9.8.2023 Ajoneuvot Uudistuneesta Cayenne-katumaasturista on tullut Porschelle tärkeä menestystekijä – myös Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotukset uudistuneen Porsche Cayennen suhteen Suomessa ovat kovat ja sen odotetaan pitävän Porschen kasvun tiellä. Kun Porschen luksuskatumaasturi Cayenne tuli aikoinaan Suomen markkinoille, se siivitti Porschen myynnin aivan uusiin lukemiin.– Voidaan avoimesti todeta, että Cayenne oli Porschen olemassaolon kannalta tärkeä malli, Porschen Suomen myyntijohtaja Jan Matzke sanoo.Ennen Cayennea Porschen mallistossa oli vain kaksi kaksiovista urheiluautoa, 911- ja Boxster-mallit. Kolmas kaksiovinen urheilumalli, Cayman tuli vasta muutama vuosi Cayennen jälkeen.Porsche Cayenne oli kuitenkin Porschen ensimmäinen automalli luksusmaastureiden luokassa ja samalla ensimmäinen neliovinen Porsche koskaan. Sen jälkeen neliovisia autoja on tullut Porschelta enemmänkin, Macan, Panamera sekä viimeisimpänä täyssähköauto Taycan.Sen lisäksi, että Porsche Cayenne oli ja on edelleen luksuskatumaasturi, sen maasto-ominaisuuksia ei ole unohdettu.– Porschen maailmanvalloitus alkoi aivan uudella saralla, Jan Matzke sanoo.Cayenne tarjosi uutta Porschen maailmanvalloitukselle, mutta samalla se sai myöhempinä vuosina myös liudan kilpailijoita peräänsä. Katumaasturimaailma vuonna 2002 oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä ja luksuskatumaasturimallien määrä on Porschen ensimmäisen Cayenne-lanseerauksen jälkeen kasvanut valtavasti.Porschelle Cayenne avasi kuitenkin runsas 20 vuotta sitten aivan uuden markkinan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi jyrää nykyäänAluksi Porsche Cayenne tuli myyntiin V8-moottorilla. Kun V6-bensiinimoottori tuli valikoimaan, myynnissä näkyi selkeää suosion kasvua.Kun Porsche Cayenne sai viiden ensimmäisen olemassaolovuotensa jälkeen V6-dieselmoottorin, automallin kysyntä kasvoi entisestään.– Silloin Porschen vuosittainen myyntimäärä Suomessa ylitti ensimmäistä kertaa sadan kappaleen rajan, Matzke sanoo.Porsche Cayennesta sekä Taycan-täyssähköautosta on tullut Porschen tärkeimmät mallit myyntivolyymin näkökulmasta. Vaikka V8- ja V6-moottorit ovat edelleen Cayennen mallistossa, sen suosio on kuitenkin perustunut viime vuosina pääasiassa ladattavaan hybridiin. Sama tilanne jatkuu myös uutuuden kohdalla, ladattava hybridi on jo hintojenkin puolesta se kiinnostavin.– Kun ladattava hybridi tuli Cayennen mallistoon 2017, sen suosio suorastaan räjähti, Matzke sanoo.Kun viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin vajaa 385 Porschea, niistä noin puolet oli Taycaneita ja lähes toinen mokoma, 154 kappaletta Porsche Cayennea – vaikkakin auton vuonna 2017 lanseerattu sukupolvi alkoi olla jo elinkaarensa loppupäässä.Rekisteröintitilastoissa Porsche saavutti viime vuonna tarkalleen 15,6 prosenttin verran kasvua.– Viime vuosi oli meille ennätyksellinen vuosi, me teimme ennätyksen Suomen rekisteröinneistä, nousu oli merkittävä ja kiitos siitä kuuluu mallistolle, sekä kovalle työlle, mitä olemme Porschella Suomessa tehneet, Porschen Suomen liiketoimintajohtaja Ossi Korpela sanoo.911 kulkee jatkossakin bensiinilläOssi Korpela sanoo myös, että Cayenne aloittaa Porschen mallistossa merkittävän uudistuksien putken. Kaikki nelioviset mallit tulevat uusiutumaan lähitulevaisuudessa.– Cayannen lanseeraus aloittaa mallistouudistuksen, lähivuosina tullaan näkemään uusia julkistuksia muiden mallien kohdalla, Korpela sanoo. Maailmalla myös huhutaan, että Porschen seuraava sähköautomalli tehtäisi Macan-mallinimen alle.– Porschen 911-malli ei myöskään sähköisty, vaan se liikkuu tulevaisuudessa synteettisellä efuel-polttoaineella, Korpela sanoo.Efuel on Porschen kehittämä synteettinen polttoaine mahdollisesti tulevaisuuden polttoaine, joka käy periaatteessa mihin tahansa polttomoottoriin.Uuden Cayennen toimitukset alkavat syksylläKun uusi Cayenne on nyt täällä, ja auton ensimmäiset kappaleet saadaan asiakkaille jo lokakuun paikkeilla ja loppuvuoden aikana, kasvua on odotettavissa myös tälle vuodelle, mutta varsinkin ensi vuodelle, joka on uudelle Cayennelle ensimmäinen kokonainen vuosi. Kasvu on toki Porschen tavoitteenakin Suomessa.Moottori on jo aiemmin tutustunut uuteen Cayenneen sen omalla maaperällä Saksassa kevätkesästä. Auton hinnat myös julkaistiin jo keväällä. Edullisimmillaan uusi Cayenne lähtee reiluun 113 000 euroon, sen coupé-versio vajaaseen 117 000 euroon. Myynnin näkökulmasta ei ole väliä, millainen perä Cayennessa on, sillä Matzken mukaan coupé- ja perusversioita myydään suunnilleen saman verran.Edullisin malli Cayennestä on luonnollisesti E-hybrid, koska sen päästölukema on alhaisin, reilu 30 grammaa per kilometri. Cayenne V6-mallista saa maksaa noin 40 000 euroa enemmän sen korkeampien päästöjen vuoksi ja Cayenne S -mallista, eli V8-versiosta vielä 50 000 enemmän, sen alkaen hinta on siis yli 200 000 euroa. Luonnollisesti tällaisen auton hinta ei myöskään yleensä jää hinnat alkaen -versioon, vaan autoihin otetaan vielä runsaasti lisävarusteita.Suurin osa, lähes kaikki myytävät autot tulevat olemaan E-hybridejä, vaikkakin V6- ja V8-mallejakin voi mennä kaupaksi joitain kappaleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon uutta tekniikkaaE-hybridin voimalinja on Cayennessa on uudistunut täysin. Auton ajoakun kapasiteetti on noussut lähes 50 prosentilla, jonka johdosta auton toimintamatka sähköllä on kaksinkertaistunut jopa 90 kilometriin. Uudessa hybridivoimalinjassa käytetään myös tehokkaampaa sähkömoottoria, jonka vuoksi hybridivoimalinjan kokonaisteho on kasvanut, kuten myös auton kyky ottaa energiaa talteen on parantunut. Uudessa Cayennessa on myös edistykselliset HD-Matrix-Led -ajovalot, joissa on 25 Porschen patentoimaa ratkaisua. Valot ovat jopa kaksi kertaa kirkkaammat kuin autojen valot yleisesti, mutta niiden teknisten ratkaisujen ansiosta valot häikäisevät kuitenkin vastaantulijaa vähemmän, sillä kaikkia valoissa olevia yli 16 000 yksittäistä lediä ohjataan erikseen.Jos Porsche Cayennen muotoilun yksityiskohtiin ei ole perehtynyt tarkemmin, uutta Porsche Cayennea on vaikea erottaa edellisestä mallista. Valmistaja haluaakin pitää Cayennen identiteetin vahvana, sellaisena, mihin mallin 20 vuoden historian aikana on totuttu. Ulkomuodon sijaan sisältä ja tekniikaltaan auton on uudistunut hyvinkin perusteellisesti.Se, kuinka paljon paremmaksi auto on muuttunut sen edeltäjästä selviää Moottorin tarkemmassa koeajossa vielä tänä syksynä. Huonompaan suuntaan tuskin on menty, ainakaan auton valmistajan ja maahantuojan vakuutteluista päätellen.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla