15.1.2022 Matkailu Uusi norjalainen viikinkilentoyhtiö Norse Atlantic Airways aloittaa pian mannertenväliset lennot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norwegianin lakkautettua kaukoreittinsä, on sen jättämän tyhjiön täyttämässä viikinkiteemaan puettu Norse Atlantic Airways. Luvat ovat kunnossa ja ensimmäinen Norwegianin vanha Dreamliner on vastaanotettu laivastoon. Norse Atlantic on suora seuraaja Norwegianille siinäkin suhteessa, että se toimii halpalentoperiaatteella. Liiketoimintamalli onkin tiivistetysti edullisten lentojen tarjoaminen suosituilla reiteillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Mittavan uudelleenjärjestelynsä jälkeen Norwegian lopetti lennot jotakuinkin samoilla reiteillä, keskittyen täysipainoisesti nyt jälleen isoilla luvuilla kasvavaan Euroopan liikenteeseensä. Norse Atlantic Airwaysia on käynnistelty karkeasti viimeisen vuoden päivät startup-pohjalta, eikä sillä ole sinänsä mitään tekemistä Norwegian Airin kanssa.Norse Atlantic ammentaa brändäyksessään ja markkinoinnissaan suoraan Norjan muinaishistoriasta. Nimi Norse viittaa suoraan keskiajan Norjaan, ja viikinkeihin, vuosituhat takaperin. Viikingit tunnetaan merenkulkutaidoistaan, ja nykytiedon valossa he purjehtivat pitkäveneillään Pohjolasta aina Pohjois-Amerikkaan asti. Näin yhtiön logoon ja samalla käyntikorttiin eli lentokoneen peräsimeen onkin valikoitunut tällaisen viikinkilaivan, drekarin, tyylitelty lohikäärmekeulakuva.Kaikki yhtiön koneet tulevat samaan oman nimen. Nimistössä nähdään kansallispuistoja niistä maista, joista käsin yhtiö liikennöi. Mukana ovat muun muassa Yellowstone USA:sta, Dartmoor Englannista sekä Jotunheimen Norjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivasto kasvaa hiljalleenNorse Atlantic tulee käyttämään lentokalustonaan Boeing 787 Dreamlinereita. Valinta on sama kuin aikanaan Norwegianilla, ja hyvästä syystä. Norse on tilannut tässä vaiheessa 12 kappaletta pidempää 787-9 -versiota (kuvissa) ja kolme kappaletta lyhyempää 787-8:aa. Ne ovat kaikki Norwegianin entistä kaukoliikennekalustoa, jotka on välissä palautettu leasing-yhtiölle, varastoitu, ja nyttemmin huollettu ja maalattu Norsen väreihin. Vanhimmat koneista ovat kahdeksan vuotta vanhoja, uusimmat taas 2 – 3-vuotiaita.Norse Atlantic vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa jouluviikolla. Ensimmäinen yksilö, 787-9, tullaan rekisteröimään muiden tavoin Norjan rekisteriin, tunnuksella LN-FNA. Kone oli ennen Osloon varastointiaan läpikäynyt muutostöitä Varsovassa. Kone nimettiin Rondaneksi, se on Norjan suurimpia kansallispuistoja Seuraavia koneita aletaan ottaa laivastoon pikku hiljaa alkuvuoden ja kevään aikana. Leasing-sopimukset BOC Aviationin kanssa ovat joustavia, eikä Norse joudu maksamaan turhaa seisonnasta.LN-FNA oli siirtymävaiheessa siirtorekisteröitynä Itävaltaan.Halpalentoyhtiökonseptin vuoksi Norse ei tule tarjoamaan lainkaan perinteistä bisnesluokkaa lennoillaan. Matkustusluokkia on kaksi. Economy Travel Class vastaa tavallista laajarunkokoneen turistiluokkaa, kun taas Premium Travel Classissa jalkatilat ovat jonkin verran paremmat ja lennonaikaiset palvelut astetta tasokkaammat. Koneissa on keskitasoa enemmän matkustajapaikkoja, sillä 787-8:t ottavat 291 matkustajaa, 787-9:t puolestaan 344.Näillä eväillä Norse Atlantic haastaa perinteiset lentoyhtiöt hintatasollaan, ja houkuttelee asiakkaikseen mannertenvälisten työmatkalaisten lisäksi tavallisia turisteja.Kesällä täysipäiväisesti liikenteessäYhtään kaupallista lentoa ei ole Norse Atlanticin väreissä vielä tehty, mutta tilanne muuttuu maalis-huhtikuussa mikäli transatlanttiset matkustussäädökset sen sallivat. Lentotoimintalupa on jo saatu ilmailuviranomaisilta. Ensimmäisenä tullaan lentämään Oslosta kolmeen kohteeseen Yhdysvalloissa. Aluksi yhtiö kertoo tähtäävänsä New Yorkiin, Los Angelesiin ja Floridaan, mikä tarkoittanee lomakohde Fort Lauderdalea. Oslon Gardermoenin jälkeen Euroopan puolella lähdetään liikkeelle Lontoon Gatwickistä ja Pariisin Orlysta.Koko laivaston olisi tarkoitus olla liikenteessä kesän koittaessa. Yhtiön toiminnoista tullaan vastaamaan 1 600 hengen tiimillä. Lentäjät ovat norjalaisia, ja ainakin osan heistä voisi olettaa ohjanneen aikanaan Norwegianin Dreamliner-laivastoa.Helsinki ei ainakaan alkuvaiheessa ole kuulumassa Norse Atlanticin reittikarttaan. Mutta mikäli viikinkiyhtiö alkaa elää toimivassa symbioosissa Norwegianin kanssa tai vaihtoehtoisesti solmii jonkun muun lentoyhtiön kanssa codeshare-sopimuksen, voinee lentävän pitkäveneen kyytiin päästä välilaskun kautta.Viikinkiteema on päätynyt myös lentoyhtiön kutsukoodiin, joka on "Longship". Sillä yhtiö kommunikoi lennonjohdon kanssa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Norse Atlantic, SimpleFlying, Planespotters Kuvat: Norse AtlanticLisää aiheestaHyväenteinen lentoyhtiö avasi reitin Suomeen – Juneyao Air lentää päivittäin Shanghaista Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee NorwegianMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous