaisuudet avataan kuitenkin käyttöön asteittain ohjelmistopäivitysten myötä, sillä Teslan täytyy ensin kerätä järjestelmille miljoonien kilometrien ajokokemus.

Vastaisuudessa rakennettavissa Tesloissa on siis valmiina sensorijärjestelmä, joka kykenee havainnoimaan ympärilleen riittävän hyvin täyttä itseajamista varten. Tämä saavutetaan muun muassa kahdeksan kameran ja 12 ultraäänisensorin avulla. Kameroiden 360° näkökentän ja 250 metrin havaintoetäisyyden lisäksi järjestelmiin kuuluu uusi versio eteenpäin tarkkailevasta tutkasta. Päivittyneiden sensoreiden tuottaman tietotulvan analysoimiseksi uusien Tesla-yksilöiden laskentakyky nostetaan yli 40-kertaiseksi nykyautoihin verrattuna. Samalla Teslan pääjohtaja Elon Musk vahvisti, että toiminnot tulevat myös Teslan "kansanmalliksi" tituleerattuun Model 3:een.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Autonomiset ominaisuudet otetaan käyttöön kuitenkin asteittain ohjelmistopäivitysten myötä, sillä Teslan täytyy ensin kerätä miljoonien kilometrien ajotiedot oikeasta elämästä järjestelmien virheiden välttämiseksi. Tarvittava tietomäärä kerätään siten, että Autopilot toimii taustalla "varjotilassa", verraten omia reaktioitaan kuljettajan tekemiin ajopäätöksiin. Onnettomuuden sattuessa Tesla näkee myös olisiko Autopilot voinut välttää tilanteen, vai olisiko se reagoinut samoin. Tämänkaltaisten tietojen keräämisellä yhtiö toivoo, järjestelmiensä kehittämisen lisäksi, voivansa demonstroida päättäjille milloin järjestelmä on valmis arkikäyttöön.

Hiukan erikoisesti muutos tarkoittaa myös sitä, että valmistajan tulevat autot eivät heti osaa Teslan nykyisten autojen Autopilot-ominaisuuksia, kuten hätäjarrutusta, kaista-avustinta ja mukautuvaa vakionopeussäädintä. Myöskään Teslan aiempia Model S ja Model X -yksilöitä ei tulla päivittämään uusien autojen tasolle, joskin niiden ohjelmistoa hiotaan edelleen uuden ohjelmiston rinnalla.

Lähde ja kuva: Tesla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat