9.8.2023

Uudistuneesta Cayenne-katumaasturista on tullut Porschelle tärkeä menestystekijä – myös Suomessa

Odotukset uudistuneen Porsche Cayennen suhteen Suomessa ovat kovat ja sen odotetaan pitävän Porschen kasvun tiellä.

Kun Porschen luksuskatumaasturi Cayenne tuli aikoinaan Suomen markkinoille, se siivitti Porschen myynnin aivan uusiin lukemiin.

– Voidaan avoimesti todeta, että Cayenne oli Porschen olemassaolon kannalta tärkeä malli, Porschen Suomen myyntijohtaja Jan Matzke sanoo.

Ennen Cayennea Porschen mallistossa oli vain kaksi kaksiovista urheiluautoa, 911- ja Boxster-mallit. Kolmas kaksiovinen urheilumalli, Cayman tuli vasta muutama vuosi Cayennen jälkeen.

Porsche Cayenne oli kuitenkin Porschen ensimmäinen automalli luksusmaastureiden luokassa ja samalla ensimmäinen neliovinen Porsche koskaan. Sen jälkeen neliovisia autoja on tullut Porschelta enemmänkin, Macan, Panamera sekä viimeisimpänä täyssähköauto Taycan.

Sen lisäksi, että Porsche Cayenne oli ja on edelleen luksuskatumaasturi, sen maasto-ominaisuuksia ei ole unohdettu.

– Porschen maailmanvalloitus alkoi aivan uudella saralla, Jan Matzke sanoo.

Cayenne tarjosi uutta Porschen maailmanvalloitukselle, mutta samalla se sai myöhempinä vuosina myös liudan kilpailijoita peräänsä. Katumaasturimaailma vuonna 2002 oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä ja luksuskatumaasturimallien määrä on Porschen ensimmäisen Cayenne-lanseerauksen jälkeen kasvanut valtavasti.

Porschelle Cayenne avasi kuitenkin runsas 20 vuotta sitten aivan uuden markkinan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridi jyrää nykyään

Aluksi Porsche Cayenne tuli myyntiin V8-moottorilla. Kun V6-bensiinimoottori tuli valikoimaan, myynnissä näkyi selkeää suosion kasvua.

Kun Porsche Cayenne sai viiden ensimmäisen olemassaolovuotensa jälkeen V6-dieselmoottorin, automallin kysyntä kasvoi entisestään.

– Silloin Porschen vuosittainen myyntimäärä Suomessa ylitti ensimmäistä kertaa sadan kappaleen rajan, Matzke sanoo.

Porsche Cayennesta sekä Taycan-täyssähköautosta on tullut Porschen tärkeimmät mallit myyntivolyymin näkökulmasta. Vaikka V8- ja V6-moottorit ovat edelleen Cayennen mallistossa, sen suosio on kuitenkin perustunut viime vuosina pääasiassa ladattavaan hybridiin. Sama tilanne jatkuu myös uutuuden kohdalla, ladattava hybridi on jo hintojenkin puolesta se kiinnostavin.

– Kun ladattava hybridi tuli Cayennen mallistoon 2017, sen suosio suorastaan räjähti, Matzke sanoo.

Kun viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin vajaa 385 Porschea, niistä noin puolet oli Taycaneita ja lähes toinen mokoma, 154 kappaletta Porsche Cayennea – vaikkakin auton vuonna 2017 lanseerattu sukupolvi alkoi olla jo elinkaarensa loppupäässä.

Rekisteröintitilastoissa Porsche saavutti viime vuonna tarkalleen 15,6 prosenttin verran kasvua.

– Viime vuosi oli meille ennätyksellinen vuosi, me teimme ennätyksen Suomen rekisteröinneistä, nousu oli merkittävä ja kiitos siitä kuuluu mallistolle, sekä kovalle työlle, mitä olemme Porschella Suomessa tehneet, Porschen Suomen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela sanoo.

911 kulkee jatkossakin bensiinillä

Ossi Korpela sanoo myös, että Cayenne aloittaa Porschen mallistossa merkittävän uudistuksien putken. Kaikki nelioviset mallit tulevat uusiutumaan lähitulevaisuudessa.

