17.6.2015

Uutta tyyliä Mercedes-Benzin maasturimallistoon

Näyttävä GLC saatavilla myös ladattavana hybridinä

Hillityn tyylikäs. Näillä sanoilla voisi kuvailla Mercedes-Benzin automalleja ja saksalaisvaatturi Hugo Bossia. Yhteisen tyylisuunnan lisäksi yrityksiä yhdistää maantieteellinen sijainti Stuttgartin kaupungin liepeillä.

Yritykset aloittivat tiiviin yhteistyön vuonna 2014, ja nyt ensimmäistä kertaa Hugo Bossin pääkonttori sai toimia Mercedes-Benzin esittelyareenana.

Uusi katumaasturi GLC asettuu mallistoon nykyisen GLK:n tilalle. Mercedes-Benzin uuden nimeämisstrategian mukaisesti kirjaimet GL viittaavat maastoajoon. C-kirjain kertoo auton olevan C-sarjan kokoinen. Auton suorimpia kilpailijoita ovat BMW X3 ja Audi Q5.

Sukupolvenvaihdoksessa maasturin kokonaispituus on kasvanut 120 millimetriä, josta akselivälin kasvua on 118 millimetriä. Auto on myös 50 milliä aiempaa leveämpi. GLK:n tiloihin tyytymätön huomaa heti lisäsentit niin takaistuimella kuin tavaratilassakin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GLK:ta linjakkaampi

GLC näyttää huomattavasti kulmikasta edeltäjäänsä linjakkaammalta. Auton keulassa on huomattavaa sukunäköä C-sarjaan. Perä näyttää jykevämmältä versiolta C-sarjan farmariversiosta.

Sisusta noudattaa C-sarjan pelkistettyä tyylikkyyttä. Suuri osa kojetaulun kytkimistä on siirretty suuren näytön taakse. C-sarjan tapaan näyttö vaikuttaa edelleen hieman irralliselta muuten hienostuneessa kokonaisuudessa.

Viisipaikkainen GLC on aina nelivetoinen. Auto saapuu Suomeen kahdella diesel- ja yhdellä bensiinimoottorilla. 220 d ja 250 d tarjoavat 170 sekä 204 dieselhevosvoimaa. Bensiiniversio 250 liikkuu 211 hevosvoiman turvin.

Myös ladattavana hybridinä

Vuoden 2016 alussa mallisto täydentyy GLC 350 e 4Maticilla. Ladattava hybridi yhdistää 211 hevosvoimaisen bensiinimoottorin 116 hevosvoimaiseen sähkömoottoriin.

Mercedes-Benz ilmoittaa GLC:n olevan kokoluokkansa ainoa ajoneuvo, johon on lisävarusteena saatavilla ilmajousitus.

Lisäys 19.8:

Ensimmäiset Mercedes-Benz GLC:t on nähty Suomessa, vaikka varsinainen lanseeraus on vasta syyskuussa. Hinnat alkavat juuri alta 60 tuhannesta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen ja Petri Munukka

Päivitetty 19.8: Lisäys ja kuvien vaihto.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat