31.12.2021 Ajoneuvot Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisen kulutuselektroniikan lisäksi autoala on kärsinyt puolijohdepulasta, joka ohjailee autojen valmistumista. Helpotusta tilanteeseen odotetaan aikaisintaan loppuvuodesta 2022. Maailmanlaajuinen puolijohteita eli mikropiirejä koskeva pula jatkuu vielä ainakin alkuvuoden 2022. Vuoden 2021 aikana sirupula näkyi esimerkiksi pelikonsoleiden ja näytönohjainten huonona saatavuutena. Autoalalla mikropiirien rajoitettu saatavuus näkyi mitä erilaisimpina tuotannollisina ratkaisuina.Osa valmistajista on valmistanut autoja esimerkiksi karsituilla varusteilla. Esimerkiksi vara-avaimet ovat saattaneet jäädä jälkitoimitukseen, digitaalimittaristoja on vaihdettu viisareihin ja jopa kosketusnäyttöjä on vaihdettu perinteisiin näyttöihin. Myös autojen toimitusajoissa on ollut suuria eroja.Monet autotehtaat ovat priorisoineet sähköautomallien tuotantoa kireässä sirutilanteessa, sillä päästörajojen kannalta on ollut järkevämpää panostaa varmasti rajat selvittäviin automalleihin. Näin on tehnyt esimerkiksi Ford, joka on suosinut Mustang Mach-e -sähköautoa perinteisen Mustangin sijaan. Toimitusajat ovat silti venyneet pääosin pitkiksi, kuten tuore selvityksemme paljasti. Myös paremmin varustellut ja kalliimmat automallit ovat olleet tuotantolistan kärjessä paremman katteen vuoksi.Autotehtaista tuoreimpia tuotantotaukoja ovat pitäneet esimerkiksi Mercedes-Benzin Unkarin tehdas Kecskemetissä, joten EQB-sähköauton vast'ikään käynnistynyt tuotanto huilaa tuoreeltaan. VW-ryhmän Seatia ja Cupraa valmistava tehdas Barcelonan lähellä huilaa tammikuun ensimmäisen viikon loppiaisen ympärillä niin ikään komponenttipulan takia. Myös Volkswagen Passat, Audi ja Škoda jatkavat joululomiaan tammikuun 10. päivään saakka puolijohteiden saatavuuden takia.Analytiikkayhtiö AutoForecast Solutions arvioi, että yhteensä 2021:n aikana valmistumatta jääneiden autojen määrä on maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa ajoneuvoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilanne jatkuu 2022Sirupulan odotetaan jatkuvan ennallaan vielä alkuvuonna 2022, mutta loppuvuodesta tilanteeseen saattaa tulla jo muutoksia.BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse odottaa komponenttitilanteen olevan "lähellä normaalia" loppuvuodesta 2022, vaikkakin sähköautomallien kysynnän odotetaan säilyvän tarjontaa suurempana.Volkswagen arvioi, että 2022 muodostuu vielä vuotta 2021 huonommaksi, eli komponenttipulan pahin vuosi on vasta edessä. Saksalaisen Manager Magazin -lehden tietojen mukaan VW-ryhmä varautuu kahdeksan miljoonan auton toimituksiin 2022, kun 2021 liukuhihnoilta rullannee noin yhdeksän miljoonaa autoa. Vain Wolfsburgin kotitehtaan osalta arvioidaan tuotannon kasvua ensi vuonna, mutta tahti on siltikin vain noin puolet normaalista vuodesta.Toimitusjohtaja Herbert Diessin mukaan VW on solminut strategisia yhteistyösopimuksia Aasiassa olevien puolijohdetehtaiden kanssa. VW-ryhmässä sirupulan odotetaan helpottavan merkittävästi vasta 2023. – Kaikki, jotka uskovat kriisin laantuvan itsestään seuraavan vuoden aikana, ovat väärässä, kommentoi Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.Mercedes-Benzin Digital Light -ajovalojen ohjausyksiköt muutaman vuoden takaa.Mercedes-Benzillä uskotaan, että sirupula helpottuu mahdollisesti vuoden 2022 aikana. Yhtiö on muodostanut komponenttikriisin aikana suhteita suoraan puolijohdetehtaiden kanssa.Renaultilla uskotaan, että puolijohdetilanne säilyy hankalana "ainakin" vuoden 2022 puoliväliin. Toimitusjohtaja Luca de Meo kommentoi, että ranskalaistehdas on joutunut välillä lähettämään edustajia Aasiaan etsimään oikeanlaisia mikrosiruja.Stellantiksen Carlos Tavares arvioi, että vuosien 2022 ja 2023 näkymät ovat epäselvät, mutta vuonna 2024 nyt muodostetut valmistussopimukset alkavat vaikuttaa.Ratkaisut hankaliaPuolijohteita koskeva pula ratkeaa erityisesti alihankkijoiden suunnalta hitaasti, sillä uusien tehtaiden rakennustyöt maksavat miljardeja ja kestävät puolijohdeteollisuudessa 4-5 vuotta. Myös nykyiset tehtaat on suunniteltu siten, että ne toimivat ympärivuorokautisesti, eikä valmistuskapasiteettia voida lisätä merkittävästi.Autovalmistajat ovat puolestaan ratkoneet ongelmaa muodostamalla suhteita suoraan tehtaiden kanssa. Lisäksi autoja on valmistettu ilman puuttuvia komponentteja odottamaan viimeistelyä, varusteiden jälkitoimituksella, alennuksilla ja korvaavilla ratkaisuilla. Osa valmistajista on kyennyt suunnittelemaan komponenttejaan ja ohjelmistojaan uudelleen, jotta ohjausyksiköt suoriutuvat samoista tehtävistä esimerkiksi saatavuuden mukaan vaihtuvilla mikropiireillä tai ne pystyvät hoitamaan useamman pienemmän järjestelmän tehtäviä.Lähteet: Automotive News Kuvat: Volvo, Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa