23.2.2022 Ajoneuvot Uusi Ford Ranger Raptor: 288 hevosvoimaa ja bensiini-V6! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtiön mukaan kyseessä on "kovin koskaan tehty Ranger", eikä Ford Performance olekaan arkaillut uuden Rangerin Raptor-käsittelyssä. Ensimmäisenä uudesta Ranger-perheestä saapuu markkinoille Ford Ranger Raptor. Sukupolvivaihdoksen yhteydessä automalli on kehittynyt itsevarmasti esimerkiksi moottoritilanteen suhteen.Ford Ranger Raptor perustuu hiljattain esiteltyyn uuteen Rangeriin, mutta tehoversiona se ennättääkin markkinoille ensimmäisenä. Massamarkkinoiden osalta Ranger Raptorin 2,0-litrainen dieselmoottori vaihtuu nyt 3,0-litraiseen EcoBoost tuplaturbo-V6:een. Uudet strategiset mitat ovat 288 hevosvoimaa ja 491 newtonmetriä vääntöä. Fordin mukaan moottorissa käytetty grafiittirautainen sylinterilohko on jopa 75% vahvempi kuin tavalliseen rautalohkoon verrattuna.Moottoritilannetta on päivitetty myös Ford Performancen kehittämällä "anti-lag"-järjestelmällä, joka pitää turboahdinten kierrokset ylhäällä jopa kolmen sekunnin ajan kaasun nostamisesta. Auto vastaa tuolloin kaasupolkimen uuteen painallukseen välittömästi. Yhdessä aktiivisen pakoputkiston kanssa Ranger Raptor kuuluneekin kauas menevissä ajotiloissa. Maastoajoon tarkoitetussa Baja-ajotilassa järjestelmän kerrotaan muistuttavan suoraa putkistoa. Toisaalta kotipihasta pääsee poistumaan hiljaisessa ajotilassa.Vaihteistona Ranger Raptorissa jatkaa tuttu 10-vaihteinen automaatti, mutta V6-moottorin ahdot on suunniteltu nyt vaihdekohtaisesti. Väistyvän Ranger Raptorin osalta dieselmoottoria perusteltiin sen pitkällä toimintamatkalla tankillisella sekä taloudellisuudella. Ford kertoo, että myös tuttu 213 hevosvoiman dieselvaihtoehto palaa Ranger Raptoriin 2023, mutta merkki kertoo dieselin tilanteesta tarkemmin myöhemmin markkina-alueittain.Voimalinjan viimeisenä komponenttina on kokonaan uusittu jatkuva neliveto. Vaihteiston kaksialueisen jakolaatikon lisäksi etu- ja takatasauspyörästön lukkotoiminnot ovat sähköisesti ohjatut. Ajotilat on suunniteltu varsinkin erilaisille maastopinnoille, halliten nelivedon, luistoneston, ajonvakautuksen, kaasuvasteen, ABS-herkkyyden ja pakoputkiston toimintaa. Rajuin tiloista on jälleen aavikkoralleihin nyökkäävä Baja, josta on tehty auton suorituskyvyn äärimmäinen osoitus.Helpompaa maastoajoa varten käytössä on myös Trail Control -vakionopeussäädin, jossa auto hallitsee nopeutta maastossa, joten kuljettaja saa keskittyä ohjaamiseen. Suurin nopeus tällä toiminnolla on 32 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjoiluehdotus: maastoFord Ranger Raptor on ansainnut kannuksensa maastoajo-ominaisuuksillaan, eikä uusi mallipolvi tuota pettymystä. Jousitus on suunniteltu kokonaan uudelleen. Alumiinisilla ala- ja ylätukivarsilla on haettu keveyttä, mutta pääpaino on ollut joustovaroissa. Lisäksi autoa on jäykistetty esimerkiksi C-pilarin kohdalta, vararengaskotelon luota sekä lavakaukalon kohdalta. Taka-akselin Watts-tuentaa on kehitetty edelleen joustoliikkeiden hallintaa ajatellen. Ford Performance on säätänyt alustan ominaisuudet mieleisekseen maavarasta iskunvaimennuksen profiiliin, ajotilojen, vakauden ja pidon suhteen.Iskunvaimentimista vastaa jälleen FOX, jonka sähkösäätöiset 2,5-tuumaiset Live Valve -iskunvaimentimet on täytetty nyt Teflon-infuusioöljyllä, vähentäen kitkaa noin 50 prosentilla nykymalliin verrattuna. Iskunvaimentimissa on myös erillinen pohjaamisenhallinta, jossa vaimennusliikkeen viimeinen 25% tarjoaa suurimman mahdollisen vaimennusvoiman. Takaiskunvaimentimet pitävät auton vakaana myös voimakkaissa kiihdytyksissä.Ford Ranger Raptor on onnellisimmillaan kovassa menossa, joka vaatii paljon myös suojaukselta. Keulan alustasuojus on tehty 2,3 mm teräksestä ja levy on lähes tuplakokoinen muihin uusiin Rangereihin verrattuna. Lisäksi moottori ja vaihteisto ovat saaneet omat suojalevynsä. Tavoitteena on ollut suojata auton tärkeimpiä komponentteja.– Se on kovin koskaan tehty Ranger, kommentoi Ranger Raptorista vastaava Ford Performancen pääinsinööri Dave Burn.Oi beibi mikä varusteluFord Ranger Raptor on varustettu kahdella hinauslenkillä edessä ja takana, joten hinausapu onnistunee tilanteessa kuin tilanteessa. Kahdella lenkillä on myös mahdollisuus käyttää tasapainoliinoja syvän hiekan tai mudan kanssa. Astinlaudat ovat valettua alumiinia ja pinnoitettu hyvää pitoa ajatellen. Takapuskurissa on erillinen askelpaikka ja vetokoukku on sijoitettu ylös jättökulmaa ajatellen.Uuden Ford Rangerin hengessä myös Raptor on saanut uuden ilmeen. Auton leveyttä korostavat leveät pyöränkaaret ja visuaalisesti efektiä on haettu myös C-muotoisilla ajovaloilla. Led-päivänajovalojen lisäksi ledimatriisivalot antavat mahdollisuuden automaattiseen valokorkeuden säätöön, kaarreajovaloon ja muihin mukautuviin toimintoihin. Myös takavalot ovat led-tyyppiset.Keulalla itsevarma F-O-R-D -tekstilogo on muodostunut jo tavaramerkiksi. Pyöränkaarista löytyvät 17-tuumaiset vanteet, jotka on varustettu Raptorille suunnitelluilla maastoajorenkailla. Ilmanohjaimet ja jäähdytysritilät ovat toiminnalliset.– Kaikilla Ranger Raptoriin suunnitelluilla ominaisuuksilla on tarkoituksensa, kommentoi Ranger Raptorin ulkomuotoilusta vastaava Dave Dewitt.Sisätiloissa Ford kertoo, että uudet istuimet ottavat inspiraationsa suihkuhävittäjistä, joten niiden pitäisi tarjota enemmän tukea erityisesti sivusuunnassa. Sisätilojen kontrastivärinä on oranssi, joka näkyy ompeleiden lisäksi sisävalon värinä. Ohjauspyörä on nahkaverhoiltu ja lämmitetty. Digimittaristo on 12,4-tuumainen ja sen näkymät muuttuvat ajotilojen mukaan. Kojelaudan 12-tuumainen kosketusnäyttö sisältää Fordin uuden Sync 4A -tietoviihdejärjesetelmän, joka tukee älypuhelinpeilausta langattomasti.Fordin mallistossa Ranger Raptor sijoittuu osaksi Ford Performancen maastomallistoa, johon kuuluvat hilljattain päivittynyt F-150 Raptor sekä Bronco Raptor. Tehdas muistuttaa myös, että muuan Sébastien palasi voittokantaan Monte Carlossa juuri Ford Pumalla.– Tiesimme, että asiakkaat osasivat odottaa meidän parantavan uuden sukupolven Raptorin suorituskykyä maastoajossa. Mutta en ole varma, odottivatko he niin valtavaa harppausta kuin olemme tehneet. Autoa on todella hauska ajaa ja uskon, että auton raaka suorituskyky tulee todella yllättämään heidät, Burn sanoo.Ford Ranger Raptor saapuu ensimmäisenä Rangerina asiakkaille vielä tänä vuonna. Suomen osalta tarkempi aikataulu ja hinnoittelu julkistetaan kevään aikana.Lähde ja kuvat: FordLisää aiheestaFord Ranger Raptor on Stadin Brankkarien valinta ensihoidon johtoautoksi Uusi Ford Ranger ottaa isosiskostaan mallia, eikä vain ulkonäöllisesti Koeajo: Ford Ranger -erikoismallit eli rapaa ja nelivetoja Porvoossa Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista