31.12.2021 Ajoneuvot Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisen kulutuselektroniikan lisäksi autoala on kärsinyt puolijohdepulasta, joka ohjailee autojen valmistumista. Helpotusta tilanteeseen odotetaan aikaisintaan loppuvuodesta 2022. Maailmanlaajuinen puolijohteita eli mikropiirejä koskeva pula jatkuu vielä ainakin alkuvuoden 2022. Vuoden 2021 aikana sirupula näkyi esimerkiksi pelikonsoleiden ja näytönohjainten huonona saatavuutena. Autoalalla mikropiirien rajoitettu saatavuus näkyi mitä erilaisimpina tuotannollisina ratkaisuina.Osa valmistajista on valmistanut autoja esimerkiksi karsituilla varusteilla. Esimerkiksi vara-avaimet ovat saattaneet jäädä jälkitoimitukseen, digitaalimittaristoja on vaihdettu viisareihin ja jopa kosketusnäyttöjä on vaihdettu perinteisiin näyttöihin. Myös autojen toimitusajoissa on ollut suuria eroja.Monet autotehtaat ovat priorisoineet sähköautomallien tuotantoa kireässä sirutilanteessa, sillä päästörajojen kannalta on ollut järkevämpää panostaa varmasti rajat selvittäviin automalleihin. Näin on tehnyt esimerkiksi Ford, joka on suosinut Mustang Mach-e -sähköautoa perinteisen Mustangin sijaan. Toimitusajat ovat silti venyneet pääosin pitkiksi, kuten tuore selvityksemme paljasti. Myös paremmin varustellut ja kalliimmat automallit ovat olleet tuotantolistan kärjessä paremman katteen vuoksi.Autotehtaista tuoreimpia tuotantotaukoja ovat pitäneet esimerkiksi Mercedes-Benzin Unkarin tehdas Kecskemetissä, joten EQB-sähköauton vast'ikään käynnistynyt tuotanto huilaa tuoreeltaan. VW-ryhmän Seatia ja Cupraa valmistava tehdas Barcelonan lähellä huilaa tammikuun ensimmäisen viikon loppiaisen ympärillä niin ikään komponenttipulan takia. Myös Volkswagen Passat, Audi ja Škoda jatkavat joululomiaan tammikuun 10. päivään saakka puolijohteiden saatavuuden takia.Analytiikkayhtiö AutoForecast Solutions arvioi, että yhteensä 2021:n aikana valmistumatta jääneiden autojen määrä on maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa ajoneuvoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilanne jatkuu 2022Sirupulan odotetaan jatkuvan ennallaan vielä alkuvuonna 2022, mutta loppuvuodesta tilanteeseen saattaa tulla jo muutoksia.BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse odottaa komponenttitilanteen olevan "lähellä normaalia" loppuvuodesta 2022, vaikkakin sähköautomallien kysynnän odotetaan säilyvän tarjontaa suurempana.Volkswagen arvioi, että 2022 muodostuu vielä vuotta 2021 huonommaksi, eli komponenttipulan pahin vuosi on vasta edessä. Saksalaisen Manager Magazin -lehden tietojen mukaan VW-ryhmä varautuu kahdeksan miljoonan auton toimituksiin 2022, kun 2021 liukuhihnoilta rullannee noin yhdeksän miljoonaa autoa. Vain Wolfsburgin kotitehtaan osalta arvioidaan tuotannon kasvua ensi vuonna, mutta tahti on siltikin vain noin puolet normaalista vuodesta.Toimitusjohtaja Herbert Diessin mukaan VW on solminut strategisia yhteistyösopimuksia Aasiassa olevien puolijohdetehtaiden kanssa. VW-ryhmässä sirupulan odotetaan helpottavan merkittävästi vasta 2023. – Kaikki, jotka uskovat kriisin laantuvan itsestään seuraavan vuoden aikana, ovat väärässä, kommentoi Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.Mercedes-Benzin Digital Light -ajovalojen ohjausyksiköt muutaman vuoden takaa.Mercedes-Benzillä uskotaan, että sirupula helpottuu mahdollisesti vuoden 2022 aikana. Yhtiö on muodostanut komponenttikriisin aikana suhteita suoraan puolijohdetehtaiden kanssa.Renaultilla uskotaan, että puolijohdetilanne säilyy hankalana "ainakin" vuoden 2022 puoliväliin. Toimitusjohtaja Luca de Meo kommentoi, että ranskalaistehdas on joutunut välillä lähettämään edustajia Aasiaan etsimään oikeanlaisia mikrosiruja.Stellantiksen Carlos Tavares arvioi, että vuosien 2022 ja 2023 näkymät ovat epäselvät, mutta vuonna 2024 nyt muodostetut valmistussopimukset alkavat vaikuttaa.Ratkaisut hankaliaPuolijohteita koskeva pula ratkeaa erityisesti alihankkijoiden suunnalta hitaasti, sillä uusien tehtaiden rakennustyöt maksavat miljardeja ja kestävät puolijohdeteollisuudessa 4-5 vuotta. Myös nykyiset tehtaat on suunniteltu siten, että ne toimivat ympärivuorokautisesti, eikä valmistuskapasiteettia voida lisätä merkittävästi.Autovalmistajat ovat puolestaan ratkoneet ongelmaa muodostamalla suhteita suoraan tehtaiden kanssa. Lisäksi autoja on valmistettu ilman puuttuvia komponentteja odottamaan viimeistelyä, varusteiden jälkitoimituksella, alennuksilla ja korvaavilla ratkaisuilla. Osa valmistajista on kyennyt suunnittelemaan komponenttejaan ja ohjelmistojaan uudelleen, jotta ohjausyksiköt suoriutuvat samoista tehtävistä esimerkiksi saatavuuden mukaan vaihtuvilla mikropiireillä tai ne pystyvät hoitamaan useamman pienemmän järjestelmän tehtäviä.Lähteet: Automotive News Kuvat: Volvo, Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa