14.12.2016

Uusi sähköstandardi hidastaa sähköautojen kotilatausta

latausjohto

Sähköautojen lataus kotitaloustöpselistä rajoitetaan turvallisuussyistä.

Sähköautojen kotilataus halutaan rajoittaa 8 ampeeriin, kertoo Elektroniikkalehden verkkojulkaisu etn.fi. Rajoituksen takana on standardi SFS-EN 62752. Tarkalleen ottaen standardi haluaa rajoittaa ladattavien hybridi- ja sähköajoneuvojen pitkäaikaista latausta suko-pistokkeesta, eli tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistokkeesta.

Etn.fi:n mukaan jo aiempi SFS 6000 -pienjännitestandardi on edellyttänyt ”riittävän pientä, esimerkiksi 8 ampeerin” latausvirtaa kotitalouspistokkeesta. Määritelmä on toteutunut, sillä ladattavien ajoneuvojen asetuksista tai latausjohdon häiriönpoistajasta voi valita lataustehon. Tyypillisesti valittavana ovat 8, 10 ja 12–13 ampeeria.

Vaikka monet kotitalouspistokkeet on maadoitettu 16 ampeerin sulakkeella, ei pistorasioita ole suunniteltu tai testattu kestämään korkeaa virtaa pitkäaikaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kotitöpseliä ei suunniteltu lataamiseen

Koska jo keskiverron sähköauton akun lataamiseen menee helposti koko yö, voi pitkä latausaika korkealla virralla johtaa ylikuumenemiseen. Virran laskeminen jo parilla ampeerilla parantaa sähköturvallisuutta, sillä töpselin lämpöteho on verrannollinen virran neliöön.

Uusi standardi ei rajoita latausta sähköautoihin suunnitelluilla pistokkeilla, esimerkiksi Mennekes-nimellä kulkevaa Type 2 -pistoketta.

Alla olevasta taulukosta näet, kuinka paljon 20 kilowattitunnin lataaminen kestää kotitaloustöpselistä eri latausvirroilla. Laskuissa oletetaan lataustehon pysyvän vakiona. Käytännössä latausteho hidastuu akun täyttyessä. Lasku siis pätee, jos esimerkiksi 30 kilowattitunnin akku ladataan lähes tyhjästä melko täyteen.

Virta [A]Latausteho [kW], AC 230 VLatausaika [h], 20 kWh
81,8411
102,39
122,677,5

Koska monien uusien sähköautojen akut alkavat olla 40 kilowattituntia, lähestyy täyteenlatausaika 8 ampeerilla jo vuorokautta. Toisaalta 12 ampeerinkin virralla lataus kestää yli 16 tuntia, joten päivittäin akkunsa tyhjäksi ajavien lienee parasta hankkia kotilatausasema, tai vierailla jatkuvasti pikalatausasemilla.

Lähde: etn.fi, kuva: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat