2.12.2024

Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen

Kuva Audi

Audi laajentaa katumaasturivalikoimaansa ja viistokattoisten katumaasturiensa valikimaa uuden Q5:n viistokattoisella versiolla. Se on viistokattoiseksi katumaasturiksi varmasti poikkeuksellisen monen silmään sopiva.

Audin kiihtyvällä vauhdilla menossa oleva uudistusrumba on tuonut jo muutamia malleja konsernin upouudelle sähköiselle PPE- eli Premium Platform Electric -pohjarakenteelle, ja samalla peli on avattu myös polttomoottorisen PPC:n eli Premium Platform Combustionin osalta. Tähän jälkimmäisenä mainittuun ryhmään on esitelty syksyn aikana uusi A5-sukupolvi, joka korvaa suoraan totutun A4:n, sekä sen katumaasturivastine Q5.

Nyt on vuorossa jo perinteeksi muodostunut Q5:n viistokattoinen versio, Q5 Sportback.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Useimpien silmille helpompi perä

Audi Q5 Sportbackin edustama viistokattoisten SUV-autojen eli markkinakielellä usein "coupé-SUV:ien" luokka on ollut olemassa ensimmäisen sukupolven BMW X6:sta alkaen jo 18 vuoden ajan. Sen vanavedessä viistokattoisia katumaastureita on ilmaantunut yksi toisensa jälkeen.

Ulkonäöltään viistokattoiset katumaasturit ovat olleet sellaisia, että niistä on joko pitänyt tai sitten ei. Neutraalit mielipiteet ovat olleet "coupé-SUV:ien" kohdalla harvassa. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLC:n kohdalla viistokattoisen version on omakseen nähnyt noin parikymmentä prosenttia ostajista.

Vaikka kyseessä on mitä suurimmassa määrin mielipidekysymys, uuden Audi Q5 Sportbackin kohdalla on todettava samaa kuin muutamien aiempienkin Audin Sportback-katumaastureiden kohdalla; toteutus miellyttää varmasti useampien silmää kuin useimmilla kilpailijoilla.

Varsinainen takaspoileri sijaitsee Q5 Sportbackissä SUV-autoille "normaalilla" paikalla takalasin yläreunassa. Kuvassa on sporttimalli SQ5 Sportback.

Kuten vaikkapa muutamia viikkoja vanhassa Q6 E-Tron Sportbackissä, myös Q5 Sportbackissä katon ja perän linja ei ole monien kilpailijoiden tapainen "ankanpyrstö". Sen sijaan perän pyöreästi suoralla jatkumolla laskeva linja muistuttaa esimerkiksi Audi TT -urheiluautoa, tämä tosin on Audin oma luonnehdinta asiasta.

Joka tapauksessa Audi on saanut viistokattoisen katumaasturin perän haastavista kohdista sellaisia, ettei Q5 Sportback todennäköisesti jaa yhtä paljon mielipiteitä kuin monilla kilpailijoilla.

Audin lähestymistapa "coupé-SUV:iin" on myös käytännön kannalta järkevä, sillä tavaratilaa on 515 litraa viisipaikkaisena ja 1 415 litraa takapenkit kaadettuna. Näin tavaratilassa hävitään vain noin 60 litraa pitkäkattoiseen Q5:een nähden.

Kattolinjaansa ja peräänsä lukuun ottamatta uusi Q5 Sportback on kaikilta muilta osin sama auto kuin hieman aiemmin esitelty pitkäkattoinen sisarensa. Näin ollen Q5:n eri korimallit jakavat keskenään kaiken teknologiansa, mukaan lukien kojelaudalta ja konepellin alta löytyvän sellaisen.

Myynti alkaa siis kevythybridibensiineillä ja -dieseleillä, lataushybridivaihtoehdon seuratessa tuonnempana perässä. Sitten on tietenkin myös SQ5 Sportback, joka hylkää täällä Euroopassakin dieselin, ja on jatkossa pelkästään bensiinikäyttöinen, 367 hevosvoiman 3,0-litraisella ahdetulla kevythybridi-V6:lla.

Audi tulee pyytämään Sportback-korimallista noin 2 500 euroa pitkäkattoista Q5:tä enemmän.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat