27.4.2023

Uusi Mercedes-Benz E-sarja lähemmässä tarkastelussa – näistä hienouksistaan W214 tullaan tuntemaan

Mercedes-Benz E-sarjan panos automaailmalle on tavallisesti tuntuva. Kuudes polvi tuo E-sarjaan laidasta laitaan kaikennäköistä, kuten nelipyöräohjauksen, videokameran, selfie-kameran, Zoomin, Angry Birdsin, TikTokin sekä mielenkiintoisia design-yksityiskohtia.

Moottori esitteli uuden Mercedes-Benz E-sarjan pääpiirteissään heti sen julkistuksen yhteydessä tiistaina. Tuolloin tutkailtiin suuremman kuvan mittasuhteita, ja todettiin auton kasvaneen niin henkisesti kuin fyysisesti jo aika lähelle edustusluokan S-sarjan mittoja. Heti tuoreeltaan kurkistettiin myös konepellin alle, ja huomattiin sekä bensiini- että dieselvaihtoehtojen olevan voimissaan, mutta ainakin alkuvaiheessa Euroopan markkinoilla ainoastaan nelisylinterisinä.

Kuudennen sukupolven E-sarjan tärkein kokonaan uusi anti liittyy kuitenkin teknologiaan ja tyyliin, joten jatko-osassa palstatilansa saavat auton yksityiskohdat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman mahtavin älypuhelin?

Henkilöauto on ilmeisesti näkemässä samanlaisen kehityskaaren, kuin mitä matkapuhelin on viimeisessä 20 vuodessa tehnyt. Ensin autolla pystyi Bluetoothin kautta puhumaan puhelimessa ja sitten myös vastaanottamaan viestejä. Nyttemmin joillain autoilla on päässyt internetiin.

Mercedes-Benz E-sarjassa integroitujen sovelluksien määrä on kasvanut jo sille tasolle, että toivottavasti ajamiseen keskittymiseen jää vielä aikaa. Kännykän käyttöön ajon aikana virkavallalla on mahdollisuus puuttua, mutta entä jos älypuhelin onkin yhtä kuin auto?

Digital Vehicle Key mahdollistaa avaimettoman kulun ja käynnistyksen iPhonen ja Apple Watchin käyttäjille. Toiminto on jaettavissa yhteensä 16 eri henkilön kanssa, ja omistajan on mahdollistaa säätää kunkin haltijan oikeuksiin joko pelkkä sisäänpääsy tai täysi ajo-oikeus.

Mercedes kertoo panostaneensa softaan, ja järjestelmässä yksi prosessori vastaa eri toimialueiden laskentatoiminnoista. Keskitetty ratkaisu parantaa huomattavasti järjestelmän nopeutta. Viimeisimmän polven MBUX:llään E-sarja pohjustaa digiarkkitehtuurillaan tietä Mercedeksen tulevalle, täysin uudelle MB.OS:lle, jonka on tarkoitus tulla julki W214:n valtakaudella.

E-sarjan kojelauta on varsin tyylikäs myös ilman hyperscreeniä. Tällöin keskinäyttö on 14,4-tuumainen. Digitaalimittaristosta tuumia löytyy puolestaan 12,3.

Upouusi järjestelmä mahdollistaa siis useiden kolmansien osapuolien sovellusten integroinnin autoon. E-sarjalaisessa voi esimerkiksi ajon aikana (tai sitten ei) pitää tai osallistua etäkokoukseen Zoom- tai Webex-alustoilla, nauraa TikTok-videoille, pelata Angry Birds -peliä tai surffata netissä Vivaldi-selaimella.

Autoon saatavan, muutamista Mercedes-EQ -malleista aiemmin tutun Hyperscreenin etumatkustajan puolelle ulottuva osa näyttöä pysyy kuljettajan katseen ulottumattomissa ajon aikana.

Maksimissaan auton sisätiloista löytyy viisi kameraa, joista yksi on tarkoitettu nimenomaan havainnoimaan kuljettajan silmien liikkeitä, ja siten vahtimaan, että keskittyminen pysyy tiessä. Tämä on E:ssä tällä tietoa vakiovaruste. Kameroita on kuitenkin muihinkin käyttötarkoituksiin.

Viimeisen päälle someaddiktille tai sitten muuten vain tien päältä somettavalle E:stä löytyy oma selfie-kamera. Se on juuri sitä miltä kuulostaakin. Etumatkustajat voivat kojelautaan integroidun kameran kautta ottaa selfieitä (vain kun auto on pysähdyksissä) erikoistehosteiden kera. Samaa kameraa voi hyödyntää myös videokamerana esimerkiksi mainituissa etäpalavereissa.

Kuljettajan tarkkaavaisuutta havainnoivan kameran, kielillä todettuna Mono Driver Cameran, tasokkaampi painos on nimeltään Stereo Driver Camera. Tämä muun muassa säätää sivupeilit kuljettajalle sopiviksi, ja vahtii enemmän myös kuljettajan vireystilaan liittyviä merkkejä. Kamera tarkkailee mahdollisia mikrounia, ja pystyy varoittamaan niistä. Tuntuvampi varoitus tulee, mikäli kuljettaja nukahtaa rattiin. Pahimmassa tapauksessa kuljettaja on saattanut saada sairauskohtauksen, jolloin auto valmistautuu hätäpysähdykseen, tekee hätäilmoituksen ja avaa vielä ovien lukituksen.

Eivät kamerat tähänkään vielä lopu. Kattopaneeliin on sijoitettu kaksi infrapunakameraa, jotka puolestaan tarkkailevat kuljettajan ja etumatkustajan kehonkieltä, ja pystyvät arvioimaan heidän tarpeitaan. Ominaisuus liittyy koneoppivaan assistenttiin, joka kuvaillaan seuraavassa kappaleessa.

Viides kamera sijaitsee taustapeilin takana, ja se on vähän kuin perinteinen dashcam, autokamera. Hyödyllisimmillään se on havaitessaan maantiellä arvaamattomia esteitä erityisesti pimeällä ajettaessa.

Koneoppivaa tunnelmointia

E-sarjan Mercedekseen rantautuvat kuudennen sukupolven myötä myös käsitteet koneoppiminen ja tekoäly. MBUX-käyttäjille puheohjaus "Hey Mercedes" on jo ennestään tuttu. Siinä autolta voi pyytää erilaisia (yleensä yksinkertaisia) toimintoja puheen välityksellä.

Nyt mukaan saadaan "Just talk" -toiminto, eli kun kuljettaja on autossa yksin, "Hey Mercedes" -muodollisuudet voi jättää väliin ja alkaa vain puhelemaan autolle. Ja sitten kun oman E-sarjansa kanssa tulee vähän tutummaksi, alkaa autoon sisäänrakennettu tekoäly säädellä erinäisiä toimintoja itsenäisesti kuljettajan usein toistuvien toiveiden perusteella.

Äänimaailma on uudessa E:ssä oma lukunsa. Kuten jo ennakolta tiedettiin, myös ambient lighting eli tunnelmavalaistus on hyvin kehittynyttä. Tasokkaimman Burmester -äänentoistojärjestelmän yhteydessä auto muuntautuu pienimuotoiseksi diskoksi, sillä valaistus elää musiikin mukana.

Menomusiikin kera myös istuimet värähtelevät sen mukana tehden musiikista moniaistillisen elämyksen. Uudessa, rohkeassa Date Night -tunnelmatilassa auto säätää tunnelmavalaistuksen ruusunväriseksi ja alkaa soittaa hempeää musiikkia.

Teknologian tasokkuus ja koon kasvu ovat yksiä indikaattoreita E-sarjan siirtymisestä aina vain enemmän luksussegmenttiin. Niin on myös sisätilan materiaalien laatu. Valmistajan mukaan esimerkiksi istuinten kuoseissa on tarkoitus mukailla "simpukoiden orgaanista kauneutta".

Sisätiloissa kasvua suuntaan jos toiseenkin

Jo ensiesittelyssä etummaisen istuinrivin pääntilan sekä takamatkustajien olkapäätilan todettiin kasvaneen jo käytännössä S-sarjan mittoihin, mutta lisäsenttimetrit niin akseliväliin kuin kokonaispituuteenkin mahdollistavat kasvua myös muilla osa-alueilla.

Takamatkustajien jalkatilat ovat nekin hieman kasvaneet. Tavaratila sen sijaan on pysynyt samankaltaisissa lukemissa. E-sarjan sedanissa tavaratilaa on perusasussa 540 litraa, mutta lataushybrideissä akkupaketti verottaa sieltä oman osuutensa, joten lukema pysähtyy 370 litraan.

Piakkoin tuloillaan oleva farmariversio yhdessä elämäntapavastine E-sarjan All-Terrainin kanssa tuovat parannusta tietysti ensisijaisesti tavaratila-asiaan.

E-sarjan Coupé- ja avomallithan jäävät tämän sukupolven myötä historiaan. Ne korvataan tulevalla kokonaan uudella CLE-sarjalla, joka niputtaa C- ja E-sarjan kaksioviset mallit yhteen.

Uusi E-sarja kulkee päivitetyllä Modular Rear Architecture (MRA) -perusrakenteella. Se on aiempaa jäykempi, ja siinä käytetään enemmän kevytmetalleja kuten alumiinia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelipyöräohjaus ja aktiivinen ilmajousitus saatavilla

Mercedes on siis jälleen kasvattanut E-sarjaa, ja esimerkiksi W214:n 2 961 millimetrin akseliväli on jo pidempi kuin vuosina 1979 - 1991 valmistetussa W126-polven S-sarjassa.

Kasvaneet mitat saattavat tehdä autosta kankeamman, vaan ei uudessa E-sarjassa, jossa on otettu käyttöön Ässästä lainattu nelipyöräohjaus valinnaisvarusteena. Takarenkaat kääntyvät pienillä nopeuksilla 4,5 astetta eri suuntaan kuin etupyörät, tehden auton kääntöympyrästä pienikokoisempaa edeltäjäänsä pienemmän, nyt 10,8-metrisen. 60 km/h nopeudesta ylöspäin takapyörät kääntyvät puolestaan maksimissaan 2,5 astetta samaan suuntaan kuin etupyörät.

Ilmajousitus E-sarjaan on ollut toki saatavilla jo iät ja ajat, mutta eihän uuteen polveen voi tältäkään osin ehostamatta siirtyä. Airmatic yhdessä adaptiivisten iskunvaimentimien kanssa huolehtii jokaisen pyörän liikkeistä erikseen, vieden omalta osaltaan matkustusmukavuutta jälleen kohti S-sarjan tasoa. 120 km/h vauhdissa Airmatic laskee autoa 1,3 senttimetrillä aerodynamiikan ja painopisteen nimissä.

Myös malliston alkupään teräsjouset ovat kokeneet rakenteellisia muutoksia ja sitä kautta parannuksia ajomukavuuteen.

EQ-maski ja mitä hellyttävimmät takavalot

Uusi E-sarja on tyylillisesti ikään kuin yhdistelmä S-sarjaa ja EQE:tä, mikä on parhaiten hahmotettavissa kun autoa miettii kokonaisuudessaan ulkoa ja sisältä.

Suuri korilinja - varsinkin perää ja takavalojen muotoa kohti - lainaa eniten S-sarjalta, mutta Avantgarde ja AMG Line tuovat keulaan EQ-maskin, joka suoraan edestä katsottuna muistuttaa hyvinkin paljon esimerkiksi juuri EQE-mallia. Maskin saa myös valaistuilla reunoilla. Keulasta ovat paikallistettavissa niin ikään led-huomiovalojen uusi, melko erilainen ilme sekä saatavilla olevat Digital Light -ajovalot.

Vannekokoja tarjotaan 18:sta 21:een tuumaan. Kaikissa pressikuvissa esiintyvät, korista ponnahtavat ovenkahvat eivät ole vakiovaruste.

Jos uuden E-sarjan linjoja luonnehditaan hieman tarkemmin, näkyy ehkäpä suurimpana yksittäisenä eroavaisuutena edeltävään sukupolveen liftback-henkisempi perä. Elämme E-sarjan Mercedeksen nimen 30-vuotisjuhlavuotta, ja senkin on annettu näkyä muotoilussa, ehkä eniten historiallisen "Ponton" -korifilosofian kautta. Tämä näkyy juuri siinä millä tavalla katto laskee perää kohti.

Seuraava kuvasarja paljastaa vielä suoraan, kuinka uusi E-sarja vertautuu ulkonäöllisesti W213:n facelift-malliin eli suoraan edeltäjäänsä (2. ja 4. kuvat):

Ja vielä lopuksi löytyy yksi nostamisen arvoinen yksityiskohta. Kaikkien näiden vuosien ja erilaisten led-takavalokuvioiden jälkeen Mercedes on vihdoinkin löytänyt E-sarjan takavaloista itsensä mitä hellyttävimmällä tavalla.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat