9.8.2023 Ajoneuvot Uudistuneesta Cayenne-katumaasturista on tullut Porschelle tärkeä menestystekijä – myös Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotukset uudistuneen Porsche Cayennen suhteen Suomessa ovat kovat ja sen odotetaan pitävän Porschen kasvun tiellä. Kun Porschen luksuskatumaasturi Cayenne tuli aikoinaan Suomen markkinoille, se siivitti Porschen myynnin aivan uusiin lukemiin.– Voidaan avoimesti todeta, että Cayenne oli Porschen olemassaolon kannalta tärkeä malli, Porschen Suomen myyntijohtaja Jan Matzke sanoo.Ennen Cayennea Porschen mallistossa oli vain kaksi kaksiovista urheiluautoa, 911- ja Boxster-mallit. Kolmas kaksiovinen urheilumalli, Cayman tuli vasta muutama vuosi Cayennen jälkeen.Porsche Cayenne oli kuitenkin Porschen ensimmäinen automalli luksusmaastureiden luokassa ja samalla ensimmäinen neliovinen Porsche koskaan. Sen jälkeen neliovisia autoja on tullut Porschelta enemmänkin, Macan, Panamera sekä viimeisimpänä täyssähköauto Taycan.Sen lisäksi, että Porsche Cayenne oli ja on edelleen luksuskatumaasturi, sen maasto-ominaisuuksia ei ole unohdettu.– Porschen maailmanvalloitus alkoi aivan uudella saralla, Jan Matzke sanoo.Cayenne tarjosi uutta Porschen maailmanvalloitukselle, mutta samalla se sai myöhempinä vuosina myös liudan kilpailijoita peräänsä. Katumaasturimaailma vuonna 2002 oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä ja luksuskatumaasturimallien määrä on Porschen ensimmäisen Cayenne-lanseerauksen jälkeen kasvanut valtavasti.Porschelle Cayenne avasi kuitenkin runsas 20 vuotta sitten aivan uuden markkinan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi jyrää nykyäänAluksi Porsche Cayenne tuli myyntiin V8-moottorilla. Kun V6-bensiinimoottori tuli valikoimaan, myynnissä näkyi selkeää suosion kasvua.Kun Porsche Cayenne sai viiden ensimmäisen olemassaolovuotensa jälkeen V6-dieselmoottorin, automallin kysyntä kasvoi entisestään.– Silloin Porschen vuosittainen myyntimäärä Suomessa ylitti ensimmäistä kertaa sadan kappaleen rajan, Matzke sanoo.Porsche Cayennesta sekä Taycan-täyssähköautosta on tullut Porschen tärkeimmät mallit myyntivolyymin näkökulmasta. Vaikka V8- ja V6-moottorit ovat edelleen Cayennen mallistossa, sen suosio on kuitenkin perustunut viime vuosina pääasiassa ladattavaan hybridiin. Sama tilanne jatkuu myös uutuuden kohdalla, ladattava hybridi on jo hintojenkin puolesta se kiinnostavin.– Kun ladattava hybridi tuli Cayennen mallistoon 2017, sen suosio suorastaan räjähti, Matzke sanoo.Kun viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin vajaa 385 Porschea, niistä noin puolet oli Taycaneita ja lähes toinen mokoma, 154 kappaletta Porsche Cayennea – vaikkakin auton vuonna 2017 lanseerattu sukupolvi alkoi olla jo elinkaarensa loppupäässä.Rekisteröintitilastoissa Porsche saavutti viime vuonna tarkalleen 15,6 prosenttin verran kasvua.– Viime vuosi oli meille ennätyksellinen vuosi, me teimme ennätyksen Suomen rekisteröinneistä, nousu oli merkittävä ja kiitos siitä kuuluu mallistolle, sekä kovalle työlle, mitä olemme Porschella Suomessa tehneet, Porschen Suomen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela sanoo.911 kulkee jatkossakin bensiinilläOssi Korpela sanoo myös, että Cayenne aloittaa Porschen mallistossa merkittävän uudistuksien putken. Kaikki nelioviset mallit tulevat uusiutumaan lähitulevaisuudessa.– Cayannen lanseeraus aloittaa mallistouudistuksen, lähivuosina tullaan näkemään uusia julkistuksia muiden mallien kohdalla, Korpela sanoo. Maailmalla myös huhutaan, että Porschen seuraava sähköautomalli tehtäisi Macan-mallinimen alle.– Porschen 911-malli ei myöskään sähköisty, vaan se liikkuu tulevaisuudessa synteettisellä efuel-polttoaineella, Korpela sanoo.Efuel on Porschen kehittämä synteettinen polttoaine mahdollisesti tulevaisuuden polttoaine, joka käy periaatteessa mihin tahansa polttomoottoriin.Uuden Cayennen toimitukset alkavat syksylläKun uusi Cayenne on nyt täällä, ja auton ensimmäiset kappaleet saadaan asiakkaille jo lokakuun paikkeilla ja loppuvuoden aikana, kasvua on odotettavissa myös tälle vuodelle, mutta varsinkin ensi vuodelle, joka on uudelle Cayennelle ensimmäinen kokonainen vuosi. Kasvu on toki Porschen tavoitteenakin Suomessa.Moottori on jo aiemmin tutustunut uuteen Cayenneen sen omalla maaperällä Saksassa kevätkesästä. Auton hinnat myös julkaistiin jo keväällä. Edullisimmillaan uusi Cayenne lähtee reiluun 113 000 euroon, sen coupé-versio vajaaseen 117 000 euroon. Myynnin näkökulmasta ei ole väliä, millainen perä Cayennessa on, sillä Matzken mukaan coupé- ja perusversioita myydään suunnilleen saman verran.Edullisin malli Cayennestä on luonnollisesti E-hybrid, koska sen päästölukema on alhaisin, reilu 30 grammaa per kilometri. Cayenne V6-mallista saa maksaa noin 40 000 euroa enemmän sen korkeampien päästöjen vuoksi ja Cayenne S -mallista, eli V8-versiosta vielä 50 000 enemmän, sen alkaen hinta on siis yli 200 000 euroa. Luonnollisesti tällaisen auton hinta ei myöskään yleensä jää hinnat alkaen -versioon, vaan autoihin otetaan vielä runsaasti lisävarusteita.Suurin osa, lähes kaikki myytävät autot tulevat olemaan E-hybridejä, vaikkakin V6- ja V8-mallejakin voi mennä kaupaksi joitain kappaleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon uutta tekniikkaaE-hybridin voimalinja on Cayennessa on uudistunut täysin. Auton ajoakun kapasiteetti on noussut lähes 50 prosentilla, jonka johdosta auton toimintamatka sähköllä on kaksinkertaistunut jopa 90 kilometriin. Uudessa hybridivoimalinjassa käytetään myös tehokkaampaa sähkömoottoria, jonka vuoksi hybridivoimalinjan kokonaisteho on kasvanut, kuten myös auton kyky ottaa energiaa talteen on parantunut. Uudessa Cayennessa on myös edistykselliset HD-Matrix-Led -ajovalot, joissa on 25 Porschen patentoimaa ratkaisua. Valot ovat jopa kaksi kertaa kirkkaammat kuin autojen valot yleisesti, mutta niiden teknisten ratkaisujen ansiosta valot häikäisevät kuitenkin vastaantulijaa vähemmän, sillä kaikkia valoissa olevia yli 16 000 yksittäistä lediä ohjataan erikseen.Jos Porsche Cayennen muotoilun yksityiskohtiin ei ole perehtynyt tarkemmin, uutta Porsche Cayennea on vaikea erottaa edellisestä mallista. Valmistaja haluaakin pitää Cayennen identiteetin vahvana, sellaisena, mihin mallin 20 vuoden historian aikana on totuttu. Ulkomuodon sijaan sisältä ja tekniikaltaan auton on uudistunut hyvinkin perusteellisesti.Se, kuinka paljon paremmaksi auto on muuttunut sen edeltäjästä selviää Moottorin tarkemmassa koeajossa vielä tänä syksynä. Huonompaan suuntaan tuskin on menty, ainakaan auton valmistajan ja maahantuojan vakuutteluista päätellen.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja