25.6.2019 Ajoneuvot Uusi Audi SQ8 TDI: trendimaasturi kohtaa 435 hevosvoiman diesel-V8:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ8 on kookkaan Q8:n odotettu jatkojalostettu versio. Konepellin alla asuu 4,0-litrainen diesel-V8, jonka Audi kehuu olevan Euroopan markkinoiden vahvin diesel. Trendimaasturi Q8:n sporttimalli on odotetusti Audi SQ8, mutta faktat saattavat silti hämmentää. Uudet suoritusarvot kookkaalle katumaasturille ovat 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 km/h.Menohaluista vastaa SQ7:stäkin tuttu 4,0-litrainen TDI-dieselmoottori, joka on saanut oheensa kaksi turboahdinta ja yhden sähköisen ahtimen. Audin mukaan moottori on Euroopan markkinoiden väkevin dieselmoottori. Luvassa on 435 hv (320 kW) tehoa, joka välitetään tiehen kahdeksanvaihteisen Tiptronic-automaatin ja Quattro-nelivedon avulla. Vieläkin vakuuttavampi on 900 newtonmetrin huippuvääntö, joka saavutetaan 1 250 r/min ja 3 250 r/min välisellä kierrosalueella.Kahden turboahtimen työtaakkaa avitetaan monien uusien S-Audien tavoin sähköisellä ahtimella. 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva ahdin parantaa moottorin kaasuvastetta. Järjestelmään kuuluu myös kevythybridijärjestelmä, joka kerää energiaa talteen hidastuksissa ja jarrutuksissa. Audin mukaan järjestelmä säästää noin 0,5 litraa dieseliä per 100 kilometriä.Tuttuun tapaan Audi SQ8 on varustettu ilmajousituksella, joka säätelee katumaasturin maavaraa jopa 90 mm verran ajotilanteesta riippuen. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka tuo autolle ketteryyttä kaupunkinopeuksissa ja vakautta kaistanvaihtoihin maantienopeuksissa. Samoin SQ8 TDI:n voi varustella taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä, parantaen voimansiirron toimintaa.Myös aktiivisesti toimiva kallistuksenvakaus on aiempi tuttavuus muun muassa SQ7:sta. Sähkömoottoreiden avulla järjestelmä pyrkii avustamaan jousitusta suoralla tiellä ajettaessa. Vauhdin noustessa vakaajat vähentävät auton kallistelua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS niin kuin syksyn muotiLuonnollisesti Audi SQ8 TDI myös näyttää perusmalleja sporttisemmalta. 21-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste, mutta 22-tuumaiset löytyvät jo lisävarustelistalta. Kookas keulamaski on saanut mattahopeaisen kehyksen ja samaa väritystä on hyödynnetty myös alleajosuojissa. Etu- ja takapuskureita on "muhkeutettu", samoin kuin pyöränkaaria. S-mallissa on myös tavallisesta poikkeavat ilmanohjaimet ja oma pakoputkisto.Audi on korostanut auton leveyttä visuaalisesti muun muassa takaluukun valonauhalla. Ajovalot ovat vakiona täysledit kaukovaloavustimella, mutta lisävarusteena saatavissa ovat kehittyneemmät HD Matrix -versiota.Sisustassa Audi suosii S-mallien perinteiden mukaisesti tummia värejä. Urheiluistuimet ovat vakiona, mutta lisävarusteena saatavissa ovat vieläkin urheilullisemmat istuimet ilmastoinnilla ja hierontatoiminnolla. Sisustalistoissa oletusväri on hillitty mattaharjattu alumiini, mutta vaihtoehtona ovat hiilikuitu ja tammi. Audin virtuaalimittaristoa on täydennetty S-malleille soveltuvilla mittaristonäkymillä.Audi SQ8 TDI tulee Euroopan markkinoille kesän vaihtuessa syksyksi ja pikkulinnut visertävät vieläkin villimmän RSQ8:n olevan vuorossa myöhemmin.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti