2.6.2020

Uusi tieliikennelaki: Alle 3-vuotias lapsi ei saa matkustaa autossa ilman turvalaitetta

Turvaistuintesti 2020 turvavyön kiinnitys

Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Näin ollen esimerkiksi taksimatkalle tai sukulaisen autokyytiin tarvitaan jokaiselle lapselle oma turvalaite. Poikkeuksena on, että yli 3-vuotias ja alle 135 cm lapsi saa taksissa matkustaa turvavöissä takapenkillä.

Nykyään on saatavilla lastenistuimia, joiden kehittelyssä ei ole ensisijaisesti keskitetty vain istuimen käyttöominaisuuksiin autossa vaan on otettu huomioon myös istuimen kuljettamisen helppous sekä istuimen tilaa säästävä varastointi muualla kuin autossa.

Turvaistuintesti 2020

Vaihtoehtoja on, jos käytät pikkulapsen kanssa taksia, vuokra-autoa tai laina-autoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaunujen runkoon kiinnitettävä kaukalo

Monet turvakaukalot voi kiinnittää lastenvaunujen runkoon. Täten istuimen kuljettaminen autoon sujuu ongelmitta ja turvakaukalo takaa lapselle parhaan mahdollisen törmäyssuojan autossa. Tällaisilla turvakaukaloilla on tyyppihyväksyntä noin alle 1,5-vuotiaille lapsille.

Turvaistuintesti 2020

Kokoontaitettava tai ilmatäytteinen

Uusimmassa turvaistuintestissä mukana olleet Chicco Fold & Go i-Size ja Mifold Hifold Fit and Fold Booster -istuimet ovat kokoontaitettavia istuimia. Molemmissa istuimissa saa kuljettaa 100–150 cm:n pituista lasta. Kumpikin istuin sai tästä testistä kokonaisarvosanan tyydyttävä, mikä tarkoittaa, että istuimet ovat selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.

Turvaistuintesti 2020

Vuonna 2019 testattiin ilmatäytteinen istuin Nachfolger Hy5.1 TT. Istuin sai kokonaisarvosanan tyydyttävä. Istuimella on tyyppihyväksyntä enintään 18 kg painaville lapsille, eli noin alle 4-vuotiaille.

Vuonna 2017 testattiin myös kokoontaitettava istuin Mifold Grab-and-Go. Istuimen valmistaja suosittelee, että istuinta käytetään noin 4–12-vuotiaille lapsille. Istuimen tyyppihyväksynnän painoluokka on 15–36 kg. Istuimen puute on sama kuin tavanomaisten selkänojattomien istuinkorokkeiden, eli istuin ei anna minkäänlaista sivutörmäyssuojaa, minkä vuoksi istuinta voi suositella käytettäväksi vain hätäturvaistuimena.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: ADAC

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat