3.7.2021 Ajoneuvot Uudistunut Volkswagen Polo GTI – vaviskaa Ford Fiesta ST ja Hyundai i20 N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Volkswagen Polo GTI latoo pöytään pari hevosta lisää kaikkien kilpailijoiden kiusaksi. Lopulta ratkaisevaa tullee kuitenkin olemaan itse ajokokemus. Kompaktin kokoluokan Polo GTI on jäänyt pitkään isomman sisaruksensa varjoon, sillä aivan Golf GTI:n kaltaista mainetta se ei omaa. Uudistunut Volkswagen Polo GTI lisää muutaman hevosvoiman Ford Fiesta ST ja Hyundai i20 N -mallien päälle. Volkswagenin tuorein GTI pohjautuu hiljattain pienesti päivittyneen Polon pohjalle.Valmistajan mielestä kyseessä on jo ikoninen malli, mutta vuonna 1998 esitelty ensimmäinen Polo GTI ei ole vielä edes aivan 25-vuotias. Tässä suhteessa se kyllä kalpenee sisarmittelössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistunut Volkswagen Polo GTISuorituskykyisen mallin mielenkiintoisimmat paperiarvot liittyvät voimalinjaan, vaikka ajokokemuksen kannalta alustan ja ohjauksen symbioosin mahdollistama hauskuus onkin paljon tärkeämpää. Nelisylinterisen turboahdetun voimanlähteen litratilavuus merkitään 2,0 ja siitä saadaan nyt 152 kilowattia (207hv) tehoa. Tämä nokittelee juuri sopivasti luokan muita kilpailijoita.Vähintään yhtä olennaisena kuuluva vakiovaruste tunnetaan kirjaimilla XDS. Sillä tarkoitetaan järjestelmää, jonka tehtävänä on estää yhden pyörän sutimista ja auttaa auto ulos kaarteista. Valitettavasti käytännössä tämä tarkoittaa yhden pyörän jarruttamista eikä suinkaan oikeaa tasauspyörästön luistonrajoitinta.Tuttua uuttaKumarrusta merkin GTI-perinteisiin on kyllä tehty. Jäähdyttimen säleiköstä löytyy yhä punainen vaakaraita ja ilmanottoaukoissa on hunajakennokuviointia. Samalla uutta tarjoillaan ledmatriisiajovaloin sekä hieman aiemmasta terävöitetyin linjoin.Sisällä tuttu juttu on tartaanijakkarat. Digitaalisuus on eilisen sana, joten sitä käytetään kuvastamaan muun muassa App Connect -palveluita, digimittaristoa ja tuoreinta tietoviihdejärjestelmää (MIB3.1).Poloon lisätyt kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten osittain autonomista ajamista avustava IQ.DRIVE Travel Assist, kaistanpitoavustin Lane Assist ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist sekä IQ.Light löytyvät Volkswagenilla tavallisesti vain suuremman kokoluokan autoista.Ohjauspyörässä on jo Moottorin ID.3 -mallin koeajon yhteydessä haukutut kosketuspainikkeet, joten valitettavasti Volkswagenilla ei ole ehkä luettu lehteämme. Lisävarustelistalta on valittavissa esimerkiksi Climatronic-ilmastointi, langaton lataus, avaimeton käynnistys ja lukitus sekä jopa 9,2-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä. Samalla voidaan mainita osittaista autonomista ajamista mahdollistava IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä.Uudistunut Volkswagen Polo GTI saa hinnaston lisävarusteineen joskus syksyllä. Myös autoja odotellaan Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille vielä syksyn aikana.Kuvat ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti