3.7.2021

Uudistunut Volkswagen Polo GTI – vaviskaa Ford Fiesta ST ja Hyundai i20 N

Volkswagen Polo GTi

Uudistunut Volkswagen Polo GTI latoo pöytään pari hevosta lisää kaikkien kilpailijoiden kiusaksi. Lopulta ratkaisevaa tullee kuitenkin olemaan itse ajokokemus.

Kompaktin kokoluokan Polo GTI on jäänyt pitkään isomman sisaruksensa varjoon, sillä aivan Golf GTI:n kaltaista mainetta se ei omaa. Uudistunut Volkswagen Polo GTI lisää muutaman hevosvoiman Ford Fiesta ST ja Hyundai i20 N -mallien päälle. Volkswagenin tuorein GTI pohjautuu hiljattain pienesti päivittyneen Polon pohjalle.

Valmistajan mielestä kyseessä on jo ikoninen malli, mutta vuonna 1998 esitelty ensimmäinen Polo GTI ei ole vielä edes aivan 25-vuotias. Tässä suhteessa se kyllä kalpenee sisarmittelössä.

Volkswagen Polo GTi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut Volkswagen Polo GTI

Suorituskykyisen mallin mielenkiintoisimmat paperiarvot liittyvät voimalinjaan, vaikka ajokokemuksen kannalta alustan ja ohjauksen symbioosin mahdollistama hauskuus onkin paljon tärkeämpää. Nelisylinterisen turboahdetun voimanlähteen litratilavuus merkitään 2,0 ja siitä saadaan nyt 152 kilowattia (207hv) tehoa. Tämä nokittelee juuri sopivasti luokan muita kilpailijoita.

Vähintään yhtä olennaisena kuuluva vakiovaruste tunnetaan kirjaimilla XDS. Sillä tarkoitetaan järjestelmää, jonka tehtävänä on estää yhden pyörän sutimista ja auttaa auto ulos kaarteista. Valitettavasti käytännössä tämä tarkoittaa yhden pyörän jarruttamista eikä suinkaan oikeaa tasauspyörästön luistonrajoitinta.

Volkswagen Polo GTi interior

Tuttua uutta

Kumarrusta merkin GTI-perinteisiin on kyllä tehty. Jäähdyttimen säleiköstä löytyy yhä punainen vaakaraita ja ilmanottoaukoissa on hunajakennokuviointia. Samalla uutta tarjoillaan ledmatriisiajovaloin sekä hieman aiemmasta terävöitetyin linjoin.

Sisällä tuttu juttu on tartaanijakkarat. Digitaalisuus on eilisen sana, joten sitä käytetään kuvastamaan muun muassa App Connect -palveluita, digimittaristoa ja tuoreinta tietoviihdejärjestelmää (MIB3.1).

Poloon lisätyt kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten osittain autonomista ajamista avustava IQ.DRIVE Travel Assist, kaistanpitoavustin Lane Assist ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist sekä IQ.Light löytyvät Volkswagenilla tavallisesti vain suuremman kokoluokan autoista.

Ohjauspyörässä on jo Moottorin ID.3 -mallin koeajon yhteydessä haukutut kosketuspainikkeet, joten valitettavasti Volkswagenilla ei ole ehkä luettu lehteämme. Lisävarustelistalta on valittavissa esimerkiksi Climatronic-ilmastointi, langaton lataus, avaimeton käynnistys ja lukitus sekä jopa 9,2-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä. Samalla voidaan mainita osittaista autonomista ajamista mahdollistava IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä.

Volkswagen Polo GTi

Uudistunut Volkswagen Polo GTI saa hinnaston lisävarusteineen joskus syksyllä. Myös autoja odotellaan Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille vielä syksyn aikana.

Kuvat ja lähde: Volkswagen

Luetuimmat