– Cayannen lanseeraus aloittaa mallistouudistuksen, lähivuosina tullaan näkemään uusia julkistuksia muiden mallien kohdalla, Korpela sanoo.

Maailmalla myös huhutaan, että Porschen seuraava sähköautomalli tehtäisi Macan-mallinimen alle.

– Porschen 911-malli ei myöskään sähköisty, vaan se liikkuu tulevaisuudessa synteettisellä efuel-polttoaineella, Korpela sanoo.

Efuel on Porschen kehittämä synteettinen polttoaine mahdollisesti tulevaisuuden polttoaine, joka käy periaatteessa mihin tahansa polttomoottoriin.

Uuden Cayennen toimitukset alkavat syksyllä

Kun uusi Cayenne on nyt täällä, ja auton ensimmäiset kappaleet saadaan asiakkaille jo lokakuun paikkeilla ja loppuvuoden aikana, kasvua on odotettavissa myös tälle vuodelle, mutta varsinkin ensi vuodelle, joka on uudelle Cayennelle ensimmäinen kokonainen vuosi. Kasvu on toki Porschen tavoitteenakin Suomessa.

Moottori on jo aiemmin tutustunut uuteen Cayenneen sen omalla maaperällä Saksassa kevätkesästä. Auton hinnat myös julkaistiin jo keväällä. Edullisimmillaan uusi Cayenne lähtee reiluun 113 000 euroon, sen coupé-versio vajaaseen 117 000 euroon. Myynnin näkökulmasta ei ole väliä, millainen perä Cayennessa on, sillä Matzken mukaan coupé- ja perusversioita myydään suunnilleen saman verran.

Edullisin malli Cayennestä on luonnollisesti E-hybrid, koska sen päästölukema on alhaisin, reilu 30 grammaa per kilometri. Cayenne V6-mallista saa maksaa noin 40 000 euroa enemmän sen korkeampien päästöjen vuoksi ja Cayenne S -mallista, eli V8-versiosta vielä 50 000 enemmän, sen alkaen hinta on siis yli 200 000 euroa. Luonnollisesti tällaisen auton hinta ei myöskään yleensä jää hinnat alkaen -versioon, vaan autoihin otetaan vielä runsaasti lisävarusteita.

Suurin osa, lähes kaikki myytävät autot tulevat olemaan E-hybridejä, vaikkakin V6- ja V8-mallejakin voi mennä kaupaksi joitain kappaleita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon uutta tekniikkaa

E-hybridin voimalinja on Cayennessa on uudistunut täysin. Auton ajoakun kapasiteetti on noussut lähes 50 prosentilla, jonka johdosta auton toimintamatka sähköllä on kaksinkertaistunut jopa 90 kilometriin. Uudessa hybridivoimalinjassa käytetään myös tehokkaampaa sähkömoottoria, jonka vuoksi hybridivoimalinjan kokonaisteho on kasvanut, kuten myös auton kyky ottaa energiaa talteen on parantunut.

Uudessa Cayennessa on myös edistykselliset HD-Matrix-Led -ajovalot, joissa on 25 Porschen patentoimaa ratkaisua. Valot ovat jopa kaksi kertaa kirkkaammat kuin autojen valot yleisesti, mutta niiden teknisten ratkaisujen ansiosta valot häikäisevät kuitenkin vastaantulijaa vähemmän, sillä kaikkia valoissa olevia yli 16 000 yksittäistä lediä ohjataan erikseen.

Jos Porsche Cayennen muotoilun yksityiskohtiin ei ole perehtynyt tarkemmin, uutta Porsche Cayennea on vaikea erottaa edellisestä mallista. Valmistaja haluaakin pitää Cayennen identiteetin vahvana, sellaisena, mihin mallin 20 vuoden historian aikana on totuttu. Ulkomuodon sijaan sisältä ja tekniikaltaan auton on uudistunut hyvinkin perusteellisesti.

Se, kuinka paljon paremmaksi auto on muuttunut sen edeltäjästä selviää Moottorin tarkemmassa koeajossa vielä tänä syksynä. Huonompaan suuntaan tuskin on menty, ainakaan auton valmistajan ja maahantuojan vakuutteluista päätellen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat