31.12.2021 Ajoneuvot Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisen kulutuselektroniikan lisäksi autoala on kärsinyt puolijohdepulasta, joka ohjailee autojen valmistumista. Helpotusta tilanteeseen odotetaan aikaisintaan loppuvuodesta 2022. Maailmanlaajuinen puolijohteita eli mikropiirejä koskeva pula jatkuu vielä ainakin alkuvuoden 2022. Vuoden 2021 aikana sirupula näkyi esimerkiksi pelikonsoleiden ja näytönohjainten huonona saatavuutena. Autoalalla mikropiirien rajoitettu saatavuus näkyi mitä erilaisimpina tuotannollisina ratkaisuina.Osa valmistajista on valmistanut autoja esimerkiksi karsituilla varusteilla. Esimerkiksi vara-avaimet ovat saattaneet jäädä jälkitoimitukseen, digitaalimittaristoja on vaihdettu viisareihin ja jopa kosketusnäyttöjä on vaihdettu perinteisiin näyttöihin. Myös autojen toimitusajoissa on ollut suuria eroja.Monet autotehtaat ovat priorisoineet sähköautomallien tuotantoa kireässä sirutilanteessa, sillä päästörajojen kannalta on ollut järkevämpää panostaa varmasti rajat selvittäviin automalleihin. Näin on tehnyt esimerkiksi Ford, joka on suosinut Mustang Mach-e -sähköautoa perinteisen Mustangin sijaan. Toimitusajat ovat silti venyneet pääosin pitkiksi, kuten tuore selvityksemme paljasti. Myös paremmin varustellut ja kalliimmat automallit ovat olleet tuotantolistan kärjessä paremman katteen vuoksi.Autotehtaista tuoreimpia tuotantotaukoja ovat pitäneet esimerkiksi Mercedes-Benzin Unkarin tehdas Kecskemetissä, joten EQB-sähköauton vast'ikään käynnistynyt tuotanto huilaa tuoreeltaan. VW-ryhmän Seatia ja Cupraa valmistava tehdas Barcelonan lähellä huilaa tammikuun ensimmäisen viikon loppiaisen ympärillä niin ikään komponenttipulan takia. Myös Volkswagen Passat, Audi ja Škoda jatkavat joululomiaan tammikuun 10. päivään saakka puolijohteiden saatavuuden takia.Analytiikkayhtiö AutoForecast Solutions arvioi, että yhteensä 2021:n aikana valmistumatta jääneiden autojen määrä on maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa ajoneuvoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilanne jatkuu 2022Sirupulan odotetaan jatkuvan ennallaan vielä alkuvuonna 2022, mutta loppuvuodesta tilanteeseen saattaa tulla jo muutoksia.BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse odottaa komponenttitilanteen olevan "lähellä normaalia" loppuvuodesta 2022, vaikkakin sähköautomallien kysynnän odotetaan säilyvän tarjontaa suurempana.Volkswagen arvioi, että 2022 muodostuu vielä vuotta 2021 huonommaksi, eli komponenttipulan pahin vuosi on vasta edessä. Saksalaisen Manager Magazin -lehden tietojen mukaan VW-ryhmä varautuu kahdeksan miljoonan auton toimituksiin 2022, kun 2021 liukuhihnoilta rullannee noin yhdeksän miljoonaa autoa. Vain Wolfsburgin kotitehtaan osalta arvioidaan tuotannon kasvua ensi vuonna, mutta tahti on siltikin vain noin puolet normaalista vuodesta.Toimitusjohtaja Herbert Diessin mukaan VW on solminut strategisia yhteistyösopimuksia Aasiassa olevien puolijohdetehtaiden kanssa. VW-ryhmässä sirupulan odotetaan helpottavan merkittävästi vasta 2023. – Kaikki, jotka uskovat kriisin laantuvan itsestään seuraavan vuoden aikana, ovat väärässä, kommentoi Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.Mercedes-Benzin Digital Light -ajovalojen ohjausyksiköt muutaman vuoden takaa.Mercedes-Benzillä uskotaan, että sirupula helpottuu mahdollisesti vuoden 2022 aikana. Yhtiö on muodostanut komponenttikriisin aikana suhteita suoraan puolijohdetehtaiden kanssa.Renaultilla uskotaan, että puolijohdetilanne säilyy hankalana "ainakin" vuoden 2022 puoliväliin. Toimitusjohtaja Luca de Meo kommentoi, että ranskalaistehdas on joutunut välillä lähettämään edustajia Aasiaan etsimään oikeanlaisia mikrosiruja.Stellantiksen Carlos Tavares arvioi, että vuosien 2022 ja 2023 näkymät ovat epäselvät, mutta vuonna 2024 nyt muodostetut valmistussopimukset alkavat vaikuttaa.Ratkaisut hankaliaPuolijohteita koskeva pula ratkeaa erityisesti alihankkijoiden suunnalta hitaasti, sillä uusien tehtaiden rakennustyöt maksavat miljardeja ja kestävät puolijohdeteollisuudessa 4-5 vuotta. Myös nykyiset tehtaat on suunniteltu siten, että ne toimivat ympärivuorokautisesti, eikä valmistuskapasiteettia voida lisätä merkittävästi.Autovalmistajat ovat puolestaan ratkoneet ongelmaa muodostamalla suhteita suoraan tehtaiden kanssa. Lisäksi autoja on valmistettu ilman puuttuvia komponentteja odottamaan viimeistelyä, varusteiden jälkitoimituksella, alennuksilla ja korvaavilla ratkaisuilla. Osa valmistajista on kyennyt suunnittelemaan komponenttejaan ja ohjelmistojaan uudelleen, jotta ohjausyksiköt suoriutuvat samoista tehtävistä esimerkiksi saatavuuden mukaan vaihtuvilla mikropiireillä tai ne pystyvät hoitamaan useamman pienemmän järjestelmän tehtäviä.Lähteet: Automotive News Kuvat: Volvo, Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”